Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Bränsletryck eller Rengöra spridare Vs förbrukning.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    176
    Medlem#
    5582

    Bränsletryck eller Rengöra spridare Vs förbrukning.

    Min 9000 93 LTT LH2.4 har en förbrukning på långfärd på ca 0.8 vilket väl är ganska ok för en gammal häck på 24000 mil.

    Men det irriterar mig lite att färdatorn visar 0.7 när förbrukningen är en deciliter mer. Så nu funderar jag på om en rengöring av spridarna skulle rätta till det hela.

    Som jag förstått det så går ju färddatorn blint på pulstider på spridarna Om det skulle vara skit i spridarna skulle det väl snararare ge mindre bränsle o längre pulstider för samma effekt (högre värde på färddatorn).

    Kan det vara ett "för högt" bränsletryck som ger mer bränsle vid samma pulstid?
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    De problem du har har inget att göra med själva bränsle systemet utan färddatorns uträknande av medelförbrukningen.
    om de skulle vara skit i spridarna skulle du märka de men de skadar inte att hälla i lite spridar rengöring om du är orolig.
    Men höj inte bränsle trycket eller liknande för de kan få andra följd fel.

    Om du tycker den drar för mycket så kontrolera allt så de är okej.
    Tändstift, tändningen m.m.
    Är de inte riktigt okej kan de bli skilnader i förbrukning + om bilen är lite igensotad.
    Annars är de inget man kan göra med snittförbrukningen som färddatorn visar.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    176
    Medlem#
    5582
    Är egentligen inte så bekymrad över själva förbrukningen i sig (även om lägre aldrig är fel). Men rimligen så borde färdatorn ha haft rätt uträkning en gång i tiden så vad har egentligen ändrats?

    Man skulle kunna tro att det är däcksdimension (ska kolla med GPS nån gång) men sträckan hem från semestern stämde ganska bra.

    Bättre sämre bränsle borde inte spela nån roll för överensstämelse med färdatorn. Rimligen borde man kunna plocka bort de flesta prestandaförändrande parametrarna som orsak till missvisning faktisk vs visad förbrukning.

    Vad kan egentligen ha ändrat sig så att pulstiderna på spridarna inte ger rätt beräkning.

    Jag kan se några orsaker.

    1) felmätning av avstånd pga annan däcksdimension

    2) byte av spridare (tror inte de har bytts)

    3) igensatta spridare. Men detta borde ge längre pulstider för samma bränslemängd och en visad förbrukning som är högre än den faktiska

    4) Avvikande bränsletryck. Trycket är för högt och det kommer in mer bränsle än färddatorn tror. Detta sista skulle då ge en lägre visad än faktisk förbrukning.

    Tänker jag fel eller vad?
    Mvh /Bus - A.k.a. Lars Johansson

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    de enda som kan ha inverkan på förbruknings siffrorna är bränslepumpen och hur bra flödet är från den.
    För de är hur mycket bränsle som kommer fram till spridarna minus de som retuneras som färddatron räknar ut snitt förbrukningen på.
    Sen om de är efter bilen trippmätare du går så har de ingen betydelse vilken dimetion av däck du kör på.

    Spridare eller någon i motorrummet har inget med snitt förbrukningen att göra.
    En lite deffekt bränslepump kan vara orsaken men de tvivlar jag på.
    Mest troligt är att den räknat fel från början.
    En felinställning från början och de blir alltid fel.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Rengöra spridare själv?
    Av Turbogillis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2013-12-21, 22:53
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-15, 21:55
  3. Sandkorn i ICn - rengöra eller kassera?
    Av HFR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 17:12
  4. Rengöra K-jet spridare
    Av David V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 10:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •