Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Garantibyte av kamkejda mm

  1. #1

    Garantibyte av kamkejda mm

    Hej alla Saab experter.

    Min 9-3 2001:a är inne på Saab nu för byte av kamkejda mm som går på den förlängda garantin. De ringde nyss och sa att turbon glappar också men att motorn var för ren för att det ska gå på garantin. Saab står för hälften så jag skulle alltså få betala 5500:- för det. Är det värt att nappa på det eller skulle man kunna lösa det mycket billigare på något annat sätt?

    Bilen är 150 hk med steg 1.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 237
    5500 är lite mer än vad ett utbytesaggregat kostar på t.ex. Speedparts, men då tillkomer ju lite packningar, frakt och jobbet.

    Alternativt letar du ett beg aggregat för 1500-2000 + packningar och frakt.

    Har du ingen maskinskadeförsäkring som går att utnyttja?
    Är verkligen turbon så dålig att den måste bytas ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Tack för det snabba svaret !

    Jo men ska jag ta det på försäkringen så åker jag väl på självrisken för vagnskada och om jag inte minns fel så har jag typ 6000 i självrisk på det. Så då lönar det sig inte.

    Jag är helt värdelös på bilar och har inte sett den själv men de ringde nyss och sa att turbon var glapp och behöver bytas så jag antar att den måste bytas.

    Så då är kanske inte 5500 så illa i alla fall.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av EasyCure1974
    Tack för det snabba svaret !

    Jo men ska jag ta det på försäkringen så åker jag väl på självrisken för vagnskada och om jag inte minns fel så har jag typ 6000 i självrisk på det. Så då lönar det sig inte.

    Jag är helt värdelös på bilar och har inte sett den själv men de ringde nyss och sa att turbon var glapp och behöver bytas så jag antar att den måste bytas.

    Så då är kanske inte 5500 så illa i alla fall.
    Tycker det låter som het helt okej pris för material och jobb. tycker du ska slå till. (i allafall om bytesaggregatet är nytt eller nyrenoverat)

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Jo jag har ringt och gett dem klartecken och det ska vara ett helt nytt agg. Men fick höra nu att jag dessutom med lite tur kan få det hela betalt till 100% av Saab Får besked om det på måndag

  6. #6

    Yes !

    Fick besked ifrån Björkmans Bil idag - turbobytet gick på garantin

    Första dagen sen jag köpte bilen som jag känner mig som en nöjd Saab ägare

    Då ska jag bara försöka få bilen att gå ryckfritt också

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 259
    Hej

    Eftersom bilen är chippad tror jag du skall vara mycket nöjd med att du får hjälp från Saab överhuvudtaget. Alltså bara att tack och ta emot.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232
    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Hej

    Eftersom bilen är chippad tror jag du skall vara mycket nöjd med att du får hjälp från Saab överhuvudtaget. Alltså bara att tack och ta emot.

    //Jesper #1873

    Som sagt...

    Saabs förlängda motorgaranti gäller inte modifierade bilar! Du ska inte bara vara nöjd du ska vara jäkligt nöjd med tanke att du inte bara fick ny kedja utan även ny turbo!

    Finns nog hel del Saab (T7) ägare som inte haft samma tur!

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  9. #9
    Ja jag är skitnöjd nu . Har haft så mycket strul med bilen och lagt ner en halv förmögenhet i delar på annat som gått sönder.

    Visste inte att den var chippad när jag köpte bilen i maj, fick reda på det senare. Den har gått 10000 mil och är fullservad och mer därtill så man tycker ju att sakerna ska hålla lite bättre.

    Min gamla 9000 turbo gick 30 000 mil med samma turbo och mådde fortfarande fint när jag gjorde mig av med den.

Liknande ämnen

  1. Lite hjälp ang kamkejda nollning B2x5
    Av Chaoz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-12-13, 13:05
  2. Byte av Kamkejda!
    Av SAAB SCANIA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-31, 10:08
  3. byta kamkejda og900
    Av hall112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 08:58
  4. kamkejda ng900
    Av jokern i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 21:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •