Hej
GLÖM INTE ATT KOPPLA AV BATTERIET
Mvh
Lars
Hej
GLÖM INTE ATT KOPPLA AV BATTERIET
Mvh
Lars
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Vilken effekttålighet ska det vara på motståndet? På min 9000 -94 är det ett stort motstånd.
Vad gör dem på verkstaden när dem kopplar bort airbagen? Jag har hört att dem tar runt 1000-1500kr.
Jocke
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
De byter bälte till ett utan bältessträckare, samt sen tror jag de sätter i motstånd..
Mvh
Henrik
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:33. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Jag satte i vanliga 2,2 ohms lågspänningsmotstånd.
Bältesträckaren struntar jag helt enkelt i för bältet är bara virat runt ett par fäste i botten av barnstolen och det är inte mer än några cm som det dras ihop.
Mvh
Lars
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Tror och tror. Varför skriva om man bara tror.Ursprungligen postat av henrikg
Min 9000 har inte Airbag på pass. sidan ej heller 91:an eller 90:an jag hade, tror t.om sista Og 900 jag ägde hade bältesförsträckare. Varför har alla dessa bältesförsträkare trots avsaknad av airbag?
Förklaring?
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Anledningen till bältessträckare är att folk inte förstår att man inte ska ha bältet utanpå tjocka kläder, därfär dras bältet ned några cm mot stols sitsen.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Ehh? Nu börjar det spåra ur tror jag.
Självklart är det att bältet ska förpännas vid kollision samt även ta hänsyn till "diverse klädsel". Men det är faktiskt oberoende av klädsel. Har du tänkt på, när du sitter i bara vita skjortan, att när du sträckter dig fram för att ta något i ex. vis handskfacket, sitter bältet ganska löst här och var efter detta. Bältesförsträckaren är avsedd att kompensera, typ, dessa rörelser också. (Fler människor som bor i den varmare zonen av världen än de som har dunjacka 6 mån/år).
Bältet dras dessutom åt även om bröstet. Och det med kraft. ( -Jag har själv testat detta i simulator, jag blev öm i revbenen och några dagar senare hade jag ett blåmärke som ett band över min håriga bringa. Och detta bara genom att skjuta av laddningen i bältet, utan simulerad krock).
Men största anledningen till mitt, sarkastiska men tydligen väl dolda , inlägg var mer riktat till henrikg som påstod att man bytte till bälten UTAN försträckare, dessutom trodde han att man monterade ett motstånd till kudden.
Jag vill ha fakta när något skrivs i detta rediga och allmänt respekterade forum, inte gissningar som i moppeforumen.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:34. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Eftersom jag bara var säker på det första så skrev jag så. Troligtvis byter dom motstånd eftersom det inte är så smart att byta laddningarna i airbagen. Du kan väl se det första som information och det andra kan du ignorera om så skulle vilja.
/Henrik
Nu har jag fått svar på vad dem gör när dem kopplar ur airbagen på Saab 9-5.
Vi byter inget bälte på 9,5, det kostar ca 1000:- för urkoppling + 200 om du vill ha barnstols infästningar monterat under stolen,
Vi kopplar bort kontakten från Airbag o monterar ett motstånd, så airbagen blir kvar på sin plats i panelen.
Med vänliga hälsningar
Saab 9-5 Aero SC -04
Saab 9000 Classic 2.0t -98
Saab 99 16v turbo -82
Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95, BMW 525d Touring 2012
Utan att rikta det mot någon i tråden men.....
Om ni inte är 100% säkra på vad ni pysslar med, är inte era barns liv värda mer än vad det kostar att få det riktigt gjort.
Varför ska man enligt Saab byta bältet på en 9-3 ss/sc men inte på 9-5?
Tror ni det finns en god anledning kanske.
Sen förstår jag att det kommer att vara många som tänker att "hur j**la svårt är det att montera ett motstånd"
För att klargöra airbagar är farliga saker.....
(det kostar inte så många blöjpaket att få de urkopplad)
9k A50 T5suite steg3+ E85
har haft både 9-5 aero-00 och nu en 9-3sc som jag kopplat ur airbagarna fram på och dom rekomendera inte att ha kvar originalbältet fram pga av kraften som blir vid en ev krock,och som sagt när det gäller barn så är det väl inget man direkt provar sig fram.det kostade 800:- på 9-5 och 2400:- på 9.3 så visst är det en viss skillnad
9-5 aero
Ja jag blir alltid lika förvånad över vilka chansningar folk tar med sina barn.
Fälgar för 10 tusentals kronor är inga problem men ett par tusen för att köra sitt barn säkert, nej då fipplar man hellre själv och hoppas på turen.
Men alla har vi ju olika prioriteringar vad gäller bilar och säkerhet
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Att ni messersmittrar bara orkar
En urkopplad airbag utgör ingen fara för en barnstol inkl ett barn däri.
En modern urkopplad airbag kan inte smälla, däremot de första airbagarna som utlöstes av krutladdning, de var opålitliga.
Man har väl för f..n inte barnet i stolen när man kopplar ur airbagen eller?
Jag har arbetat med utveckling av stolar (inkl bältessträckare) till Saab och volvo i 9 år, så vad ni än tycks tro så är man inte helt dum i huvudet.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3 Aero 2002 http://www.garaget.org/?car=172836
VW Polo 1.2 TSI R-Line 2014 http://www.garaget.org/?car=342020
Suzuki GSXR 750 2000 " Turbobygge pågår "
Som du kanske ser skrev jag i mitt meddelande att om man inte är säker ska man vara jävligt försiktig med vad man gör.
För oavsett om det är en gammal airbag med krutladdning eller en modern med gasgenerator ÄR airbagar jävligt farliga saker om de inte hanteras korrekt. Har du har arbetat med bältessträckare har du säkert både utbildning och erfarenhet av hantering av pyrotekniska komponenter, och då vet du ju också att kraften i en bältessträckare bara är en bråkdel av i en airbag. (Fullsize passairbag i ett US fordon är det bra drag i )
Det jag vill komma fram till är att långt ifrån alla har kunskap att pilla i airbagsystemet.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:36. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9k A50 T5suite steg3+ E85
Behöver tips på något prisvärt ställe att lämna bilen för att koppla ur passagerar airbagen i skåne.
9-3 sc aero -06.
Vad har ni betalat?
Jag fick kostnad på ca 3500-4000 tyckte de känns mycke.
Mvh
Du kommer få likvärdigt pris på de flesta ställen då även bältet byts på nya 9-3 vid airbag urkoppling...
Mvh j....
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Vet ni varför man måste byta bälte? (är på väg att köpa en dylik bil och trodde det handlade om att dra en säkring). Hur i h-e kan bältet ha med airbagen att göra
Sitter någon typ av laddning även i dem (bältesspännare eller liknande). Jag har kopplat ur airbagen i min och verkstaden fick egentligen inte lämna tillbaka det gamla bältet pga det.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3 SS 2.0t Vector -03
9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09
Ringde precis till Bilcenter i Östersund och frågade om kostnad för detta.
1600kr för urkoppling och 1000kr ikoppling. Frågade om bältet men det var inget som gjordes sa han.
Jag har en Saab 9-3 Turbo X -08 med elstolar, behövs inte bältet bytas på den?
Det priset fick jag också först. Efter lite kontroll i systemen visade det sig att det endast gäller för og9-3 fram till MY03 alltså. Be dem dubbelkolla priset osv.
Senast redigerat av Moderator den 2021-01-20 klockan 20:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
9-3 SS 2.0t Vector -03
9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09