Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: problem med acc på 9-5 98:ans modell

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23

    problem med acc på 9-5 98:ans modell

    tjena jag har lite problem med min acc på min 9-5 som jag precis köpte begangnad.... började med att den sprutade varm luft på förarsidan sen fick jag fram 2 fel koder som var 06 och 08 tror jag... efter som det är dålig display så var de lite svårt att se... dock skulle dessa felkoder kunna överensstämma med mitt problem att jag inte kan kontrollera tempen på min sida...
    sen var jag ute idag och körde lite och då funkade den på min sida någorlunda inte riktigt lika kallt som på passagerar sidan dock.... men blev varm igen som vanligt sen....men sen så bestämmde jag mej att skruva ner lite och kolla dock på problemet då när jag precis tagit ner kåpan som sitter ovanför pedalerna så ser jag något konstigt som är ett bunt band runt ett litet gult spjäll som sitter bakom ett större spjäll.... dock så var den gula axeln avbruten.... dock så blir jag lite förvånad efter som de verkeligen ser ut som de ska sitta något över de dära gula spjället sen ser de ut som en liten temp sensor eller liknande på sidan av hålet in till spjället sen en liten lös sockel som man skulle kunna koppla in en motor eller liknande.... sen så skruvade jag ihopp allt då fick jag endast en fel kod som jag var 99.99% säker på att de var en 06 som betyder
    Stepping motor, air-mixing flap, LH
    Open circuit, short to B+ or short to ground
    då är frågan var hittar jag denna motor?
    sen har jag även tagit lite bilder där jag tyckte de såg ut som något ska sitta kanske något som kan saab bättre en mig som vet hur de ska vara.

    bilderna hittas på min ftp
    ftp://gäst@mps.mine.nu/acc/
    saab 9-5

  2. #2
    Jag har samma fel med kod 08 hur fixade du det ??

    Kommer inte åt bilderna nekad åtkomst
    9-5 2.0t steg 2 -98

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23
    så... råckade stänga ner servern när jag va inne och pillra...

    min 08 försvann av sig själv.... blev mycket förvånad när den försvann utan att jag gjorde något http://www.saab9-5.com/faq_acc.htm
    där har du en hemsida som visar vad koderna betyder... kanske sett den förut?
    saab 9-5

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Det finns ju ingen stegmotor till spjället!! Sen fattas du ett rör till golvvärmen som ansluts till panelen som du skrev att du tog väck, den ovanför pedalerna, där ska den där temp givaren eller va det är sitta!!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Det finns ju ingen stegmotor till spjället!! Sen fattas du ett rör till golvvärmen som ansluts till panelen som du skrev att du tog väck, den ovanför pedalerna, där ska den där temp givaren eller va det är sitta!!
    okej precis de jag ville veta då var de som jag befarade att någon åsna har meckat bort motorn och hela historien...
    dock ska de väl sitta lite mera skit där.... typ någon distans plast osv eller?

    någon som har någon pris uppfatning på vad de hära kan komma att kosta mig?

    och så är den dära gula grejjens axel av... fast de ska jag nog kunna fixa med lite super lim eller liknande
    saab 9-5

  6. #6
    wiii du har alltså tagit bort en motor först där den temp nålen sitter i
    Jag tror i den som 08 felet sitter hur tog du bort den var det svårt??
    9-5 2.0t steg 2 -98

  7. #7
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    fick precis ett mail från saab här i kristianstad, frågade vad en stegmotor kostar, pga att en av mina kärvar lite ibland, har dock fungerat ett tag nu!
    dom skulle kosta 945kr styck. Där är tre stycken totalt!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    fick precis ett mail från saab här i kristianstad, frågade vad en stegmotor kostar, pga att en av mina kärvar lite ibland, har dock fungerat ett tag nu!
    dom skulle kosta 945kr styck. Där är tre stycken totalt!
    oki var ju inte allt för farligt upptäckte dock att jag eventuellt kommer behöva 2 st för verkar som en till är bort idag när jag kollade på lite spräng skisser. Har dock haft kallt ett par dagar nu i bilen men helt plötsligt idag började den spruta varm luft igen och så vägrar de försvinna
    som vanligt

    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    wiii du har alltså tagit bort en motor först där den temp nålen sitter i
    Jag tror i den som 08 felet sitter hur tog du bort den var det svårt??
    tog aldrig bort den... eller när jag skruvade ner allt så var ju mitt mål att ta bort den osv undersöka saken men när jag skruvade bort kåpan vid pedalerna så fanns ingen av dom 2 motorerna som ska sitta där enligt spräng skisserna där... inte röret som ska ner till munstycket på kåpan jag tog bort heller

    ska nog ringa och prata med han jag köpte bilen vad de är frågan om
    fan ska ju inte saknas halva kliman när man köper bilen
    saab 9-5

  9. #9
    Jag provade skruva bort kåpan och tittade upp där sitter det lite grejer som du verkar sakna vilket idiot har sålt bilen till dig utan att tala om det.

    Hör av dig om fortsättning med problemet
    9-5 2.0t steg 2 -98

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av magnus79
    Jag provade skruva bort kåpan och tittade upp där sitter det lite grejer som du verkar sakna vilket idiot har sålt bilen till dig utan att tala om det.

    Hör av dig om fortsättning med problemet
    oki du tror inte du kan fotta lite där så jag har något att genföra med hur de ser ut på min där.... i så fall kan du pm:a mig så fixar jag ett ftp acc åt dig så du kan upload där.

    tror inte han jag köpte bilen visste de häller då han var en bil försäljare som hade importerat bilen till sverige endast.....
    men de skadar ju aldrig att försöka få någon form av ersättning av han.
    saab 9-5

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Har du köpt bilen på firma så ska du givetvis kräva att han fixar detta!!!

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Har du köpt bilen på firma så ska du givetvis kräva att han fixar detta!!!
    jo ska ringa och höra med försäljaren.... men enda som är problem kan ju vara att de är en oberoende handlare dvs utan någon speciallitet tror inte ens dom hade verkstad men skadar ju inte att försöka.... men i fall försöljaren skulle vägra och jag vill gå längre har jag någon chans att få ersättning då enligt konsument lagar eller liknande eller kan han bara rå neka att han inte visste om det?
    saab 9-5

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 993
    Det bästa är att ringa din konsumentvägledare i din kommun och fråga. Gör det innan du kontaktar försäljaren, då vet du ju om du kan gå vidare eller inte med en gång om han strular!! Konsumentvägledaren når du genom att ringa kommunen och låta dom koppla dig!

    Lycka till!!!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    70
    Hej
    Har just haft problem med stegmotorerna oxå
    Felorsak: Axeln hade föskjutit sej i rotorn så kuggarna inte tog i växellådan.
    Skjöt tillbaka axeln igen monterade o allt OK
    Du kan nog öppna motorn o med snabblim fästa axeln i rotorn så skall det nog hålla bilen ut.
    Låt limmet härda innan du sätter ihop motorn igen.
    Hälsningar
    Curt
    Lära från de som kan

Liknande ämnen

  1. Ny 93 modell?
    Av Ekan i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-12-14, 08:01
  2. Acc modell?
    Av Stefan K i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-25, 23:04
  3. val av modell på ic?
    Av OneK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 19:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •