Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 50 av 50

Ämne: Urkoppling av airbag

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    33

    Re: Urkoppling av airbag 9-3 sc

    Ahaa, ska dubbelkolla det. Vad fick du betala?
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #42
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 290

    Re: Urkoppling av airbag 9-3 sc

    Cirka 3000 kr blev det totalt. Svinigt dyrt!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  3. #43
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Urkoppling av airbag 9-5 - Hur göra med pappersarbete?

    Hoj,

    Hade tänkt försöka koppla ur airbag ur en 9-5:a. Vad jag har förstått ska det skickas in papper till Transportstyrelsen(?) vid ur koppling. Men jag har fått höra att det inte längre är så, utan det är upp till varje ägare att själv ha koll på det. Tänkte kolla om någon på forumet har koll och vet vad som gäller? Blir lite förvirrad och känns som jag får olika svar beroende på vart jag vänder mig .

    Med vänlig hälsning

  4. #44
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Du "får" inte göra det själv ändå afaik, och lämnar du in bilen skickar dom in pappren.

    ..Sen kan man ju göra det själv ändå om man bara har grejerna.

    Tänk på att det är olika kit med och utan elstolar.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #45
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2021
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tanken är inte att jag ska göra det själv, utan jag har ringt runt till olika auktoriserade verkstäder och de säger olika.
    Några säger att hela kitet måste beställas och sättas dit, samt skicka in papper på att det är gjort. Andra säger att det inte alls behövs skickas in papper längre.
    Det är ägaren själv ska hålla koll på att airbagen är urkopplad.
    Så tänkte kolla om någon på forumet som har gjort det i närtid eller vet vad som är rätt och riktigt.

    Som du förstår blir det lite snurrigt i skallen med flera olika besked...

    Men misstänker att det är bäst, rätt och riktigast att göra det med ett ordentligt kit där papper skickas in.

    Det är väl enbart fästöglorna som skiljer i kiten va?

    Med vänlig hälsning

  6. #46
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Ja jag tror det enbart är öglorna.

    Jag gjorde det för 5 eller om det var 6 år sen och då skötte firman allt, lokala saabfirman då (numera kia)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #47
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Gjorde urkoppling på verkstad 2016 för min 9000 -96:a.

    Transportstyrelsen har skrotat arkivet, och plockat bort anvisningarna för hur man skulle göra.

    Däremot har Orio kvar att det ska skrivas papper i sina anvisningar.

    Tittar man i lagstiftningen/regler finns inga anvisningar för hur man ska göra, men det framgår att det är Ok att besiktiga med urkopplad airbag, trots att det strider mot helbilsgodkännandet. Dock kan man tolka bestämmelserna som att det att det måste vara någon av biltillverkaren godkänd procedur (men strikt kan man tolka bestämmelserna lite hur som helst), det verkar som vissa delar av reglerna bara helt sonika strukits utan att ersättas. Kort sagt, de verkar inte ha någon koll längre, med resultat att om man frågar på besiktningsstationen får man inte konsistenta svar, somliga säger t.o.m. att man egentligen inte får ha den urkopplad längre - men ingen har klarat att peka på några regler längre.

    Så det är en gråzon, men om man gjort som alla andra så bör man vara på säker mark.

    Jag har frågat runt på Transportstyrelsen eftersom jag ställde frågan om det är Ok att ta bort passagerarairbagen på min -96:a och ersätta med handskfack på 9000, och det framgick att de inte kunde hitta något definitivt svar på detta (de försökte verkligen hjälpa mig på deras regelavdelning att få till ett definitivt svar - som jag förstod det diskuterade handläggaren med en helbunt kollegor). I regelverket framgår att om bilen är innan 2005 så är kraven på hur det ser ut framför passageraren enklare, och på regelavdelningen trodde de att det skulle kunna gå att regbesiktiga bort krockkudden i mitt fall - men det är fascinerande att den högsta instansen för regeltolkning inom Transportstyrelsen inte kunde ge ett glasklart svar.
    Senast redigerat av Långmilare den 2021-01-21 klockan 22:48.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #48
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    När jag kolla med en besiktningsstation menade han att man måste koppla in airbagen igen när inte behovet finns kvar.
    Barnstolen inte behövs i princip. Men det är en djungel.

  9. #49
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Har hört det också - men när man pressar de som säger så, har de inte kunnat peka någon sådan regel (och det är naturligtvis tramsigt att en bils godkännande har med ägarens tyckande att göra - och Saabs tillhandahållande/godkännande av ombyggnadssatsen implicerar att modifieringen är säker).

    Jag antar att påståendet beror på besiktningsföretagens osäkerhet på hur de ska hantera detta, och därför vill ha bort bilar med urkopplad airbag så de slipper fundera på frågan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #50
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    När jag kolla med en besiktningsstation menade han att man måste koppla in airbagen igen när inte behovet finns kvar.
    Barnstolen inte behövs i princip. Men det är en djungel.
    Just det faller ju på sin egen rimlighet, hur ska polis/bilprovning kunna avgöra ifall jag har ett behov eller ej ?

    Dessutom finsn det ju andra skäl än bilstol för att koppla ur airbag.

    På jobbet finns det bilar som ibland har mätutrustning monterad vid passagerarstolen som då utgör en fara om passagerarairbagen är inkopplad, därför står det mycket tydligen att den måste vara urkopplad när utrustningen är monterad.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Sats urkoppling airbag OG9-5
    Av tummen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-09-26, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •