Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Snabbfråga dämparbyte 900

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Snabbfråga dämparbyte 900

    ska kanske iväg och köpa en 900 turbo för 6500 imorgon, det är bara det att det är otroligt svampiga dämpare fram på bilen och tänkte höra om det är svårt/lätt att byta och tar det lång/kort tid? självklart vet jag att det beror på många saker men är det komplicerat eller inte om ni förstår...
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    va tusan (vill inte skriva faan) är det ingen som bytt dämpare på en 900og eller. hörde av en gubbe idag att det skulle va lätt som satan trodde han, att man bara kunde skruva loss dom och byta utan att plocka ner å krångla med fjäderspännare å sånt. någon som kan förneka eller verifiera el komma med tips? allt är välkommet.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Ska inte vara svårt... iallafall ifram, bara att skruva... i bak kan de ju rosta fast en del sägs det...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  4. #4
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    kan vara lite svårt trots allt.


    stötdämparens övre fäste sitter ju oftast med en låsmutter som har storlek 17.

    när man då försöker skruva den så snurrar själva stötdämparen, så man måste ha en vanlig blocknyckel av storlek 6mm för att kunna hålla i den lilla tappen som sitter längst upp på stötdämparen. kan bli lite krångligt på vänster sida.

    på mina biltema gula gas som är uppsidedowndämpare var det bara å hålla i dämparen, men på tillexempel sachs, monroe, är det som jag beskrivit ovan.

  5. #5
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    kan tilllägga att du inte behöver använda fjäderklämmor då dom inte på något sätt är monterade tillsammans med stötdämparen.

    lossa bara under och övre stötdämparfästet, och se till så att fjädern inte ligger o trycker på karossen,(infästningen till övre länkarmen)
    med en domkraft under understa spindel-leden..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313
    Tackar för alla svar jag fick. nu har jag själv bytt båda dämparna fram, tog mig ca 5-6h, kunde gått på halva tiden el fortare ändå om jag visst det jag vet idag men så är det alltid med bilar. man ska va glad att man lärt sig nått nytt. detta är min lekmannaförklaring på hur det går till, kan tillägga att jag inte är någon mekaniker utan kör på uttrycket att "klarar någon annan göra detta klarar jag åxå"

    detta har jag kommit fram till (för er som har detta framför er i kalendern)(innan du börjar kan du spruta lite 5-56 på muttarna i fråga så går det lättare):
    lossa däcket. lossa skyddsplasten högst upp på stötdämparn, du kan skära loss den för detta har du ingen användning för eftersom den nya dämparn förmodligen inte ser lika ut eller så får du med allt du behöver till den nya. bakom den har du som en järnrundstång som går in i dämparen, på den tog jag vinkelslipen och gjorde den så den blev slät på två sidor mot varandra så man kunde få tag med en rörtång runt (annars bara snurrar det). sen tog jag ett spärrskaft med förlängare med kulled på och sist 16hylsan så du kommer åt för det är lite trångt (speciellt på vänstersidan). på ovansidan i motorrummet sitter det två muttrar ovanpå varandra som håller i dämparn, du tar helt enkelt bara en i taget och ber polarn hålla rörtången på undersidan. det går att hålla i den undre muttern med en fast nyckel men det tar faaan så mycket längde tid och är allmänt krångligare än mitt tips med slipapa och rörtång (och föresten så har du ju en mutter kvar när du lossat den första och vart ska man då hålla i?!). sen lossar du dämparn i nedekant där det sitter med en mutter bara, dra dock inte så hårt som jag gjorde (och snett) för då kanske du drar av hela den gängade stången som sittar på dämparhållaren (fick dra på en nödlösning med ett dubbelgängat rör på dom två sista varven med gängor som va kvar för att slippa svetsa). för att få ut dämparn nu så kan det va smart att ha en domkraft under spindelleden och pumpa på lite där. sen är det bara att slå/bända ut den så är det inga problem. när det är klart är det i princip bara att dra på den nya och skruva till. glöm inte att hålla i dämparn underifrån när du drar till den från motorrummet...

    nu har jag iaf två "friska" dämpare på min bil som tidigare gick under namnet "svampigast i stan"... ha det gött. undrar någon på nått ang ämnet så finns jag på chrisdefc@hotmail.com.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  7. #7
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    en grej bara, om den nya dämparen också har en skyddskåpa då? då kan du gärna inte kapa upp det o slipa som du sa, hur skulle du löst det då?

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    om du ska slänga dämparn, så kapa bara av den med rondell. är enklaste.

    om du ska ha dämparn så försök först lossa muttrarna vanligt. går det inte, använd mutterknack, snurrar dämparn ändå så är min rekomendation att spränga muttrarna med en mutterklyvare. sen lossar dom garanterat och du riskerar inte att skada gängorna på dämparen.

    muttrarna har M10*1 i stigning.

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    en grej bara, om den nya dämparen också har en skyddskåpa då? då kan du gärna inte kapa upp det o slipa som du sa, hur skulle du löst det då?
    Betydligt lättare att skruva dit fräscha grejer än att ta loss den ofta rostiga skiten som sitter där.
    Kör på Popeyes metod när jag byter dämpare också.
    /Henrik

Liknande ämnen

  1. og9-5 fjäder och dämparbyte
    Av NP i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-03, 14:13
  2. Hjulinställning, dämparbyte
    Av FenioN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-11-16, 18:58
  3. dämparbyte 9000t cd 91:a
    Av rejsa_jon86 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-17, 13:40
  4. Kostnad dämparbyte 9000 cse
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 01:51
  5. Ratt sne efter fjäder-dämparbyte?
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •