Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Växellåda Saab 9000 CC Turbo 88:a

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Växellåda Saab 9000 CC Turbo 88:a

    Växellådan i min Saab har börjat att låta illa vid lite snabbare växlingar till 2:an(vanligt problem om jag inte är ute o cyklar) samt när man ska lägga i backen om bilen stått still en stund. Jag hade tänkt att byta låda i vinter så jag undrar vad man ska ha för låda? Jag hade tänkt att trimma den lite men inget mega trim utan speedparts steg 1 och lite andra saker kanske. Ska man köra med en låda från en likadan bil då eller kan man ta från nån annan modell av 9000 som är har lite starkare låda?

    (rookie varning)
    [Turbolover]

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Jönåker/Nyköping
    Inlägg
    213

    Re: Växellåda Saab 9000 CC Turbo 88:a

    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Växellådan i min Saab har börjat att låta illa vid lite snabbare växlingar till 2:an(vanligt problem om jag inte är ute o cyklar) samt när man ska lägga i backen om bilen stått still en stund. Jag hade tänkt att byta låda i vinter så jag undrar vad man ska ha för låda? Jag hade tänkt att trimma den lite men inget mega trim utan speedparts steg 1 och lite andra saker kanske. Ska man köra med en låda från en likadan bil då eller kan man ta från nån annan modell av 9000 som är har lite starkare låda?

    (rookie varning)
    Det sämsta med en 9000 88:ans lådor är att om du skall trimma mycket 200++ så håller de aldrig men skall du "fistrimma" så kan du köra en orginal. Ditt problem kan vara antingen urtrampningslagret (ca 300kr) eller dåliga synkringar, jobbiga att byta, urtrampningslagret är lätt att byta, men du måste ändå ta los lådan. Lycka till
    Bil Saab 9-5 Aero
    Båt Marieholm 24

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    438

    Re: Växellåda Saab 9000 CC Turbo 88:a

    Citat Ursprungligen postat av Flink
    Citat Ursprungligen postat av Ynnoj
    Växellådan i min Saab har börjat att låta illa vid lite snabbare växlingar till 2:an(vanligt problem om jag inte är ute o cyklar) samt när man ska lägga i backen om bilen stått still en stund. Jag hade tänkt att byta låda i vinter så jag undrar vad man ska ha för låda? Jag hade tänkt att trimma den lite men inget mega trim utan speedparts steg 1 och lite andra saker kanske. Ska man köra med en låda från en likadan bil då eller kan man ta från nån annan modell av 9000 som är har lite starkare låda?

    (rookie varning)
    Det sämsta med en 9000 88:ans lådor är att om du skall trimma mycket 200++ så håller de aldrig men skall du "fistrimma" så kan du köra en orginal. Ditt problem kan vara antingen urtrampningslagret (ca 300kr) eller dåliga synkringar, jobbiga att byta, urtrampningslagret är lätt att byta, men du måste ändå ta los lådan. Lycka till
    Okey... Nej jag vet inte hur mycket jag ska trimma men en bit över 200 hk skulle jag väl vilja plocka ut. Jo synkringarna brukar de ju vara.... Ja.. Har läst att en del har satt i lådor från tex. 9000 CS 2.3i osv... Vet ju inte vilka som är starkare...
    [Turbolover]

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 029

    Re: Växellåda Saab 9000 CC Turbo 88:a

    Citat Ursprungligen postat av Flink
    Det sämsta med en 9000 88:ans lådor är att om du skall trimma mycket 200++ så håller de aldrig men skall du "fistrimma" så kan du köra en orginal.
    Nu blir jag lite nyfiken?
    Varför skulle en låda från 88 vara sämre?
    Nu vet inte jag vad du menar med 200++ lådan i 9k håller lätt för 300 ponnysar.
    Finns de som åker strippen med över både 4 och 500 men det finns även de som rasar lådor med org effekt.
    Ska man spaka som en dåre så håller det inte ens orginal.

    >>>Ynnoj
    Det enda som skiljer lådorna åt är utväxlingen.
    Du kan således ta en låda från en i eller turbo beroende på vad du får tag i.
    Med en turbolåda kommer bilen att gå lite fortare vid samma varvtal.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

Liknande ämnen

  1. 9000 turbo -95 växellåda på en 9-3 Aero -00?
    Av Per L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 18:16
  2. Växellåda 9000 2,3 turbo
    Av AxlSam i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 23:35
  3. växellåda 9000 turbo!
    Av saabistan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 21:13
  4. SAAB 9000 turbo -85 (växellåda)
    Av Mr J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 08:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •