Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Vilken motor kan jag använda??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Långsele
    Inlägg
    31

    Vilken motor kan jag använda??

    Hejsan!!
    Nu har jag inhandlat ytterligare en saab, den här gången blev det en 9000 cse -94 2,3 i som har en kass motor (stum).
    Den gick på tomgång men knackade mycket sen blev den stum som sagt.
    Nu undrar jag om man kan ta vilken motor som helst och stoppa i och den passar utan problem eller måste det vara från en -94.
    Vad jag får fram på Mekonomens hemsida så sitter det en 234l motor i den men det står årsmodell 94-95 när man ska ha reservdelar.
    Sen finns det en med samma beteckning som täcker årsmodell 90-93 som då är 2kw starkare dvs 110kw.
    Skulle den passa direkt på min låda tro?.
    Vore tacksam för svar mvh Stefan...

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Du har en så kallad "kortmotor" som kom just 94, de äldre "långmotorerna" passar inte på din låda och är inget bra alternativ överhuvudtaget.
    B234L borde det finnas ett gäng av på skroten så leta där eller på säljesforumet.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Långsele
    Inlägg
    31
    Tack för det snabba svaret så det går alltså inte att ta en 234l motor från -93 och kasta in då är jag rädd..
    Typiskt då det är den enda jag fått tag på till bra pris ännu..
    Mvh Stefan...

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Vågman
    Tack för det snabba svaret så det går alltså inte att ta en 234l motor från -93 och kasta in då är jag rädd..
    Du har uppfattat det helt rätt

  5. #5
    Jag har också precis köpt en CSE 2,3 -94. Motorn knackar ganska rejält vid gaspådrag över 3000 rpm. Så jag är också på jakt efter en likadan motor. Skroten har en motor som mannen där påstår att det är samma. Den heter B234i och sitter i en 9-3 -98. Han säger att jag måste ta insugsröret och grenröret från den gamla motorn och montera på. Är det nån som vet om den motorn verkligen passar? Jag är i alla fall mycket tveksam till det.

    Mvh
    // Conny

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Citat Ursprungligen postat av osterlia
    Jag har också precis köpt en CSE 2,3 -94. Motorn knackar ganska rejält vid gaspådrag över 3000 rpm. Så jag är också på jakt efter en likadan motor. Skroten har en motor som mannen där påstår att det är samma. Den heter B234i och sitter i en 9-3 -98. Han säger att jag måste ta insugsröret och grenröret från den gamla motorn och montera på. Är det nån som vet om den motorn verkligen passar? Jag är i alla fall mycket tveksam till det.

    Mvh
    // Conny
    Hej!

    Det du kan använda är dom prylarna som sitter kvar på motorn efter att du skruvat loss allt som sitter på "utsidan" av motorn. Dvs bort med transmissionskåpa, vattenpump, oljetråg, generator, insug å allting...
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 537
    varför inte en b234R
    9-3x TTID 20x9,5

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Långsele
    Inlägg
    31
    Vilket besvär det blev, kan man se om man tittar på motorn vilken typ det är kort eller lång?.
    Tänkte mest på om man har en motor som ligger löst på marken och inte vet vilken årsmodell den kommer ifrån?.
    Mvh Stefan..

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Citat Ursprungligen postat av Vågman
    Vilket besvär det blev, kan man se om man tittar på motorn vilken typ det är kort eller lång?.
    Tänkte mest på om man har en motor som ligger löst på marken och inte vet vilken årsmodell den kommer ifrån?.
    Mvh Stefan..
    Titta på toppen på den sidan kamkedjan sitter. Är toppen skruvad uppifrån på den kortsidan, är det en kortmotor. Är den skruvad underifrån är det en långmotor.
    Går oljefiltret längs med motorn, är det en långmotor, går det tvärs över är det en kortmotor.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Är minnet med mig saknar även kortmotorn nivågivare i sumpen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Långsele
    Inlägg
    31
    Åter igen tack men nu blir jag lite konfunderad efterssom min topp är skruvad med 2 bultar uppifrån på kortsidan vid kamkedje drivningen men oljefiltret sitter längs efter motorns långsida på framsidan vilket då är lite lustigt kan det stämma att det är så orginal?.
    Hur ska jag lättast ta bort oljetråget utan att riva ur motorn?.
    Måste jag lossa en massa för att lossa bultarna kanske?.
    Vilket besvär det blev bara för att man vill ha en nyare kärra!!.
    Tyvärr är det ju inte någon turbo som min gamla men den duger nog som året runt bil..

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Vågman
    Hur ska jag lättast ta bort oljetråget utan att riva ur motorn?.
    Måste jag lossa en massa för att lossa bultarna kanske?.
    -Bort med plasten i höger hjulhus.
    -Lossa båda undre motorfästena.
    -Lossa övre motorfäste.
    -Lyft motorn "en bit" , en motorlyft är inte fel.
    -Lossa sumpen, endel skruv sitter ENORMT dumt till och du får ha tålamod och ett par olika 13mm nycklar eller va det 12 .
    -Att sedan få ned sumpen kan oxo var trixit.

    Lycka till

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Långsele
    Inlägg
    31
    Stort tack för en enorm hjälp det är tur att det finnt så kunnig och hjälpsamma människor som gör livet lättare för oss andra.
    Har varit under och konstaterat att tråget sitter i en massa torx och vissa riktigt illa till skymda av drivaxeln skit också vad besvärligt det blev.
    Själv är jag bara van att skruva i en gammal 202 motor från -89 på min 9000 t16 som är under ständig renovering mvh Stefan..

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Vågman
    Har varit under och konstaterat att tråget sitter i en massa torx och vissa riktigt illa till skymda av drivaxeln skit också vad besvärligt det blev.
    .
    Aj aj, sitter det med torx, så är det med "ny skit"
    Är det omöjligt att komma åt får du väl plocka drivaxeln och lagerbocken på högersidan så du kan ta bort röret (det som skymmer) till mellanaxeln.

    Frågan är ju bara varför du skall ha ned sumpen om du endå måste byta motor

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Långsele
    Inlägg
    31
    Tjenis igen!
    Jo du vet att jag är mest nyfiken och se hur mycket skador det är innan jag lyckats få tag i en motor då det är sprickor i själva tråget redan,
    troligtvis efter en vevstake som lämnat sin plats.
    Det skramlar inne i tråget då jag knackade på det och då blir man lite nyfiken som sagt.
    Tror ni att en -99´as 9-3 motor går att använda i min om den rensas på det yttre?.
    Är det samma balansaxlar och dyligt om det är så att de är borta ur den andra motorn?
    En sån motor ska tytdligen vara på 110kw istället för 108kw som min.
    Tänkte bara kolla med er som kan om det skulle funka.
    Tack på förhand mvh Stefan...

Liknande ämnen

  1. Vilken glykol kan jag använda?
    Av AEracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 15:56
  2. Se skillnad på 2,0 och 2,3 motor? Kan jag använda fel motor?
    Av pedera i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 12:05
  3. vilken toppackning ska jag använda?
    Av Jensa84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 19:30
  4. Vilken bromspump ska jag använda?
    Av Macke_sk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 11:33
  5. Vilken växellåda kan jag använda?
    Av Rudan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-16, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •