Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Motorfrågor (avancerat)

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760

    Motorfrågor (avancerat)

    Hur ser en ramlagergördel i stål ut? (Sån som Eklunds motor har)
    Utvändiga oljekanaler till ramlagrena? Hur gör man då?

    Är det bara Trollspeed som gör de här motorjobben?

    Genomgående bultar för topplock och ramlageröverfall tex?


    Vad tycker ni om Nicasilfoder? Bra eller inte?


    Tänkte bygga en hyffsat vass B206R..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Egentligen lite luddiga frågor att svara på, då det kan göras på flera olika sätt.

    Stödgördel för överfallen kan göras som en platta som bultas i trågkanten och som täcker hela vevpartiet men har urtag för vevslängarna. Denna platta kan ha fästpunkter för att skruvas fast mot ramlageröverfallens baksida och därmed stödja dem. Eller så kan plattan vara framfräst så att den i sig även utgör själva ramlageröverfallen. Det finns egentligen hur många variationer som helst, fantasin möjligheterna och behoven sätter gränserna.

    Utvändiga kanaler till ramlagren, hur man gör....? Tja, är inte namnet logiskt nog?

    Man borrar sig, från blockets utsida in till ramlagrenas smörjoljeingång så man kan pumpa in olja den vägen. Då får man sen antagligen plugga de ordinarie oljekanaler som inte används. Även detta kan säkert göras på en drös olika sätt allt efter behov mm.

    Allt detta kan säkert fler motorfirmor göra, men som oftast så är det ju lättare för dem som redan gjort det på en viss motor flera gånger förr, att göra det igen.


    Nu vet jag ju inte dina ambitioner, men om man ser till hur många som ploppar upp på forumen och som med andan i halsen proklamerar att de skall bygga en dräpare och vill ha det som nån känd motorprofils motor eller så. Och sen hur många som ens kommer halvvägs eller alls kommer igång med dessa vilda planer, ja då är det bara att konstatera att procenten drömmare är ganska stor.

    Nu ska du inte ta detta som ett påhopp, för det är det inte. Men räkna med att du får dig en tankeställare när du får höra priserna på de jobb som krävs för att göra en "Eklundkopia", detta gäller både maskinarbeten och sjäva delarna. Och med tanke på att det går att få fram effekt så att de flesta skiter ned sig (400-700 Hk eller mer) med i jämförelse väldigt mycket billigare och enklare medel, så kan man ju fråga sig om det ens är någon mening?

    Jag är helt övertygad om att det går att klämma liknade effekter som i Eklundsmotorer utan att göra alla krubukter och trix han gjort på sin motor. Att han har gjort dem har mycket med att i hans fall får inget mankera mitt i ett lopp eller krångla för mycket under en säsong. För att nå dit så får man försöka finna på lösningar som ökar tillförlitligheten.

    För vi som gasar på gatan så är belastningarna försvinnande små i jämförelse, så även om vi trimmar som attan så kan det hålla oförskämt bra ändå trots mycket sniknare byggnation och delar.

    Ja jädrar, det blev nästan en avhandling........


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Bra svar Tony, vet att frågorna är konstiga, men motorn var tänkt att gå rejält på högvarv.

    Man kanske skulle nöja sig med Nicasil foder, Verdistakar och smidda kolvar.

    Genomgående bultar kanske oxå behövs, det bästa är nog att ringa till Trollspeed och rådfråga.

    Dock så är frågan om smörjningen räcker till.

    Hur funkar en torrsump?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Torrsump funkar......

    Om du vill veta hur så rekommenderar jag dig att söka på nätet, då det ärallt för mycket att redogöra för här. Fingrarna skall räcka för att kunna peta i näsan när jag blir pensionär....

    Kika på t ex. How Stuff Works eller sök på "oil dry sump" eller liknande. Eller gå in på div. racingsidor bar så lär du hitta mycket att läsa.

    Verdi gör förresten inte bara stakar utan även just torrsumpspumpar av god variant.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 760
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Torrsump funkar......

    Om du vill veta hur så rekommenderar jag dig att söka på nätet, då det ärallt för mycket att redogöra för här. Fingrarna skall räcka för att kunna peta i näsan när jag blir pensionär....

    Kika på t ex. How Stuff Works eller sök på "oil dry sump" eller liknande. Eller gå in på div. racingsidor bar så lär du hitta mycket att läsa.

    Verdi gör förresten inte bara stakar utan även just torrsumpspumpar av god variant.


    MVH Tony
    Jaha, då vet jag..

    P-A kör oxå med utanpåliggande oljekanaler. Måste ju bero på nått...

    298 graders kam med 12,9mm lyft, oj inte dåligt vassa kamaxlar vissa har...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

Liknande ämnen

  1. Bränsleproblem 9-5 motor (avancerat)
    Av J Bilstrup i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 16:42
  2. Kopplingen gick åt fanders, avancerat att reparera?
    Av _coffe_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-12, 22:19
  3. motorfrågor
    Av NnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 14:21
  4. Broms 9k? Köpa original eller nåt mer avancerat?
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 22:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •