Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Åbäket slår ifrån 9000CS 2.0T (1996)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45

    Åbäket slår ifrån 9000CS 2.0T (1996)

    Nåt skit har visst börjat hända med min 9000. Märkte idag när jag åkte att när jag pattar på så slår den ifrån ganska våldsamt vid 4000varv på såväl tvåan som trean (som var de växlar jag provade). Första rejäla accelerationen (med trean) efter, att jag startat bilen efter två timmars parkering gick bra. Men resterande var likadana. Första tanken var ett turbohaveri, men då borde den väl slå ifrån betydligt tidigare och "sega sig" och inte slå ifrån som om det satt en spärr vid 4000varv.
    Snälla kom med lite synpunkter i min felsökning. Utöver detta tror jag att den går OK.
    Kändes på sin höjd lite lite ryckig på nåt lågt varvtal vid åkande, men jag misstänker att jag var lite nojig bara.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    jag tror inte wastegaten öppnar sig så elektroniken slår ifrån för dig när laddtrycket blir för stort?! bara en tanke...
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186
    Är bilen chippad?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Bilen är INTE chippad. Allt original. Jag har haft den några månader och det enda jag gjort är byta olja och filter, därefter åkt >100 mil och den har gått skitbra.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    känns som överslängar, kolla grundladd, kan ju som sagt vara WG som kärvar.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Ok!
    Tack så mycket för tagen tid. Dock så är jag noob på detta. Kan nån ödsla lite mer tid på mig och förklara HUR jag gör så blir jag ännu gladare/mer tacksam.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    du hittar wastegatan på turbon om man lägger sig under bilen ser man en arm som går till till wastegaten den ska du kunna röra om du drar den i sidledes ganska hårt. Jag misstänker att den kärvar för dig och inte släpper trycket och därför slår elektroniken ifrån för dig. Prova smörja den med 5-56 eller liknande så kanske det blir bättre
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Kool. Ska testa detta. Bara för mina kunskapers skull... att den kärvar innebär mao att den inte öppnar, och att dra lite i den och smörja den kan förhoppningsvis "åtgärda kärvet" så att den i fortsättningen börjar öppna igen? Har jag tolkat saken rätt då?
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    738
    ja.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    387
    Låter som något liknande som kompisen hade på sin 9-3.
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...8&highlight=mv

    Den laddade på som attan men elektroniken klippte abrupt, troligen som hos dig.
    Magnetventilen var paj och grundladdtrycket var för lågt.

    Mvh // P-o
    "Infact, it´s the ultimate gentlemen´s express" -Topgear vid test av 9000 CDt Aut.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    När jag hade turbohaveri på min cossie (åkte 2 mil efter inköpet av den) så slog den ifrån ordenligt vid lite högre varv tack vare att den inte klara av å hålla trycket uppe så d kan nog mkt väl vara ett turbohaveri som du har fått. D e bara å koppla loss luftslangen å känna om du känner om vingarna glappar mot väggarna så att säga. Om den gör d så e det med stor sannolikhet ett haveri, d kan va ganska svårt å känna sådär på plats oxå så d lättaste sättet å å plocka bort den.

    Mvh Robin.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Om det skulle vara ett turboras får jag för mig att den inte skulle accelera så bra som den gör upp till de 4000rpm (vid fullt gastryck). Den laddar ju innan. Ett ras (som det min far hade på sin 95 2.3t) innebar att han inte ens kunde köra >70km/h.
    Ska kolla läget med några lokala saab-meckare.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    D va ju visserligen en ford så dom grejerna kan man ju köra med även om dom va trasiga till skillnad från vissa andra märken men jag hade dom symtomen iaf å d va turbon som va helt slut i den så å jag kunde köra på ganska duktigt så länge man inte gav full gas så gick den "nästan" som den skulle. D berodde som sagt på att den inte klarade av å va stabil vid högre varvtal turbovingarna alltså d blev överbelastning å då släppte den på trycket.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Nu är ju inte jag någon motorvirtuos på något sätt, men ditt haveri låter inte ens i närheten så problematiskt som det farsan hade.
    Då började det skrika om motorn och när han gasade så varavade motorn en massa utan att kraften gick ner i backen så att säga.
    Om du hade ett haveri vet jag inte vad jag ska kalla det han hade.

    Jag tycker ju fortfarande att turbon laddar, men att den slår från när trycket blir för högt. Wastegaten låter ju onekligen som en rimlig förklaring. Ska låta nån som har lite koll kika på det snarast. Kan återkomma med resultatet.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Vid smörjning av wg-armen är det lämpligt med nån värmetålig smörja...."kopparpasta" på sprayburk finns och funkar bra.
    5-56 och liknande försvinner fortare än du hinner lägga i 1:an

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Har du MV på bilen?
    Har du de så kontrolera så du inte har läckage på slangarna till den.
    Har du ingen MV så kolla på slangen till WG klockan så den inte läcker.
    Gör den de i något av fallen så har du problemet där varför den överladdar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Märkligt fenomen det här. Idag har jag pressat i botten på tvåan, men inte fått några symptom. Tänkte först om det berodde på att den stått ett par timmar, men vid nästa acceleration var det samma sak.
    Fan vet hur det blir i framtiden.
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Har du bytt tändstift? Enkelt att börja med annars.
    Testat en garanterat frisk DI-kassett?

    Som det sagts innan, en graderad laddtrycksmätare är mycket bra att ha vid felsökning.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    45
    Bytte tändstift idag faktiskt, mest av serviceskäl. Men jag antar att jag inte pressade helt i botten tidigare under dagen, vilket jag gjorde nu när jag testade den. Uppenbarligen så är det nåt när trycket blir för stort.
    Drygt!
    Min 9000 CSE 2.0t 1996 får duga som studentbil.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Ta och kolla WG-armen istället. Om du inte vet hur den ser ut/var den sitter så säg till så fixar vi en bild, och som sagt ta det mest värmebeständiga du hittar när du ska smörja armen. Aluminiumpasta är ett alternativ.

    Berätta även om du har en magnetventil på bilen (svart dosa med tre slangar som sitter på vänstra sidan av kylarn (om du sitter i bilen) höger om du står framför den).
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] ACC slår ifrån 9000 2,3T -98
    Av CosmicBlue i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 22:25
  2. 9-5 2.3t slår ifrån vid 4500rpm
    Av Kelso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-25, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •