Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Etanol i gammal bil?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596

    Etanol i gammal bil?

    Hejsan!

    Jag har en polare som kör Saab 99:a från 83. Han undrar om han kan köra på etanol? En annan kille kör 50/50 i sin Volvo och det funkar bra…

    Nå, vad tror ni? Behövs det några modifieringar eller ändringar av något slag? Risk för ras?

    MvH Erik
    Rattar diesel...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    soppapumpen kanske och slangar brukar väl inte tåla etanolen så bra men kör han 50/50 så håller det nog ett tag men han kan nog räkna med att något går sönder efter ett tag. etanolen försämrar väl kallstartsmöjligheterna?! vet inte om det spelar roll på 50/50 men rena etanolbilar har ju dom problemen iaf..
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Också vad jag hört ang kallstarter. En 50/50 blandning ska inte bli speciellt mycket värre att kallstarta.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    soppapumpen kanske och slangar brukar väl inte tåla etanolen så bra men kör han 50/50 så håller det nog ett tag men han kan nog räkna med att något går sönder efter ett tag. etanolen försämrar väl kallstartsmöjligheterna?! vet inte om det spelar roll på 50/50 men rena etanolbilar har ju dom problemen iaf..
    Soppapumpen klarar att pumpa de extra och slangar tål absolut etanol.

    Han får räkna med att byta bränslefiltret efter konverteringen och sedan bör man justera upp sopan lite, slipa nålen och byta munstycken
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Ja, om det är en förgasarbil. Jag körde min 900 GL på ren E85 i 2000 mil innan jag sålde den. Bytte aldrig soppafilter eller något annat...tror inte den hade soppafilter öht.

    Enda jag gjorde är att slipa om nålen.
    Signatur...

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: Etanol i gammal bil?

    Lånar tråden lite..
    Går det även att köra med bara etanol i en saab 9000 2.0i??? Har funderingar på att köra den på det sen. men det blir nog sen efter jag har Di-konverterat bilen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Soppapumpen klarar att pumpa de extra och slangar tål absolut etanol.
    Hoppas du menar absolut INTE. Annars är du ute och cyklar...

    Mina slangar löstes upp innefrån och fyllde både bränslefilter och förgasare med svart gegga.
    Nya slangar tål det säkert men 20 år gamla slangar bör bytas.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Soppapumpen klarar att pumpa de extra och slangar tål absolut etanol.
    Hoppas du menar absolut INTE. Annars är du ute och cyklar...

    Mina slangar löstes upp innefrån och fyllde både bränslefilter och förgasare med svart gegga.
    Nya slangar tål det säkert men 20 år gamla slangar bör bytas.
    20 år gamla slangar lever ändå på övertid. Egna erfarenheter utan etanol i dem.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Soppapumpen klarar att pumpa de extra och slangar tål absolut etanol.
    Hoppas du menar absolut INTE. Annars är du ute och cyklar...

    Mina slangar löstes upp innefrån och fyllde både bränslefilter och förgasare med svart gegga.
    Nya slangar tål det säkert men 20 år gamla slangar bör bytas.
    Jag menar att de absolut tål etanol, men självklart en dålig slang som är gammal kan väl lösas upp av etanolen och svart gegga i förgasaren är ganska vanligt med etanol.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Problemet med etanol är inte att de är så agresivt.
    snarare tvärt om.
    Smörjegenskaperna är helt obefintliga så slangarna torkar ut istället.
    Lika så med packningar.
    Visst de håller ett tag.
    Kanske upp till 2 år men sen blir de dags för byte i vilket fall som helst till slangar som klarar av de.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Han får räkna med att byta bränslefiltret efter konverteringen och sedan bör man justera upp sopan lite, slipa nålen och byta munstycken
    Gamla bilar kanske redan är perfekt justerade om förgasaren är lagom utsliten

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Problemet med etanol är inte att de är så agresivt.
    snarare tvärt om.
    Smörjegenskaperna är helt obefintliga så slangarna torkar ut istället.
    Lika så med packningar.
    Visst de håller ett tag.
    Kanske upp till 2 år men sen blir de dags för byte i vilket fall som helst till slangar som klarar av de.
    De hårda svart slangar som sitter på de flesta saabar ska klara "uttorkningen" bra, men det skulle vara kul att veta hur länge det tar innan något går sönder, hur tex Saab har räknat ut det osv..

    För man byter inte vissa saker utan anledning..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Vad jag har förstått så är de bytt från slang till rör mellan tank och motorrum + att packningarna är annorlunda + bränslepumpen.
    Som vad som är mer bytt får vi väl veta senare.
    Men de är just packningarna som tar mest stryk.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Om det är en förgasarbil så skulle jag anta att följade detaljer är kritiska:

    Bränslefilter, kan innehålla ex. alkohollösligt lim = inte kul

    Bränslepump, ex. membran kan missfärgas, torka ut och spricka. Vissa metallkomponenter kan attackeras.

    Förgasare, får exempelvis inte innehålla flottör av kork vilka kan svälla och fastna. Komponenter av ex. aluminium och zink kommer angripas. Packningar kan svälla, tappa styrka och/eller spricka. Packningsmaterial samt flottör bör anpassas för bränslet. Metallkomponenter kan ex. förnicklas vilket gjordes i brasilianska förgasarbilar

    Bränsleslangar/rör kommer sannolikt få ersättas.

    Bränsletanken på en såpass gammal bil är av plåt antar jag, dess beläggning på tankens insida bör förmodligen ersättas av etanolresistant dito. Detta såväl som slangar byttes på etanolbilar vilka således i brasilien vid denna tidpunkt.

    Ventiler/säten, ökat slitage om de inte byts ut. Liknande problem kan även drabba kolvringar/lopp.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Jag har kört en etanolkonverterad förgasarutrustad SAAB i två år.

    Allt håller. Bilen kommer inte att explodera, slangarna kommer inte att spricka och pumpen kommer inte att krokna.


    Pumpen är mekanisk på dessa motorer och klarar av att pumpa cca. 15 gånger mer än det behövs, så ingen fara där.

    Soppafilter finns inte på dom flesta Zenith-Strömberg CD175-utrustade bilar överhuvudtaget.

    Slangarna spricker inte heller...dock kommer du attfå "svart klegg" runt förgasarnålen efter ett tag...det är uppenbarligen förgasarolja som stelnar i kontakt med etanol. För mig gick det på rutin, av med förgasarlocket och spraya rent nålen med bromsrengöring varje 200 mil.

    Men som sagt, med omslipat nål fungerar bilen alldelles utmärkt och kändes piggare än förr. Bilen drog som minst 0.9L milen efter konverteringen (90km/h rak väg på 5:an).

    Detta är som sagt fakta efter 2 års körning på ren E85, bortsett från vintern där jag stoppade in bensinnålen för att slippa jobbiga kallstartsegenskaper.

    Vad teoretiker säger vet jag inte, men jag har som sagt kört denna bil i två år och nu sålt den med 37000 mil på mätaren.

    Nuvarande 9000i 88B går på 70% E85 okonverterad...vem vet, den kanske exploderar en morgon när jag vrider på startnyckeln...hittils har den gått utan problem. Troligtvis lambdasensorn som fixar till blandningen automatiskt. Jag har ny uppsättning spridare som är 38% större som ska in så fort jag har kört upp hela tanken. Ska kolla upp den med bredbandslambda efter konverteringen...hittils har den fungerat utmärkt.
    Signatur...

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Metropolen i Småland!
    Inlägg
    596
    Jag tackar för alla tips och ideèr!

    Skall vidarebefodra denna fakta i ämnet, till min polare så får vi se vad han gör. Om jag känner han rätt så chansar han nog på etanol...

    MvH Erik
    Rattar diesel...

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    682
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Jag har kört en etanolkonverterad förgasarutrustad SAAB i två år.

    Allt håller. Bilen kommer inte att explodera, slangarna kommer inte att spricka och pumpen kommer inte att krokna.


    Pumpen är mekanisk på dessa motorer och klarar av att pumpa cca. 15 gånger mer än det behövs, så ingen fara där.

    Soppafilter finns inte på dom flesta Zenith-Strömberg CD175-utrustade bilar överhuvudtaget.

    Slangarna spricker inte heller...dock kommer du attfå "svart klegg" runt förgasarnålen efter ett tag...det är uppenbarligen förgasarolja som stelnar i kontakt med etanol. För mig gick det på rutin, av med förgasarlocket och spraya rent nålen med bromsrengöring varje 200 mil.

    Men som sagt, med omslipat nål fungerar bilen alldelles utmärkt och kändes piggare än förr. Bilen drog som minst 0.9L milen efter konverteringen (90km/h rak väg på 5:an).

    Detta är som sagt fakta efter 2 års körning på ren E85, bortsett från vintern där jag stoppade in bensinnålen för att slippa jobbiga kallstartsegenskaper.

    Vad teoretiker säger vet jag inte, men jag har som sagt kört denna bil i två år och nu sålt den med 37000 mil på mätaren.

    Nuvarande 9000i 88B går på 70% E85 okonverterad...vem vet, den kanske exploderar en morgon när jag vrider på startnyckeln...hittils har den gått utan problem. Troligtvis lambdasensorn som fixar till blandningen automatiskt. Jag har ny uppsättning spridare som är 38% större som ska in så fort jag har kört upp hela tanken. Ska kolla upp den med bredbandslambda efter konverteringen...hittils har den fungerat utmärkt.
    Behöver köpa något instrument till bredbandslambda men vart ska man vända sig? Ska vara pålitligt men ej heller kosta skjortan.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av Marjan
    Behöver köpa något instrument till bredbandslambda men vart ska man vända sig? Ska vara pålitligt men ej heller kosta skjortan.
    Bredbandslambda är billigaste delen...bara sonden är inte värd mer än en femhundring. Det är drivsteget som kostar. Finns många att välja på , allt från loggers till bara indikatorer....jag kör med LM1.
    Signatur...

Liknande ämnen

  1. bli av med gammal lim
    Av ka_linkan i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 21:38
  2. E85 och gammal APC
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-02, 18:07
  3. Någon som vet vad det här är för en gammal bil?
    Av Brainy i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-22, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •