Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta balanstransmission utan att byta kamtransmission B207

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Medlem#
    -

Byta balanstransmission utan att byta kamtransmission B207

Hej!

Min B207L (ng93) har utvecklat vibrationer från motorn, jag är rätt säker på att det är balansaxlarna som hamnat ur fas med resten av motorn. Därför undrar jag om det är möjligt att byta balanskedja, spännare och skenor utan att helt plocka bort kamkedjan? Kamkedjan sitter ju utanpå balanskedjan, är det möjligt att t.ex släppa på spännaren till kamkedjan och hänga av kedjan från vevaxeln?

Det hade varit skönt att slippa plocka ventilkåpan och köpa kamaxelverktyg... Bilen är inte värd det jobbet

Tack!

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    måste du byta allt då? Det klassiska felet är ju att släpan för balanskedjans spännare går av och då blir det lite ljudligt och kedjan hoppar oftast på dreven. Jag lagade detta på en bil vi har och där bytte jag bara den brustna släpan och plockade ihop. Tyst och fint och det går nog bilens livslängd ut..........

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Medlem#
    -
    Är det sant? Har bara antagit att allt bör bytas, men det låter ju som att det är värt att chansa lite isåfall. Jag tänker nog byta spännaren också, för säkerhets skull. Behöver jag tömma motoroljan innan jag plockar av transmissionskåpan? Eller finns bara en liten mängd där bakom?

Inköpslistan:
    Packning transmissionskåpa (24435052)
    Packbox remskiva (90571925)
    Kedjestyrning (90537299)
    Kedjespännare (90537300)

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Sträckaren kan vara ordentligt sargad och även kärva eller inte låsa ordentligt så även den brukar vara lämplig att byta. I övrigt så är det nedre balansaxeldrevet inte flytande på de eftermarknads satser jag har sett. Så där kan det vara lämpligt att behålla original.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Den mängd olja som finns i gavelkåpan=oljepumpen kommer läcka ut. Inte så det märks på oljestickan men du vill nog fånga upp den oljan ändå.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Sant ? Ja allt beror ju såklart på skicket och hur skadat resten är..........Jag bytte enbart plastsläpan. Bytte inte ens packning eller packbox. Det var tätt innan och packningen satt fast på motorn så jag tvättade bara av och klappade ihop. Sträckarens tapp hade fått lite stryk men spärrade fint och föreföll användbar så bytte aldrig den heller. Allt beror ju på förväntad livslängd på allt sen. Vill man vara säker i 30k mil till så visst kan man byta allt för säkerhets skull. Men dessa är ju så lättskruvade så jag tycker nog man kan byta det som är trasigt bara. Händer det igen så får man väl laga igen då........kåpan tar ju inte många minuter att ta bort.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Mothåll för remskivan är en förutsättning om man inte tänkt använda mutterknack.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Medlem#
    -

[LÖST]

Sådär, igår fick jag tummen ur röven och gjorde jobbet. Tog ungefär 4 timmar, hade nog kunnat gå på två om jag inte behövt improvisera med verktyg (saknades några hylsor osv). Tänkte dela med mig av erfarenheten!

Började med att plocka loss luftfilterlådan, hissade upp bilen och tog bort hjulhus "linern" höger fram. Därefter lyfte jag motorn litegrann med en domkraft, satte en bräda mellan domkraft och tråg för att minska trycket på tråget.

Skruvade sedan loss motorfästet under luftfilterlådan och plockade av remmen. För att lossa på spänningen från spännaren så tog jag en rörtång och vred upp denna, kan rekommenderas. Skruvade sedan loss spännaren från motorn.

Efter remmen var av så vred jag om motorn med ett spärrskaft tills skåran på remskivan var i linje med sträcket på transmissionskåpan. Därefter lade jag i 4:ans växel och använde en mutterknack för att få av vevaxelbulten.
    Biltemas trådade fungerade bra
    Bifogad fil 27310

Remskivan gick att plocka av med handkraft, skruvade sedan loss alla skruvar till transmissionskåpan och satte en liten balja under motorn för att fånga upp oljan. Plockade loss transmissionskåpan. Jag fann att det underlättade att ta loss motorfästets "fäste" på motorn då detta satt i vägen för en av skruvarna.

Det visade sig att det var plastskenan till balanskedjan som gått sönder:
    Bifogad fil 27311
    Balanskedjan hade hoppat ca tre tänder på vevaxeldrevet, om man kollar på vänstra balansaxeln ser man att pilen pekar åt vänster när den egentligen skall peka nedåt. Eftersom själva balansaxlarna fortfarande var i fas med varann så vred jag bara tillbaks hela kedjan tills pilarna stod rätt.
    IMG_3238.jpg
    IMG_3239.jpg

Bytte spännaren och plastskenan, drog åt skruvarna och drog sprinten på spännaren.
    IMG_3240.jpg

Därefter ihop med allting igen, jag passade på att byta vevaxeltätning och packning till transmissionskåpan. Det sägs att vevaxelbulten skall ersättas med en ny och momentdras, men jag valde likt många andra att återanvända den gamla och dra åt med mutterknack.

Det jävligaste var enligt mig att skruva av och på transmissionskåpan, det är många små skruvar som sitter i ett trångt utrymme.

Over and out

7 användare gillar detta inlägg

Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Medlem#
    4458
    Vad roligt att det gick bra! Och mycket bra att du delar med dig av erferenheterna.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Tänk dock på att skruva av kåpan på dessa är en barnlek jämfört med många andra bilar.........Registerkåpor på bilar med kamkedja är ju en sak men kamremskåpor på en del 90tals citroener och dylikt är värre. Tre hundra små M6 skruvar i djupa hål och utrymmet är nån centimeter på sina ställen........Kopplingen mellan motoravdelningen och resten av konstruktionsteamet saknades nog helt.

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Lånar tråden lite, vad är typiska kännetecken på balansaxlar ur fas, vibrerar motorn speciellt i ngt varvtalsområde?

Har problem med vibrationer som känns i pedaler och golv under 2000 rpm, främst på högre växlar, värst vid full belastning men även vid motorbroms/bränsleavstängning (dvs inte förbränningsrelaterat). Funderar på om det kan vara dubbelmassesvänghjulet eller balansaxlarna?

Inbillar mig att problemen uppstod efter några kraftiga misständningsryck på fullast orsakade av bränsletrycksproblem, numer åtgärdat. Bilen har gått 25000 mil, B207 MY2010.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Öppna huven och lyssna eller känn på motorn på tomgång. Är skenan brusten hörs ett skavande ljud från kedjan. Men jag har även varit med om defekt sträckare som inte låst ordentligt utan komprimerats vid belastning och där den tappat timingen pga detta. Då var den tyst men hade vibrationer.
    Dubbelmassesvänghjul brukar rassla när man torrgasar, och det brukar även märkas stor skillnad med eller utan kopplingspedal nedtryckt.
    På besikrivningen låter det mer som balansaxeltransmissionen tycker jag.

Min NG9-5 så hade den hoppat ett steg, bilen kändes lite mer orklös än den skulle och va lite svag respons på gas. Det som fick mig att misstänka kedjan vara att jag fick lite mer vibrationer vid kallstart, men körde säkert med felinställd balanskedja i över ett år

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Medlem#
    -
    För mig kändes det i hela bilen (ratt, golv, säte) och som mest nånstans kring 1700 varv, varvade aldrig speciellt högt men det kändes som att vibrationerna hade en topp däromkring. Om dina vibrationer påverkas av växelval så är det nog något annat, men om motorn går bra i övrigt och vibrerar likadant vid torrgasning är det nog balanskedjan som kuggat.

Liknande ämnen

1. Byta AC-kompressor på NG9-3 B207
    Av buhu i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-06-25, 21:59
  2. [LÖST] Byta insticksvärmare NG9-3 B207
    Av Gymbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-12-03, 17:21
  3. [LÖST] Byta kamkedja, vinande ljud i kamtransmission. NG9-3 B284 -06
    Av p00chie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1