Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: dumpventil fråga igen!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    53

    dumpventil fråga igen!!

    Hej jag kör saab 900 T-96

    jag har en öppendumventil (Turboxs) från speedparts

    När jag står å gasar utan växel ska den väll inte dumpa elle ska den de??

  2. #2
    Nope , då är den ställd för löst !

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    53
    Okeej trodde det skulle räcka med en bricka ha hört med många som kör med det?? bilen e ju bara steg 1 trimmad kanske laddar lite mer än 1 bar som max

  4. #4
    Svårt det där med Dump ventiler , hur de ska ställa in ! Själv kör jag med en Mitsubishi EVO dump på min och det funkar bra tycker jag !
    Dock är det ju 34 mm anslutning istället för 25 mm som är original

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    53
    MM jag ha också 34 : Men ska jag sätta dit en till bricka i dumpen elle ska den itne dumpa alls när jag står å gasar??

  6. #6
    Är det inte Turboxs som man kan få ett sådant grymt dump ljud i ? Eller har jag läst helt fel ?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    jo det är det men dom flästa håller inte tätt


    kör med en sådan på min 900a idenna filmen jag byte efter andra repan skit dump är vad det är men den låter mycket om man prioriterar det....

    ftp://STCS:STCS@mltr.myftp.org/150_Volv ... ndberg.wmv

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    763

    Re: dumpventil fråga igen!!

    Citat Ursprungligen postat av L-G
    Hej jag kör saab 900 T-96

    jag har en öppendumventil (Turboxs) från speedparts

    När jag står å gasar utan växel ska den väll inte dumpa elle ska den de??
    Beror väl på hur du menar. Min originalventil öppnar och släpper ut det övertryck som bildas vid ca 4500varv/min om man "varvar" utan växel.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  9. #9
    Verkar vara många som säljer dumpen om man kollar på alla dumpar som säljs ! Dålig kvalitet ? det kostar som sagt en liten slant hos speedparts !

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    53
    joo de blir ett grymmt ljud!!

    Men de finns ju mycket kopior på turbo xs nu det kanske e dom som har dålig kvalite??

    Men jag få fara med nån trim verkstad. Så får dom ställa den åt mig

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    Citat Ursprungligen postat av L-G
    joo de blir ett grymmt ljud!!

    Men de finns ju mycket kopior på turbo xs nu det kanske e dom som har dålig kvalite??

    Men jag få fara med nån trim verkstad. Så får dom ställa den åt mig
    orginalet suger oxå tyvär den håller inte tätt det har jag aldrig varit med om iaf och jag har allt gått igenom 3st iaf

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    ska man inte kunna dumpa något om man står stilla med bilen altså???
    Jag är nästan helt säker på att det går med min.
    Ska jag kanske stoppa inågra brickor då drå?

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    780
    Jag kör med en öppen på min o den dumpar allt lite granna. Men den e stängd på tomgång. Sålänge den e de så e de väl ingen fara eller?

    Va de dumpen som gick sönder på den filmen? Ett vinande ljud efter andra växlingen eller så. Lät mysko.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 788
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Jag kör med en öppen på min o den dumpar allt lite granna. Men den e stängd på tomgång. Sålänge den e de så e de väl ingen fara eller?

    Va de dumpen som gick sönder på den filmen? Ett vinande ljud efter andra växlingen eller så. Lät mysko.
    haha den lossade lite den repan repan eft så flög den av

    om du suger med munen i dumpen där vakum slang ska sitta man ska inte kunna suga luft igeom där utan det ska ta stop så att den fastnar på tunga av ett vakum sug om ni fårstår mig ? gör den inte det så läcker den min läkte extremt mycket så jag tappa trycket öka min genomsnits sluft fart emd 3km då jag montera en orginal dump.....

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    780
    Suger jag i Vakuum-slangen så öppnar sig ventilen tills jag inte orkar "suga av" mer. Då går den långsamt tillbaka en bit för att sedan stanna. Men så fort jag tar bort tungan så stänger den sig direkt. O den pyser då jag varvar stillastående men e ändå spänd till max nästan. Så mycket att jag inte vågar mer.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 949
    Jovisst kan AV öppnas när du gasar utan växel i. Det beror på om motorn bygger upp något laddtryck, vilket dom flesta original Saabar gör efter 4000rpm. Däremot så ska inte den öppnas när du står på tomgång, utan att röra gasen, gör den det, så är den för löst justerad.
    Det finns VÄLDIGT många som är noggranna just med detta att den inte öppnar på tomgång, men vad hjälper det, när man justerar den så hårt så att den knappt öppnar när man kör sedan, nästan alla i min trakt som kör med "öppen dump" kör med surge, fast dom tycker det låter häftigt är den flärpar när dom släpper gasen.
    Är AV´n rätt justerad så ska det vara ETT stadigt fint pys, även om man bara laddat 0.1bar, och den ska inte öppna när man står på tomgång.
    Dock när man närmar sig höga effekter så går det ej att undvika att köra till viss del med surge, tex om man laddar upp till 0.4bar och släpper så öpnnar inte ventilen riktigt, men när du står på riktigt och laddar tex 1.7bar så släpper den snabbt och distinkt ut övertrycket, men detta är ju både en kvalitetsfråga och prisfråga. Du får vad du betalar för.
    Sen när det är så höga effekter så tar inte turbon någon allvarlig skada av detta då returhållet genom turbon är större, än ett litet TD04 eller motsvarande.
    Att köra med surge på en orginal turbo är nästan som att köra en pinne i en cykelhjul

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    518
    Medlem#
    6148
    då är nog inte in så illa då.
    För den håller tätt på tom gång och jag måste minst över 4000Rpm för att den ska dumpa, vid stillastående.

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 269
    du om ni är ute efter ett grymmt dumpljud så ska ni köpa de dumpar jag tog hem från kina.


    Jag var tvungen att sätta tillbaka min gammla dump för jag skrämde gammla tanter och små barn med mitt PYYYSSSAAANNNDDDEEE överallt jag åkte. Men tycke man de e cooolt så skall man ha denna dumpen.

    dessa har även ställskruv som underlättar inställning.
    34 mm anslutning

    900 spänn två kvar ( de på bilden)
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

Liknande ämnen

  1. Hög tomgång och fråga ang dumpventil.
    Av LuffarN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-15, 21:04
  2. dumpventil fråga
    Av kalle_best84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 19:08
  3. Dumpventil slang fråga
    Av Mopack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-09, 22:09
  4. Dumpventil fråga.!
    Av Krille_Krille i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-09, 20:52
  5. fråga angående dumpventil
    Av linqan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-24, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •