Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vatten läcker, ng900 -98

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    Vatten läcker, ng900 -98

    Har en Saab 900 SE 2.0T -98 och råkade ut för en trasig vattenpump för ett tag sen. Började med att skivan glappade. Köpte ny V-pump och en ny drivrem.
    Men på hemvägen låste sig lagret så remmen hoppade av och ingenting fungerade som de skulle.
    Stannade genast och ringde efter bärgare.
    Väl hemma så bytte min bror och jag pumpen och remmen och satte allt så att det tajt o fint över allt.

    Men efter det så har det börjat droppa under bilen och så påtalar SID'en att jag ständigt ska fylla på kylarvätska men det försvinner knappt något ur behållaren. Jag har kontrollerat ett 30-tal gånger redan på mindre än en månad. Fått fylla på 2 gånger á 3-4 dl (till max-strecket då bilen varit kall). Jag har sett en konstig "uppåtböjd" slangstump långt ner, bakom motorn, i mitten, från sidorna sett och där sipprar det ut små droppar men någon annanstans har jag inget sett. Någon som har en idé om vad det kan vara och vad jag bör kontrollera Har inte varit så här innan v-pumps raset

    Mvh Daniel

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    770
    Det är inte så att de är kondesvatten från ACCn som droppar ner?
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Nae. De e de inte för ibland när man kör över gupp så kommer de mer än vanligtvis. O kondensvattnet från ACC kommer inte förrän man stänger av bilen har jag märkt och inte alls i den mängden.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Ja nu kanske jag är dum och okunnig, men om du ser enslang där det sipprar ut vatten, så kanske det är där det läcker då....?

    Och gör det det så försvinner ju vatten och man får fylla på, vill man slippa det så får man väl fixa så det inte läcker då. Och du vet ju var det gör det....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Vet inte om det är där. För det ser ut som en dränneringsslang eller nått. Får ta mig in under o kika igenom alla slangar.

  6. #6
    Låter kanske tokigt men du kan ju ta och smaka om det är kylvätska, bara ta och smaka . är det sött så vet du om du har läkage!
    Lycka till med smakandet!

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    har du prov tryckt kyl systemt ? om inte gör det läcker det så kommer det vatten på det stället isf om du prov trycker

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Ska nog testa de då kanske. E de bara o låna en sådan eller måste man vara en bra "saab-vän"?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    brukar gå bra att låna på saab jag har aldrig betalat nått iaf

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    ok.. Blir o kolla de i veckan då. Men man behöver inte tömma systemet eller?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Läcker in vatten i min NG9-3
    Av jockesvensson i forum Allmänt
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2021-05-13, 20:10
  2. ng900 läcker mystiskt vatten.
    Av WannabeeGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 00:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •