Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Hur sänka tryck före turbin ??

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Hur sänka tryck före turbin ??

    Undrar bara om det finns något annat sätt att sänka trycket före turbinen än att montera ett mer optimerat grenrör(typ extraktor) eller större avgashus(alt porta bef) ?? Funderar b.la. på om t.ex. inte andra kammar med andra tider kan hjälpa...

    Ovanstående gäller en 2,3L 9-5:a med 3" främre rör, race-katt å resten av avgassystemet i 3", #6.
    Har idag ett tryck på 1,6-1,8 bar vid 5500 rpm

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Hur mycket laddtryck åker du vid dessa varvtal ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Hej !

    Runt 0,9 men behöver lite "mer" för att klara luftmassan.
    Ja, jag vet att agget är rätt "maxat".....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474

    Re: Hur sänka tryck före turbin ??

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Undrar bara om det finns något annat sätt att sänka trycket före turbinen än att montera ett mer optimerat grenrör(typ extraktor) eller större avgashus(alt porta bef) ?? Funderar b.la. på om t.ex. inte andra kammar med andra tider kan hjälpa...

    Ovanstående gäller en 2,3L 9-5:a med 3" främre rör, race-katt å resten av avgassystemet i 3", #6.
    Har idag ett tryck på 1,6-1,8 bar vid 5500 rpm

    Regards/ Mr_Nitro
    Tja!

    Hur mäter man detta??

    MVH

    Daniel

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Hur mycket luftmassa snackar vi ?
    Hur mycket uppgiven effekt ?
    Varför skall jag, utan ersättning, lösa problem som tillhör en trimmfirmeleverantör.....

    I övrigt, du kan tänja lite på gränserna genom att lätta på andningen.
    "suck-squeze-bang-blow"
    Luft in, luft ut !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287

    Re: Hur sänka tryck före turbin ??

    Citat Ursprungligen postat av Traktorturbo
    Hur mäter man detta??
    Tryckgivare i grenrör, lämpligen monterad i samma hål som man använder för EGT-proben.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  7. #7
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Varför skall jag, utan ersättning, lösa problem som tillhör en trimmfirmeleverantör.....
    Tja, tråden och frågan var inte skriven speciellt till dig, utan till alla här på forumet. Det står dig fritt att svara på tråden...fast utan ersättning då...

    Har jobbat på luft in/ut, men det räckte tydligen inte.

    För övrigt skall jag kolla upp trycket före- och efter kompressorn. Börjar misstänka att snigel-stackarn "chokar" vid de höga varven. Kompressormappen och mina tryckmätningar får svara på det.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Men herre gud pöjk, hur TROR du att jag skall överhuvudtaget kunna ge nå't vettigt råd om DU inte berättar ALLT ???

    Har du mixtrat med nå't annat än avgaset o #6 ???
    Ja eller nej !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    DrBoost: den var ju snodd ju ifrån en annan trimfirma
    "suck-squeze-bang-blow"
    Big machins
    Kunde inte låta bli
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sarpsborg, Norge
    Inlägg
    496
    Kul att någon belyser detta problem Stor extern wastegate vil nog hjälpa men det krävs ju endel arbete...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    749
    Det mesta sitter i stort avgashus, sen med ett rätt byggt grenrör med rätt anpassad wastegate så är du på rätt väg.

    Finns mycket trevligt att läsa här i Jens Turboteorier, mycket duktig kille; http://www.savarturbo.se/?sida=content/ ... ori2_1.php

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Hej,

    Så här ser "specen" på Mr. Nitros maskin ut (med reservation för att han justerat saker sedan detta uppdaterades 9/9:

    Utbytta kolvar, vevstakar och avgasventiler, Invägda och balanserade kolvar & stakar, Mitsubishi TD04 15T/6 med modifierat kompressor-inlopp, Förstärkt membrandosa, 3” avgassystem + Race-katt, Open Air, Modifierat "MrX"-inloppsrör före kompressor, Hemmasnickrad alu intercooler (540 x 385 x 70), Hemmasnickrat 70 mm tryckrör, Insugsrör från M00, Evo VI avlastningsventil, Hemmasnickrat avlastningsrör, Volvo R-spridare(986), Uppgraderad växellåda, Sportkoppling

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    MEN, detta är ju "lite" annorlunda jmf med 3" avgas....
    Måste tyvärr erkänna att jag blir lite trött.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    MEN, detta är ju "lite" annorlunda jmf med 3" avgas....
    Måste tyvärr erkänna att jag blir lite trött.
    Inte lätt att diagnostisera patienter med luddiga beskrivningar av tidigare sjukdomshistorik och tidigare genomgångna "kirurgiska ingrepp"...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Tyvärr är ÅTSKILLIGA timmar av mitt liv bortslösat på grund av luddiga eller rent av falska beskrivingar.
    Nåväl, finns bara ett botemedel, fram med sanningen !

    Svaret till frågeställaren torde vara "konceptet har nått sin gräns".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    KK
    Du har då koll vill jag lova Specen du uppgav är nästan på pricken...

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Svaret till frågeställaren torde vara "konceptet har nått sin gräns".
    Ursäkta den lite luddiga beskrivningen av "patienten" då, men i ärlighetens namn undrade jag bara HUR man kan sänka trycket före turbin...rent allmänt alltså.

    Men ok - gränsen är nådd tror du. Misstänker att du hänger ut Björnes kompis som flaskhals....??

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 287
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Men ok - gränsen är nådd tror du. Misstänker att du hänger ut Björnes kompis som flaskhals....??
    Vad har Robert Gustafsson med det här att göra?

    Han är väl mera gaphals än flaskhals?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797
    >>KK, eftersom du har så svårt att förstå:



  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    "Jag hatar snigeln"

    Nä, allt skämt å sido som slaktaren sa...
    Hur man än bänder o vänder på konceptet så är det så att din turbin kan inte svälja hur mycket som helst. Att lätta andningen på luftsidan hjälper ju lite, men förr eller senare så sitter man där. Det är en skapligt utbredd missuppfattning att STÖRRE wastegate skulle hjälpa, men ack så är nu icke fallet. Den leder ju FÖRBI avgaserna, vilket gör att turbinen förlorar i arbete.

    Man kan tänka så här, jag har tryck över turbinen o flödet genom turbinen som min arbetskraft.
    Är flödet stort kan trycket hållas lågt, det är NU vi gör seriös effekt ! Det är oxo NU vi kan använda oss av "seven eleven" kamaxlar, öppet nästan jämt !
    Nackdelen med stor turbin är dock att motorn tenderar till att vara "slö i botten". Livet är ofta en kompromiss.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Trots risken att få ett "syrligt" svar från dig Boosten, så måste jag ändå fråga:

    Du tror också att flödet över turbinen är korken i mitt fall alltså ? Har jag fattat dig rätt då ?

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Liknande ämnen

  1. BSR... Sänka ladd tryck!
    Av Ottafjun i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 23:02
  2. Att sänka eller inte sänka OG9-3 5D 225/45-17
    Av Fosse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 18:18
  3. varv/min på turbin
    Av putteturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •