Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Mysko og900s

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966

    Mysko og900s

    När jag startar den så varvar den upp till ca 2500 varv (kall som varm) för att sedan gå ner till tomgång,Tomgången dalar även när man tex ska stanna inför en korsning,den dalar till ca 500varv för att sedan stabilisera sig(den dör alldrig)

    Nån som vet va detta kan bero på,tänkte på AV:n men hjälpte ej med ett byte,hittar heller inget vacumläckage



    H/David

  2. #2
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -
    Min gör likadant. Vissa dagar har den svårare än andra att stabilisera tomgången. Har ingen aning om varför, men misstänker att den gode Lucas har ett finger med i spelet. Jag rengorde tomgångsventilen en gång, tyckte att det blev lite bättre av det, i några dagar. Vår modell är isärtagbar. Men nu har jag slutat bry mig. Den får hålla på sådär så låtsas jag som det regnar.. bingo bingo.

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 049
    testa att byta tomgångsmotorn, eller rengöra den. kan vara den...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966
    Har tat bort den och tok-sprayat med 5-56 i den o sen monterat tillbaks utan resultat.

    Kan det vara så att den behöver en redig genomkörare eller? typ stå över natten eller så?.


    H/David

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966
    Ingen som har nån idè?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    402
    Jag har ungefär samma problem med min T16. Vid vissa rödljus och sånt dimper tomgången ner och man tror bilen ska dö, men det gör den icke... Ibland ligger tomgången på runt 1000 varv, men då och då lägger den sig på mellan 600 och 800, och vissa gånger upp mot 1500. Men min kan ligga på jättelåg tomgång i flera minuter.

    När man startar bilen, varm som kall, så är det som att man ger massa gas också, den skuttar iväg till sådär 2500 varv, för att sedan dimpa ner till tomgången.
    #5730 - Viktor Erlingsson

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    966
    Ingen som har nån idè,störande när den gasar upp sig

    Kört me 5-56 i tomgångsmotorn,fast den kanske behöver en redig genomkörare dvs stå övernatten fylld me 5-56 eller så?

    Har även hittat en lös slang från kolkanistern,finns ju 3
    En som går från tanken och en som går in till spjällhuse/insuget,sen en tredje som va lös?,nån som vet va denna ska sitta?



    H/David

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    382
    en av mina 900s fick för sig att tomgången skulle ligga på 4000rpm ibland, det var måttligt störande. Då CE lampan lyste ibland så gjorde jag diagnos på bilen och fick fel på motortempgivare + spjälllägesgivare.

    En motortempgivare till lucas kostade nästan 600kr så jag plockade från en 9000 på skroten i hopp om att det skulle passa till lucas, vilket det gjorde och har inte hafft problem sedan dess med lysande CE lampa eller tomgången, dock varavar den upp till ca 2500rpm precis i startläget men är annars mycket stabil.

    Det verkar vara standard med ostabil tomgång på de bilar med lucas system. Kan ju testa med en annan motortempgivare för att se om det är den som gör att tomgången blir ostabil, tar ju bara 2min att byta och du lär ju inte få ge så många kronor för en på skroten.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    288
    När du stänger av motorn öppnar lucas tomgångsventilen en bit, för att ge extra gas när du startar, så det är ganska normalt.
    Att tomgången ibland har svårt att regleras verkar också vara normalt för lucas, eller har du alltid samma problem? Observera att tomgången bara regleras när gasen är helt släppt och bilen står stilla. Jag brukar stanna helt ett tag och släppa gasen när jag har problem och då brukar den reglera in sig, så att det också blir bättre vid nästa röljus. Försöker man kompensera med gasen får systemet aldrig chans att göra det själv.
    Svart 900 T16 91

  10. #10

Liknande ämnen

  1. Mysko fel på AC. 9-5 Aero -00.
    Av Djupevikarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 20:28
  2. mysko ljud
    Av prets i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-19, 18:26
  3. Mysko bil??
    Av Processor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 00:31
  4. Mysko laddtryck
    Av Stoffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 06:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •