Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Hej.

    Jag undrar om någon vänlig själ med 9000 94-98 har möjlighet och ork att mäta hur många pulser hastighetsgivaren på växellådan ger ut per hjul/drivaxelvarv.

    Orsaken är att jag vill ha fart på SAAB hastighetsmätaren som sitter i min Sierra. Tidigare har det varit kört då Fordens slutväxel inte hade någon sådan sensor alls och växellådan vare sig sådan eller wireutgång. Men nu då jag bytt till bakaxel från BMW 540i så sitter ju på den en givare för hastigheten. Det handlar om en hallgivare (?) som sitter över en bländarskiva inne på slutväxeln. Skivan har 9 "tänder" och ger alltså 9 pulser per drivaxelvarv.

    Detta var lätt att kontrollera genom att Ohm-mäta på de två stiften i kontaktstycket och sen sakta snurra på drivaxlarna och räkna antal utslag på multimetern.

    Jag hoppas det är lika lätt på en 9000 och hoppas att någon vänlig själ kanske kan göra detta och rapportera resultatet.

    Tanken är ju alltså att tillverka en ny bländarskiva så att det blir samma antal pulser ut per varv som det är på en 9000, då kan jag koppla in hastighetsmätaren så den funkar som den ska samt att det även blir rätt signal ut till Trionic:en.

    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Hej.

    Jag undrar om någon vänlig själ med 9000 94-98 har möjlighet och ork att mäta hur många pulser hastighetsgivaren på växellådan ger ut per hjul/drivaxelvarv.

    Orsaken är att jag vill ha fart på SAAB hastighetsmätaren som sitter i min Sierra. Tidigare har det varit kört då Fordens slutväxel inte hade någon sådan sensor alls och växellådan vare sig sådan eller wireutgång. Men nu då jag bytt till bakaxel från BMW 540i så sitter ju på den en givare för hastigheten. Det handlar om en hallgivare (?) som sitter över en bländarskiva inne på slutväxeln. Skivan har 9 "tänder" och ger alltså 9 pulser per drivaxelvarv.

    Detta var lätt att kontrollera genom att Ohm-mäta på de två stiften i kontaktstycket och sen sakta snurra på drivaxlarna och räkna antal utslag på multimetern.

    Jag hoppas det är lika lätt på en 9000 och hoppas att någon vänlig själ kanske kan göra detta och rapportera resultatet.

    Tanken är ju alltså att tillverka en ny bländarskiva så att det blir samma antal pulser ut per varv som det är på en 9000, då kan jag koppla in hastighetsmätaren så den funkar som den ska samt att det även blir rätt signal ut till Trionic:en.

    MVH Tony
    Har en produkt till dig som borde funka på dessa fall ochså, ska se. I början djurde jag det för montering kit till 9k om lådagivaren går sönder (eller drev innut i lådan)
    Med den kan man ta signalet från ABS hallgivaren och och manipulera signalet så att mätaren funkar ok.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Hej.

    Jag undrar om någon vänlig själ med 9000 94-98 har möjlighet och ork att mäta hur många pulser hastighetsgivaren på växellådan ger ut per hjul/drivaxelvarv.

    Orsaken är att jag vill ha fart på SAAB hastighetsmätaren som sitter i min Sierra. Tidigare har det varit kört då Fordens slutväxel inte hade någon sådan sensor alls och växellådan vare sig sådan eller wireutgång. Men nu då jag bytt till bakaxel från BMW 540i så sitter ju på den en givare för hastigheten. Det handlar om en hallgivare (?) som sitter över en bländarskiva inne på slutväxeln. Skivan har 9 "tänder" och ger alltså 9 pulser per drivaxelvarv.

    Detta var lätt att kontrollera genom att Ohm-mäta på de två stiften i kontaktstycket och sen sakta snurra på drivaxlarna och räkna antal utslag på multimetern.

    Jag hoppas det är lika lätt på en 9000 och hoppas att någon vänlig själ kanske kan göra detta och rapportera resultatet.

    Tanken är ju alltså att tillverka en ny bländarskiva så att det blir samma antal pulser ut per varv som det är på en 9000, då kan jag koppla in hastighetsmätaren så den funkar som den ska samt att det även blir rätt signal ut till Trionic:en.

    MVH Tony
    Har en produkt till dig som borde funka på dessa fall ochså, ska se. I början djurde jag det för montering kit till 9k om lådagivaren går sönder (eller drev innut i lådan)
    Med den kan man ta signalet från ABS hallgivaren och och manipulera signalet så att mätaren funkar ok.
    Det har jag också varit inne på om som en lösning om jag inte får till det med givaren i bakaxeln, men det under förutsättning att signalen från ABS-givaren tål att delas på två så att inte det blir kaiko med själva ABS:en.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Det har jag också varit inne på om som en lösning om jag inte får till det med givaren i bakaxeln, men det under förutsättning att signalen från ABS-givaren tål att delas på två så att inte det blir kaiko med själva ABS:en.


    MVH Tony
    En sådan grej har varit monterad in min väns 9k för 6 månader nu och inget problem med det.
    Tar du signalet från bakakseln eller ABS behöver du manipulera den innan det är rätt frekvens för hastighetmätaren, amplitud spelar nästan ingen roll, funkar både med sin- och kantpuls.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Det har jag också varit inne på om som en lösning om jag inte får till det med givaren i bakaxeln, men det under förutsättning att signalen från ABS-givaren tål att delas på två så att inte det blir kaiko med själva ABS:en.


    MVH Tony
    En sådan grej har varit monterad in min väns 9k för 6 månader nu och inget problem med det.
    Tar du signalet från bakakseln eller ABS behöver du manipulera den innan det är rätt frekvens för hastighetmätaren, amplitud spelar nästan ingen roll, funkar både med sin- och kantpuls.

    Fattar jag dig rätt.

    Menar du att jag skulle kunna koppla din grunka till den sensor jag har idag i bakaxeln, som ger 9 pulser per varv, och sen justera grunkan så den ger ut så många pulser att hastighetsmätaren går igång och visar rätt? Alltså, kan man även steglöst justera den och därmed pulserna till hastighetsmätaren så att man kan justera hastighetsmätarens visning mot t ex en GPS?

    Jag blev nog väldigt intresserad av din lilla grej, ja den elektronikgrejen alltså....

    Mitte maksa? Kaksi krona eller kolme leipe?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Fattar jag dig rätt.

    Menar du att jag skulle kunna koppla din grunka till den sensor jag har idag i bakaxeln, som ger 9 pulser per varv, och sen justera grunkan så den ger ut så många pulser att hastighetsmätaren går igång och visar rätt? Alltså, kan man även steglöst justera den och därmed pulserna till hastighetsmätaren så att man kan justera hastighetsmätarens visning mot t ex en GPS?

    Jag blev nog väldigt intresserad av din lilla grej, ja den elektronikgrejen alltså....

    Mitte maksa? Kaksi krona eller kolme leipe?


    MVH Tony
    Grejen är justerbar så du kan göra vad du skrev om GPS korrigieren osv.
    Det är ju samma sak på 9k lådagivaren och ABS, de ger inte ut samma mänd av pulser. ABS lägger ut mer en dubbelt så mycket som lådagivaren gör.

    Ska kålla hur om det funkar direkt med de komponenter som jag har på grejen eller måste något bytas. Djurde grejen med en stor justeringmarginal för att jag viste inte om alla lådagivarna var lika i 9k bilar.

    Har en prototyp grej som du kan pröva ut om du vill. Kasta några kronor om du är nöjd med det. En färdigt produkt får man ju vänta efter för ett tag, har lite annat att göra just nu.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Fattar jag dig rätt.

    Menar du att jag skulle kunna koppla din grunka till den sensor jag har idag i bakaxeln, som ger 9 pulser per varv, och sen justera grunkan så den ger ut så många pulser att hastighetsmätaren går igång och visar rätt? Alltså, kan man även steglöst justera den och därmed pulserna till hastighetsmätaren så att man kan justera hastighetsmätarens visning mot t ex en GPS?

    Jag blev nog väldigt intresserad av din lilla grej, ja den elektronikgrejen alltså....

    Mitte maksa? Kaksi krona eller kolme leipe?


    MVH Tony
    Grejen är justerbar så du kan göra vad du skrev om GPS korrigieren osv.
    Det är ju samma sak på 9k lådagivaren och ABS, de ger inte ut samma mänd av pulser. ABS lägger ut mer en dubbelt så mycket som lådagivaren gör.

    Ska kålla hur om det funkar direkt med de komponenter som jag har på grejen eller måste något bytas. Djurde grejen med en stor justeringmarginal för att jag viste inte om alla lådagivarna var lika i 9k bilar.

    Har en prototyp grej som du kan pröva ut om du vill. Kasta några kronor om du är nöjd med det. En färdigt produkt får man ju vänta efter för ett tag, har lite annat att göra just nu.
    Låter ju kalas.

    Det jag funderar är ju om den kan få det lika lent i funktionen som originalmätaren visar från dess lägsta visning och hela vägen upp? Ja det börde väl gå, för funktionen på originalsensorn och systemet för visningen, liksom din grunka, att den mäter tidsskillnaden mellan de 9 pulserna under en viss tid eller nåt sådant.

    Jag är klart intresserad av att leka försökskanin med din mojäng. Det bör ju gå att ansluta den och gömma den i en låda på skyddad plats. Den kan väl inte vara så skrymmande då elektronik i dag kräver lupp för det mesta. Vore ju kalas att slippa bryta isär slutväxeln för att få dit en ny bländarskiva.

    Det är väl egentligen bara att skicka den till mig och bifoga ett kopplingsschema.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129

    Re: Kan någon mäta pulser på hastighetsgivaren?

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Låter ju kalas.

    Det jag funderar är ju om den kan få det lika lent i funktionen som originalmätaren visar från dess lägsta visning och hela vägen upp? Ja det börde väl gå, för funktionen på originalsensorn och systemet för visningen, liksom din grunka, att den mäter tidsskillnaden mellan de 9 pulserna under en viss tid eller nåt sådant.
    Orig lådagivaren ger ju ut puls på x Hz frekvens och frekvens däremåt beror på hurt fort givaren snunnar och de beror rakt på vad bilens hastighet är. Altå frekvens vs. bil hastig går hand i hand.
    När ABS givaren nu ger ut mer en dubblet så mycket pulser som lådagivaren behöver manipulera frekvensen så att 2abs pulser = ger ut en puls till hastighetmätren. OBS, att dela med två funkar inte.
    Nu får vi altså en puls som beror på hastighet lika mycket som orig. givaren gör.

    Med din axel givare går det tvärt om, man måste ju öka frekvens att frekvens blir rätt. Vid 20km/h får man ur 25Hz frekveks från givaret och det räker utan att signalet veckas.

    Ska kålla imorgån om det går vidare att kasta in pulser från grejens "utgång" och läsa ur från "ingång".

    [/quote]
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Ska byta några resistors på PWB, då borde den funka. Jag kastar dig en yv när den är färgid.
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Ska byta några resistors på PWB, då borde den funka. Jag kastar dig en yv när den är färgid.
    Kalas...


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 171
    HAr för mig BMW E34 ger 4000-5000 pulser per km.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    HAr för mig BMW E34 ger 4000-5000 pulser per km.
    M.V.H.

    Ingen aning om detta, då det beror lite på däckdimensionen.

    Men jag misstänker starkt att BMW kör med 9 pulser per hjulvarv på alla sina bilar.

    Är det ingen som råkar ha en lös hastighetsgivare från 9000 liggande? Om så kan ni väl ta en Ohm-mätare och mäta över de två kontakterna och se hur många utslag ni får på ett varv på sensorn. Kan sen någon få fram uppgifter på vilken utväxling det är eller finns att välja på för dreven på drivaxeln och sensorn så kan man ju räkna fram hur många pulser det blir per drivaxelvarv. Kanske det finns uppgifter om denna utväxling i WIS?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Ska byta några resistors på PWB, då borde den funka. Jag kastar dig en yv när den är färgid.
    Kalas...


    MVH Tony

    Hurs går det då....?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":c2bhdq25
    HAr för mig BMW E34 ger 4000-5000 pulser per km.
    M.V.H.

    Ingen aning om detta, då det beror lite på däckdimensionen.

    Men jag misstänker starkt att BMW kör med 9 pulser per hjulvarv på alla sina bilar.

    Är det ingen som råkar ha en lös hastighetsgivare från 9000 liggande? Om så kan ni väl ta en Ohm-mätare och mäta över de två kontakterna och se hur många utslag ni får på ett varv på sensorn. Kan sen någon få fram uppgifter på vilken utväxling det är eller finns att välja på för dreven på drivaxeln och sensorn så kan man ju räkna fram hur många pulser det blir per drivaxelvarv. Kanske det finns uppgifter om denna utväxling i WIS?


    MVH Tony[/quote:c2bhdq25]

    Har dessa prylar från en långlåda liggande.
    Är det samma som på kortlådan?

    Hur beräknar man utväxlingen på den typen av växel som sitter till hast-givaren i lådan

    Svaret kanske t.om står i verkstadshandboken för lådan, dvs Wis i pappersform..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Utväxlingen bör som alltid kunna beräknas genom att räkna antalet kuggar på dreven och sen dela detta med varandra, precis som man gör i en slutväxel.

    Kronhjul 45 kugg och pinion 12 kugg.

    45 / 12 = 3,75:1

    Pinionen måste alltså snurra 3,75 varv för att kronhjul/drivaxlar ska snurra 1 varv.

    Jag antar att du kan räkna dessa kugghjul och sen ange vilket som har störst antal kuggar så man vet om det växlas upp eller ner i denna växel.

    Sen har vi ju själva sensor som jag förstått det, alltså den som omvandlar denna roterande rörelse till elektriska pulser. Denna borde gå att mäta över kontaktstiften med en vanlig Ohm-mätare och se hur många pulser den ger per varv när man sakta vrider runt den.

    Så mätte jag på sensorn i min BMW slutväxel och det gav 9 pulser per varv.

    Jättekul om du kunde försöka mäta lite för får man fram rätt info om detta så har man ju värdefull info att utgå ifrån när man ska mickla till någon lösning på det hela.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Får rota runt lite i högen med prylar och räkna lite kuggar.
    Helt klart växlas varvtalet upp före givaren.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Hurs går det då....?


    MVH Tony
    Modifiering är färding, måste testa med signal generator att se om det funkar som det ska nu. Har tyvär ikke en signal genarator hemma.
    Ska testa med farshan nästa vecka, torsdag.
    Förlåt att det tar lite långt...
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Citat Ursprungligen postat av Olde
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418


    Hurs går det då....?


    MVH Tony
    Modifiering är färding, måste testa med signal generator att se om det funkar som det ska nu. Har tyvär ikke en signal genarator hemma.
    Ska testa med farshan nästa vecka, torsdag.
    Förlåt att det tar lite långt...
    Det är lugnt, väntar man på nåt gott så kan man få ge sig till tåls...

    Om man kikar på 9-3/9-5 så har de 29 pulser per varv från en ABS-sensor till sin hastighetsmätare. Sannolikt ligger 9000 på nåt liknande i pulser per drivaxelvarv, kanske samma om man har tur. Kanske kan vara nåt att sikta på så man har möjlighet att täcka ett större område runt de pulserna. Bara en gissning från mig, men kanske Urban kan bekräfta detta?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    56
    Det var någon som lagade sin hastighetsmätare för ett tag sedan genom att limma 20 magneter på medbringaren på en 9000 och ett par spolar från biltema-reläer. Jag läste om det här på forumet eller på någon hemsida till vilken det var en länk härifrån.

    Kan vara värt att söka men på just den modellen var det isåfall 20 pulser gissar jag

    /o

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Nu har jag gjort ett tappert försök utan att lyckas

    Har en multimeter som piper när det blir kortis.
    Vrider jag givaren sakta blir det endast sporadiska pip som verkar komma slumpvis.
    Snurrar jag fortare blir pipandet mer konstant, men då hinner jag inte räkna pipen istället
    Verkar behövas en viss hastighet för att generera pulser
    Några tips på andra mätmetoder?

    Har räknat kuggarna oxå
    Stora hjulet, dvs det på utgående axel = 18kugg
    Lilla hjulet, på givaren har = 15kugg

    Växellådsboken (långlåda) ger inget svar..

    Jag känner igen det som "ON" beskriver.
    Ska kolla om jag inte har det utskrivet

    edit: hittade länken. http://www.bostream.nu/jofawinth/hast.htm
    Verkar inte vara en normal pulsgivare...
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Någon som kan mäta kedjen/sträckare åt mig, Uppsala trakten?
    Av JorisS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 11:08
  2. Någon som kan mäta på en lös kamkedjesträckare?
    Av joa9kim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 13:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •