Hej!
Jag har problem att få motorn att starta efter en "motorrenovering" på min 9-5 biopower MY08. Jag har läst många trådar om liknande problem i detta eminenta forum, där verkliga proffs delar med sig av sina kunskaper, hatten av. Jag har lite svårt att bestämma mig om tågordningen i felsökning, anpassat till mina förutsättningar. (ensam amatör, dragigt kallgarage utan vatten, tryckluft, lyft, tech2. En tredje hand hade också varit praktiskt ibland.
"Motorrenoveringen" började med att bilprovnngen tyckte det läckte för mycket olja, vilket var korrekt. Min plan var ändå att byta lite hårdvara så jag gjorde en liten översyn, bytte hårdvara och fixade de läckor jag upptäckte (hoppas jag).
Jag lyfte ut motorn uppåt, delade växellåda, och bytte följande delar:
ramlager, vevstakslager, woessnerkolvar (originalkolvar var hela var hela), kamkedja och balanskedja samt samtliga drev och styrskenor, främre och bakre packbox samt alla o-ringar och packningar där jag behövde lossa delar
långa mulitrem, generator, hjul till spännare och båda löphjulen (vilket verkligen behövdes, gamla löphjulet med kort rem och spännarhjulet snurrade inte med kullagren)
Växellåda fick bara rengöring, ny olja och kontrollmätning av lameller (dvs slav byttes ej och själva växellådan delades inte heller. (eventuellt sjunger den lite men man får begränsa sig för vad man ger sig på), bussningar på växellänkage byttes till metall
Turbo var slut och byttes till begagnad aero MY06, övervägde att bara skifta kompressorhus till en gammal fungerande TD04HL jag har liggande då den begagnade turbon gick lite trögt jämfört med mina andra glappande turbosar,
nytt "original" inloppsrör där anslutning till rör mot oljefälla var 0,5 mm för trång (ett djä..a sandpapprande i teflon för att få in röret), trångt är bara förnamnet för hela operationen. Jag hade inte klarat det utan att ha grenrör löst.
Topp lämnades in för planing, ultraljudning av spridare (tog de fyra bästa av de jag hade liggande),tvättning, översyn av ventiler, inslipning.
Vid ihopmontage är alla muttrar och skruvar är tvättade och lätt inoljade (alternativt pasta eller locktight för lås eller tätning) innan dragning med momentnyckel.
Knuffade med hjälp ut bilen och skulle starta. Startmotor går inte.. Byter batteri i nyckel, startbatteri (som var mindre bra), felsöker och till slut även kopplar in kabel till solenoid (japp, det är en amatör som mekar;-)
Nu går startmotor men bilen startar ändå inte. varvräknare på 200rpm antydan till tändning ibland, motorlampa lyser men jag kan inte läsa ut någon felkod med appen jag har i telefonen.
Halvtank bensin 95. luktar bensin från tändstift, Jag kopplar bort LLM, ingen skillnad,
provar både med och utan luftrör anslutet till spjäll, ingen skillnad
Jag provar med startgas, tänder och går hackandes runt 500rpm en stund men kommer inte igång
byter tändkassett till en annan jag inte vet om den fungerar (fin ärgång på båda från 2017, nästan nya;-) ingen skillnad
verkar finnas tändning, har jag lagt kamkedjan fel? Förbannar mig att jag inte tog någon bild, borde vara rätt;-)
provar att bygla bränslepumpen och mäta strömmen, läg ampere (0.6A)
Testar att starta igen, tänder och går några tiorandels sekunder sekund och sedan dör.
provar att bygla bränslepumpen och mäta strömmen, läg ampere (0.A)
Provar att starta, inte samma respons bara sporadiska tändningar
provar med startgas, ingen respons, bara sporadiska tändningar
Hade jag haft tillgång till rätt utrustning hade jag nu kontrollerat bränsletrycket med tändning påslagen. Om det var ok hade jag kontrollerat att kammarna stod rätt (trots risk för ny packning behöver köpas in) om det var korrekt hade jag svurit och börjat demontera turbon för att byta kompressorhus till min glappa men fungerande TH04HL.
Är det något annat jag bör kolla (som är mycket enklare eller mer troligt är orsaken till problemet?
Något tips på vad jag skall införskaffa för att mäta trycket i fuelrailen?
Finns det något tillfälle då bränslepumpen inte kommer att starta då jag vrider om tändningen?
Alla förslag välkomnas!
Förra bilen jag gjorde liknande operation på gick igång efter en del startgas och hostningar. Hur andra lyckas starta med ett klick är imponerande. Kanske nästa projekt;-)
MVH, Perho
som nu har sitt kallgarage granne med SAAB-lagret i Nyköping, även om det aldrig har hjälpt att få reservdelar snabbare eller att passa bättre.