Visa resultat för omröstning: T7 motorers tillförlitlighet

Antal röster
39. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Min 2,3L har rasat, pga sprucken kolv el liknande

    9 23,08%
  • Min 2,3L har rasat, pga ventilerna

    2 5,13%
  • Min 2,3L har fått problem med kamkedjan pga oilsludge

    11 28,21%
  • Min 2,3L har rasat pga handhavandefel (övervarv etc)

    0 0%
  • Min 2,0L har rasat, pga ventilerna

    2 5,13%
  • Min 2,0L har fått problem med kamkedjan pga oilsludge

    8 20,51%
  • Min 2,0L har rasat pga handhavandefel (övervarv etc)

    1 2,56%
  • Min 2,0L har rasat, pga sprucken kolv el liknande

    6 15,38%
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Omröstning ang T7 motorers ras!

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804

    Omröstning ang T7 motorers ras!

    Hej!

    Nu har Rydde legat och klurat ut en teori om T7-motorer. För att styrka den så har jag också klurat ut en omröstning med massa olika svarsalternativ. Jag hoppas att ni är röstvilliga nu för att se om min teori stämmer!

    Följande alternativ erbjuds:

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    961
    Hur kan övervarvning vara ett handhavandefel? Finns det inget varvstopp i dessa motorer?


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Hur kan övervarvning vara ett handhavandefel? Finns det inget varvstopp i dessa motorer?


    M.v.h.
    Det kan det mkt väl vara om det är en manuellt växlad bil. Vet en som låg uppåt 180 km/h med sin Golf GTI och skulle gå ned på fyran. Men han lyckades slita i tvåan......
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Det kan det mkt väl vara om det är en manuellt växlad bil. Vet en som låg uppåt 180 km/h med sin Golf GTI och skulle gå ned på fyran. Men han lyckades slita i tvåan......
    Inom STCS kallas det väl allmänt för att "göra en Millby"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Hur kan övervarvning vara ett handhavandefel? Finns det inget varvstopp i dessa motorer?


    M.v.h.
    Jag vet en bil som efter att ha dragits till varvstoppet på 4:an (200km/h) skulle kasta i femman, petade i trean istället (Max 150km/h) dumpade kopplingen och sen vart det mest bara skrot av den motorn. Såg ut som en bäver hade tuggat på kolvarna men det var visst "bara" ventilerna som tagit i Ett solklart handhavandefel genom övervarvning anser jag. Dock var ju övervarvning bara ett exempel.

    Att ha kört utan att ha kollat oljan i 8000 mil är också ett handhavandefel som platsar där om man så vill. (Japp, finns såna bilar också tyvärr)

    /Rydde


    Edit: Kolla min "varvtestfilm" om du vill förresten

  6. #6
    Var kryssar man i om man inte har problem med oil sludge och inte har rasat någon motor?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Tyvärr ingenstans eftersom det bara går att ha 8 olika alternativ i omröstningen


    Men jag klurade på att skapa en tråd till faktiskt med dessa alternativ i, kan det vara en idé ??

    /R

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    587
    Tycker det är bra att saken gås igenom, särskilt för de som inte är så slängda inom motorteknik. Diskussionerna tillför och är intressanta.

    Kommer det någon uppgradering av t.ex. vevhusv eller annat i höst från Saabs sida?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 773
    de saka komme en pärmanet lösning til oljepanan i höst ja .. emn ingenv et väl riktigt vad de e en .. ajg skule nog tippa på anan vevhusväntilaton ( igen ) ett annat tråg( hoppas jag ) å en anna tärmostat till oljekylaren då nuvarnde öpnar vid 120 grader .. å alla tidigare på saab vid 88 sen bätre smörjning kylning av kedje mekanismen hoppas man u på
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    Och vart kryssar man i om motorn har rasat med eller utan tuning?


    Mvh

    Tommy Utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  11. #11
    Steg 6 TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 965
    Citat Ursprungligen postat av utengen
    Hej

    Och vart kryssar man i om motorn har rasat med eller utan tuning?


    Mvh

    Tommy Utengen
    He he.. hittade inte heller det alternativet.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av utengen
    Och vart kryssar man i om motorn har rasat med eller utan tuning?
    Äsch...det vet ju alla att det inte finns något samband...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av utengen
    Och vart kryssar man i om motorn har rasat med eller utan tuning?
    Äsch...det vet ju alla att det inte finns något samband...

    Mvh

    KK
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 528
    Var kryssar man i om man inte hittar ngt alternativ, utan bara gillar att just kryssa i...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Ja men man kunde ju inte lägga till fler alternativ, allt det ni tagit upp ville jag ha med men jag var ju tvungen att begränsa mig litegranna.

    Denna undersökning är mest till för mitt eget ego, för att se om jag har tänkt rätt angående vissa saker. Då spelar inte trimningsgraden någon roll faktiskt.

    Utengen, det kvittar väl för din del, enligt din egna utsago så har ju aldrig någon Hirschtrimmad bil haft några motorras överhuvudtaget?

    Och det finns en sån stor andel rasade originalbilar också så det räcker i denna undersökning för att eventuellt bekräfta mina teorier.

    GrandMaster T, Vet inte, men klicka litegranna om du känner för det, eller så sätter du pennan i daimkrysset och kryssar (förlåt, dåligt skämt)

    Dock så verkar inte undersökniingen riktigt tagit den fart jag hoppats på, jag vet bla om minst 3st original 9-5Aerosar som har sprucken kolv, ingen har dock röstat på det..

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Min orginal 9-5 aero hade drabbats av för snabb slitning av kamkedja (oilsludge?). Togs på garanti av saab och är numera även trimmad.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 836
    Sliten kamkedja utan oilsludge då?

    Fasiken Rydde, trolla fram mer alternativ. Du får väl haxxa lite
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Min orginal 9-5 aero hade drabbats av för snabb slitning av kamkedja (oilsludge?). Togs på garanti av saab och är numera även trimmad.
    Säg till sen så ska jag ändra så du får en egen "Min bil sköt kolvarna till månen med trim" att klicka på

    Närå, jag tror dock inte att T7 bilar med "moderat" vridmoment ligger så illa till faktiskt..

  19. #19
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Min orginal 9-5 aero hade drabbats av för snabb slitning av kamkedja (oilsludge?). Togs på garanti av saab och är numera även trimmad.
    Säg till sen så ska jag ändra så du får en egen "Min bil sköt kolvarna till månen med trim" att klicka på
    Vad omtänksamt
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av sebastian
    Sliten kamkedja utan oilsludge då?

    Fasiken Rydde, trolla fram mer alternativ. Du får väl haxxa lite
    Det är faktiskt inte det jag är ute efter men fyll gärna i att kamkedjan slitits ut i förtid om du vill.

    Hacka och hexxa vet jag inte om jag är så bra på, moderatorerna kanske kan fixa ??


    Edit: --> Kahuna, jag vet, måste skärpa mig

Liknande ämnen

  1. STCS omröstning Saabs nya ägare
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-05-26, 12:06
  2. Smakråd (med omröstning) RESULTAT! :)
    Av Epitaph i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 21:37
  3. Omröstning: Vilken dekor på ss´n?
    Av G.Bruno i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 21:51
  4. Hjälp !! OG9-3 mot OG9-3 omröstning
    Av Original Baloo i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-08-19, 19:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •