Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: frågor angående för lågt laddtryck (GLT) ?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    34

    frågor angående för lågt laddtryck (GLT) ?

    EDIT: Ändrade om hela tråden, för mycket text och för många frågor på en gång, (denna tråd hette en gång "lågt laddtryck ? - SAAB 9k OG")..

    Misstänker att min bil kan ha för lågt laddtryck, eventuellt bara GLT... Ska kolla upp detta så gott jag kan strax, men undertiden skulle jag vilja ha svar på några enkla frågor, som nog någon kunnig "turbomeckare" där ute förhoppnigsvis kan svara på...

    1. Vad händer om man trimmar, (Speedparts Steg 1 troligen), en bil, i mitt fall en SAAB 9000 CD 2.0 T, som har något fel på laddtrycket, och kanske bara laddar GLT ? - Är det ens möjligt, blir det någon effektökning överhuvudtaget ? - Vet inte så mycket än om hur en turbo fungerar då jag är ny på området, men i mina öron låter det inte som att det ska gå att "chippa" en bil som går på endast GLT, bilen laddar väl troligtvis GLT av någon aledning, och då hjälper det inte att "chippa upp" den... är detta rätt eller fel tänkt ?

    2. Är det vanligt att bilar körs på för lågt laddtryck ?, och då menar jag inte så lågt som GLT, men kanske marginellt över. är inte säker på att detta är möjligt överhuvudtaget, det kanske bara finns "två lägen" om man inte trimmar sin bil.. antingen så laddar turbon precis som den ska, eller så tycker bilen något är fel, och går ner på endast GLT ? - Fungerar det såhär ?

    3. Hurpass svårt är det att koppla in en extern laddtrycksmätare, är de som finns på Speedparts något att ha ?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    34
    * bump

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Hej.

    1. Nu framgår det inte vilken årsmodell det är på bilen, men om misstanke om laddtrycksproblem finns är trimning absolut inte att tänka på innan eventuella fel åtgärdats.

    2. Hmm..? Problem med laddtrycket är ju ganska vanligt, somliga fel leder till att motorstyrningen låter motorn gå på grundtryck som mest.

    3. Enligt mig är en SP-mätare fullt duglig i de flesta sammanhang. Beroende på bil (lätt- eller fulltryckare) är det lite bök med installation men inget svårt.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    34
    Tack för svaren !

    1. (Chip)trimmning kanske inte "är att tänka på", men är det ens möjligt ? så länge bilen kanske bara går på GLT, det var det jag ville få fram.. Just min bil är en 88:a kanske jag ska tillägga

    2. Uttryckte mig nog en aning oklart, jag undrade helt enkelt om man kan ha problem med för lågt laddtryck, utan att bilen bestämmer sig för att gå ner på endast GLT ? - Det kanske är en dum fråga, men i teorin så tycker jag det låter vettigt, eller iallfall relativt tänkbart, med en konstruktion som alltid går ner på GLT så fort den registrerar något "fel i systemet"... Nu är jag iofs rätt säker på att detta inte finns i verkligheten, men vet man inte får man fråga... På ditt svar tycker jag mig dock kunna läsa ut just det jag misstänkte - Man kan visst ha problem med för lågt ladd utan att bilen automatiskt går ner på GLT bara för det, även om de rätt ofta tycks göra det..

    3. OK, då kan det nog mkt väl bli en sådan

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Tack för svaren !

    1. (Chip)trimmning kanske inte "är att tänka på", men är det ens möjligt ? så länge bilen kanske bara går på GLT, det var det jag ville få fram.. Just min bil är en 88:a kanske jag ska tillägga

    2. Uttryckte mig nog en aning oklart, jag undrade helt enkelt om man kan ha problem med för lågt laddtryck, utan att bilen bestämmer sig för att gå ner på endast GLT ? - Det kanske är en dum fråga, men i teorin så tycker jag det låter vettigt, eller iallfall relativt tänkbart, med en konstruktion som alltid går ner på GLT så fort den registrerar något "fel i systemet"... Nu är jag iofs rätt säker på att detta inte finns i verkligheten, men vet man inte får man fråga... På ditt svar tycker jag mig dock kunna läsa ut just det jag misstänkte - Man kan visst ha problem med för lågt ladd utan att bilen automatiskt går ner på GLT bara för det, även om de rätt ofta tycks göra det..
    1. Nej, du måste alltid köra under och efter APC trimning för att justera systemet, och det kan ju inte du göra som inte har ett fungerande system.

    2. Om det är fel på någon komponent i APC systemet så har du endast GLT. Det går ju ha fel på andra ställen också. Andra möjliga fel är att turbon är slut t.ex.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    En bil som pga nåt fel bara går på grundladd lär göra det även om mjukvaran trimmas upp, och:
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Det kanske är en dum fråga, men i teorin så tycker jag det låter vettigt, eller iallfall relativt tänkbart, med en konstruktion som alltid går ner på GLT så fort den registrerar något "fel i systemet"...
    Nja, i vårt fall kan den mycket väl tokladda också.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck?
    Av Flebbe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 21:27
  2. Frågor angående laddtryck!
    Av alex_j83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-02-20, 11:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •