Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: blyfri 95 eller 98?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    101

    blyfri 95 eller 98?

    Har ingen koll på sånt, ska man ha blyfri 95 eller 98? 98 va???
    kan man märka mågon skillnad om man bytar oktan?
    Vad är egentligen skillnaden?

    Har en Saab 93 Aero -01

    Hoppas detta är rätt avdelning på forumet för denna frågan....

    mvh Fredrik
    Aero, Aero, Aero....Härliga Aero!
    Saab 93 Aero Coupe -01
    Team Exclusive

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 705
    Medlem#
    3346
    Alla Aero ska tankas med 98, men den fungerar givetvis även på 95. Men då kan du inte räkna med full effekt.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Alla Aero ska tankas med 98, men den fungerar givetvis även på 95. Men då kan du inte räkna med full effekt.
    nog ska han väll kunna räkna med samma effekt om inte motorn spikar så att den sänker laddet!?
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 705
    Medlem#
    3346
    ->lutte: Det är just det som är grejen. Med 98 oktan höjer du spikningsgränsen och styrsystemet kan ta ut svängarna lite mer. Alla spikningar märks ju inte av han bakom ratten, och om jag inte har helt fel och är ute och cyklar i galen tunna så kan väl T7 upptäcka spikningstendenser t.o.m.?
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    ->lutte: Det är just det som är grejen. Med 98 oktan höjer du spikningsgränsen och styrsystemet kan ta ut svängarna lite mer. Alla spikningar märks ju inte av han bakom ratten, och om jag inte har helt fel och är ute och cyklar i galen tunna så kan väl T7 upptäcka spikningstendenser t.o.m.?
    jag är inte så speciellt haj med motorstyrning så jag kan ha så fel så det bara sjunger om det! men motorstyninger laddar på som vanligt tills den upptäcker att motornspikar och när den gör det så sänker den laddet och man får mindre att köra med.. och den enda skillnaden på 95 och 98 oktan är att 98 tål mer "stryk" innan den självantänder. så om motorn inte spikar med laddtryckssänkning så är det samma effekt som på 98.. eller hur?
    9-3x TTID 20x9,5

  6. #6
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 705
    Medlem#
    3346
    Tror att vi pratar om samma sak fast från olika håll här...
    En Aero som är specad för just 98 oktan skall garanterat lämna en viss effekt med just det bränslet, eftersom styrsystemet är optimerat för bränslet. Om du sedan tankar i 95 oktan kommer bilen givetvis att fungera finfint, och du kanske t.o.m. får samma effekt som med 98 oktan, MEN du ska defenitivt inte räkna med det eftersom styrsystemet är optimerat för 98 oktan...
    All makt åt Thengil!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 544
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Tror att vi pratar om samma sak fast från olika håll här...
    En Aero som är specad för just 98 oktan skall garanterat lämna en viss effekt med just det bränslet, eftersom styrsystemet är optimerat för bränslet. Om du sedan tankar i 95 oktan kommer bilen givetvis att fungera finfint, och du kanske t.o.m. får samma effekt som med 98 oktan, MEN du ska defenitivt inte räkna med det eftersom styrsystemet är optimerat för 98 oktan...
    japp vi pratar om samma sak fast från olika håll.. fast mitt lät bättre
    9-3x TTID 20x9,5

  8. #8
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 207
    För att få ut max. Brytpunkt enligt Dr Boost kring 10-15 grader C.

    Sommardäck=98
    Vinterdäck=95

    Så kör jag med min Aero

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 033

    Bränsle

    98:an innehåller mer syre än vad 95:an gör, detta gör att bilen går lite bättre och att förbränning och förbrukning blir bättre jämnfört med 95 oktan.

    Sen så ska man se till att hitta en besinstation som fyler sina tankar ofta så man slipper kondensen som bildas om bensinen får stå i tanken för läge...

    /Andreas
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    1 110

    Re: Bränsle

    Har dom kommit med syre på pump nu ?

    Jag som trodde att bensin var en blandning av kolväten(oktan) och ibland med en skvätt alkohol...
    Anders Vikström
    PSE II

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Är det fler än jag som upplever en märkbar sänkning av bränsleförbrukningen när man byter från 95 till 98 oktan?

    Jag kör en 9000 2,3 T, 200 hk, med automatlåda, sportfilter och 3" avgassystem. Jag körde tidigare alltid på 95 då det är rekommenderat för min bil, men eftersom jag den senaste tiden sett många diskussioner i ämnet var jag ju tvungen att testa 98. Tidigare drog min bil typiskt 1,2-1,3 liter milen, nästan aldrig mindre än 1,1 hur jag än försökte... Nu har jag kört fyra tankar med 98. Vid två av dessa tankningar hade jag kört mycket med släpvagn, låg då på ca 1,2 l/milen. En gång låg jag strax under (!) litern per mil och igår tankade jag i 51,6 liter och hade kört 51,2 mil. Då var kanske 35 mil ren landsvägskörning, men som vanligt med många omkörningar...

    Dessutom tycker jag att motorn är starkare på låga varv. Nu kan jag låta automatlådan ligga kvar på trean när jag går genom en rondell och är nere och vänder på ca 35 km/h. Ändå accelererar jag ifrån medelsvensson!

    Jag kommer fortsätta med 98 oktan....
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 033
    Bensin betsår av en del substanser, bland annat de vi nyss nämt...

    Luft är livet
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Alla Aero ska tankas med 98, men den fungerar givetvis även på 95. Men då kan du inte räkna med full effekt.
    SSen kan tydligen tankas på 95 utan problem. Först stod det 98 i katalogen men på senare tid står det 95.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    114
    Jag kör en 9-5 kombi 170hk med 3" och jag har prövat lite olika..
    Till en början så körde jag 98 men bytte senare till 95 och jag har inte märkt någon som helst skillnad, varken på bränsleförbrukningen eller
    motoreffekten!!!

    //Basse

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    114
    Jag kör en 9-5 kombi 170hk med 3" och jag har prövat lite olika..
    Till en början så körde jag 98 men bytte senare till 95 och jag har inte märkt någon som helst skillnad, varken på bränsleförbrukningen eller
    motoreffekten!!!

    //Basse

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    49
    Ja.. hur gör man igentligen... Detta ämne har ju avhandlats ett otal gånger och söker man så finns det hur många trådar som helst.. Men varför inte göra det enkelt för sig? Det kostar ca 10 kronor extra att fylla upp med 98 istället för 95.. Kan det då inte vara värt att "lyxa till det", så slipper man fundera och kanske iallafall inbilla sig att bilen går lite bättre?
    SÅLD 9000 aero -97

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 319
    Så jäkla svårt kan det väll inte vara

    sommardäck = 98
    vinterdäck = 95

    såvida inte sw är optimerad för 95, då kan man ju köra på det hela tiden, såvida man inte ska dra husvagn i alperna i 35 graders värme.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

Liknande ämnen

  1. Blyfri 95 eller 98? 9-5
    Av Jonas_latt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 03:22
  2. [LÖST] Ska man ha slitsade eller borrade skivor eller helst bägge?
    Av ScottaN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •