Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Glapp bussning för mellanaxel 9-5, Orsaken till vibrationer?

  1. #1

    Glapp bussning för mellanaxel 9-5, Orsaken till vibrationer?

    Har sökt i forumet i detta ämnet och hittat en del relaterat, men inget som direkt svarar på min fråga. Har också tidigare ställt frågan i en relaterad tråd men inte heller fått svar, så nu får det bli en ny tråd.

    Har en 9-5:a med vibrationer i farter från ca 40 km/h och uppåt. Värst är det i farter 100+. Andra har haft tur och fått bort sina vibrationer genom att serva bromsar eller balansera däck eller liknande. Men jag har också sett i forumet att det inte alltid löser problemet.

    På min bil har jag ett glapp i bussningen som axeln mellan diff och drivknut (mellanaxeln?) går igenom. Det glappar ca 3 mm om jag juckar axeln upp och ned. ÄR DET NORMALT?? Jag kan ju inte tänka mig det.

    En arbetskamrat som också har en -01:a har samma (eller mera) glapp i sin axel och har samma typ av vibrationer ( han har dessutom balanserat alla hjul och även lämnat in bilen för fyrhjulsinställning utan förbättring), medan en annan arbetskamrat INTE har glapp (och inga vibrationer!) på sin -04:a.

    Det är viktigt att få ett bra svar på detta då jag har garanti kvar från köpet och jag vill kunna säga säkert att "Så ska det inte vara, det där får ni fixa!"

    Så än en gång ställer jag frågan:
    Kan glappet vara normalt? (Kan ju inte tro det)


    Skriv gärna och berätta hur era axlar sitter (med eller utan glapp i bussningen, och om ni har vibrationer i bilen eller inte)

    Tack på förhand
    /Peter
    9-5, 2.3t combi, -01

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Glapp i mellanaxellagret kan ju knappast vara som det ska vara. Ett lager mår inte bra av att glappa.
    Fredrik J

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Har inte tänkt på hur mycket glapp det är på 9-5, men på 9-3 är det inte helt ovanligt att det glappar i den vänstra i a f.

    Har du tid att vänta några dagar så kan jag kolla upp hur mycket glapp det verkar vara på några 9-5:or

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 973
    Vänstra mellanaxeln? Det finns väl bara en och den sitter på höger sida. Eller menar du lagret i diffen?

    PMgbg....har du bytt inre drivknutar?
    Fredrik J

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 113
    Okej!
    Jag fattade det som att det va glapp inne i diffen, men det är alltså i lagringen mellan hö drivknut och mellanaxeln?

    Är det så så är det inte som det skall.

  6. #6
    Tackar för engagemanget!

    Glappet är i lagret som sitter i "lagerbocken" (del av motorblocket(?)) mellan inre drivknut och diff.

    Jag har nu fått prata med en mekaniker på SAAB i trollhättan som raskt och kunnigt förklarade att det ska inte glappa i det lagret inte! Men för säkerhets skull kollade han i deras verkstadshandbokoch sa sedan att upp till 1 mm får det tydligen glappa, men inte mer än så.

    Jag tycker nu dessutom att jag hör ett typiskt "rasat lager-malande" från området ifråga...

    Som tur är så tar firman där jag köpte bilen in den på tordag och byter lagret på garantin, och sedan ska väl det problemet vara ur världen hoppas jag! (Återkommer och berättar resultatet).

    Nä jag har inte bytt drivknut ännu men får väl göra det om det inte blir bättre efter lagerbyte.

    /Peter
    9-5, 2.3t combi, -01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] "Krängningshämmare fram glapp båda sidor" OG9-5
    Av skorpion i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-28, 00:21
  2. Vibrationer i ratten / glapp drivaxel
    Av Chrisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 18:42
  3. Orsaken till att bilen tuffar ?
    Av Hanens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 16:22
  4. Något glapp i någon bussning?
    Av JG jimpa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •