Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Etanol i 9000 (igen)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    72

    Etanol i 9000 (igen)

    Har suttit och sökt i trådarna om etanol men blir inge klokare !!!, det är mest snack om träflisor hit och dit.
    Nån som vet OM det går bra att köra en 9k -94 (STT steg 1)på 100% etanol, och i fall man behöver göra några förändringar, typ spridare, slangar mm.
    "Jag är inte dum i huvudet - Har bara otur när jag tänker"

    9000 Cse 2,3Ltt -94 Aut. STT Steg 1 + Grövre avgasystem.......

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 224
    Inget jag rekomenderar, men det går. Höj bränsletrycket så att motorn går bra samtidigt kan du lyssna på bränslepumpens vemodiga gnällande. Efter att detta är gjort kan du fascineras över en landsvägsförbrukning på två liter per mil.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Slog i ca 20 - 25 % etanol i tanken. Bilen går nu väldigt jämnt och fint. Ca 1 dl högre förbrukning i blandad körning, mest tätort. Ser inte att det är någon ekonomisk vinst med att spä ut med etonal. Resultatet borde bli bättre om t.ex. trycket i systemet och ev. andra justeringar. Nu är det en gammal bil, tänker inte rota mer än nödvändigt. Någon gång då och då slå in några lite etanol verkar vad jag sett så här långt renande och välgörande.

    En kvällstidning varnade för att katten kan bli skadad och att etanol är mer frätande en bensin. Om detta är riktigt och ev kan leda till problem på en gammal SAAB, det har jag ingen aning om.
    9000 2,3T 200hk CSE -97

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 756
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Slog i ca 20 - 25 % etanol i tanken. Bilen går nu väldigt jämnt och fint. Ca 1 dl högre förbrukning i blandad körning, mest tätort. Ser inte att det är någon ekonomisk vinst med att spä ut med etonal. Resultatet borde bli bättre om t.ex. trycket i systemet och ev. andra justeringar. Nu är det en gammal bil, tänker inte rota mer än nödvändigt. Någon gång då och då slå in några lite etanol verkar vad jag sett så här långt renande och välgörande.

    En kvällstidning varnade för att katten kan bli skadad och att etanol är mer frätande en bensin. Om detta är riktigt och ev kan leda till problem på en gammal SAAB, det har jag ingen aning om.
    HAHA, kvällspressen har nollkoll som vanligt..
    Det är mindre frätande än bensin och katalysatorn blir inte skadad om man ser tilll att motorn lambdareglerar eller konverterar.
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    512
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Citat Ursprungligen postat av SAABare
    Slog i ca 20 - 25 % etanol i tanken. Bilen går nu väldigt jämnt och fint. Ca 1 dl högre förbrukning i blandad körning, mest tätort. Ser inte att det är någon ekonomisk vinst med att spä ut med etonal. Resultatet borde bli bättre om t.ex. trycket i systemet och ev. andra justeringar. Nu är det en gammal bil, tänker inte rota mer än nödvändigt. Någon gång då och då slå in några lite etanol verkar vad jag sett så här långt renande och välgörande.

    En kvällstidning varnade för att katten kan bli skadad och att etanol är mer frätande en bensin. Om detta är riktigt och ev kan leda till problem på en gammal SAAB, det har jag ingen aning om.
    HAHA, kvällspressen har nollkoll som vanligt..
    Det är mindre frätande än bensin och katalysatorn blir inte skadad om man ser tilll att motorn lambdareglerar eller konverterar.

    Så Etanol förstör katten och fräter sönder slangar?
    Saab 9-3 1.8t BioPower Vector -08 Steg 1
    Tidigare bil http://www.garaget.org/show.php?car=1789
    Snyft http://www.vplana.se/bmw/

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Brålanda
    Inlägg
    189
    e85 ska även vara skadlig för ventilerna och så förstör det oljans smörjing. på ford så är det mycke tätare olje byten i en bil med e85 än en med vanilg bensin. så tycker att du ska köra med vanlig benisin

    //Thomas persson

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Etanol är INTE mer agresivt än bensin.
    snarare tvärt om.
    De som händer är att slangar och packningar torkar ut för bensinen har en viss mjukgörande effekt.
    hur de innverkar på ventiler vet jag inte.
    Men vill man att de ska hålla länge är de byte av slangar m.m. som är nödvändigt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Etanol är INTE mer agresivt än bensin.
    snarare tvärt om.
    De som händer är att slangar och packningar torkar ut för bensinen har en viss mjukgörande effekt.
    hur de innverkar på ventiler vet jag inte.
    Men vill man att de ska hålla länge är de byte av slangar m.m. som är nödvändigt.
    Då tycker jag att du ska berätta detta för bland annat Bosch då de inte verkar ha riktigt samma uppfattning...
    "ingen garanti gäller om etanol eller andra aggresiva tillsatser används"... hmm...

Liknande ämnen

  1. 9000 Aero på etanol!!!!
    Av 9000 Aero -95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 01:10
  2. 9000 2,0t steg 3 etanol?
    Av mjong i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-05-08, 17:19
  3. Saab 9000 and 9-5 with etanol?
    Av Rafu i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 13:15
  4. SAAB 9000 AERO VS ETANOL
    Av doffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 107
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 20:55
  5. 9000 Etanol som ej går
    Av gazer3312 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 20:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •