Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: OKQ8 och GDS-hallar

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Medlem#
    -

OKQ8 och GDS-hallar

Hej.
    Tänkte höra om ni där ute i Sverige har samma problem som i min hemstad:
    Bor i en stad i Mellersta Norrland och här finns två mackar med GDS-hallar. Den ena macken har en lyft som inte har fungerat på mycket länge. Den andra macken har två lyftar som "plötsligt" jag slutat att fungera. När jag frågar så säger de på macken att det kommer dröja länge innan de repareras...
    Dessutom har de chockhöjt startavgiften till 220kr! Vad är det som händer??

Ante

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Jag märkte det problemet tidigt 2000-tal i närförorter till Stockholm. Där fanns då ingen ambition att laga lyftarna. Dom hade ekonomiska problem redan då och troligen inte bättre idag. Jag har besökt en GDS-hall en enda gång sedan 2005 då vi köpte villa med dubbelgarage. Då fanns det några får platser med lyftar. På övriga platser fanns det inga spår kvar efter lyftarna som fanns förr.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Är det inte så att det är problem med försäkringar för GDS-hallar? Vem är ansvarig om någon skadar sig?

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Finns/fanns det något praktiskt problem med de stabila hydrauliska lyftarna som fanns i OKs GDS-hallar? Jag har aldrig läst eller hört talas om någon olycka med sådana.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

220kr är fan snällt, min tar 690kr...

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    En avgift som dom behåller?

Nästan värt att lämna in på valfritt ställe isåfall.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Japp startavgift!

Skulle byta olja, åkte till närmaste turk-mek istället. De tog 200kr

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    220kr är fan snällt, min tar 690kr...
    Förvisso, men innan dess tog de 60kr i startavgift...alltså en duktig ökning!

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    4 pallbockar + 1 bra domkraft + 1 montörsvagn är en engångskostnad.

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    pallbockar ersätter dock inte en lyft..

1 användare gillar detta inlägg

Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Vet att OK/Q8 hade GDS hallar med lyft samt tvättmöjlighet på lyften. Men de tog bort högtrycken först från lyftarna pga krävande underhåll vatten fukt rost osv = dyrt. De har dock kvar billyft enligt OK/Q8 hemsida även om de är färre.

Saker var lättare/mer pragmatiskt förr, andra krav gällande försäkringar ansvar, risker osv. Världen har blivit mer myndighetskontrollerande och ställer krav som påverkar i detta fal GDS hallar, besiktning (lyft = kontrollorgan typ Dekra ), försäkring, ansvar, uppsyn, underhåll, riskbedömningar kontra ansvar = folk idag är mer korkade och ställer till med incidenter, ger sig på saker de inte kan = ökad risk och med det ökat ansvar kostnad för de som har GDS hallar.

Även miljöbiten är mycket tyngre idag, gällande hur mycket vatten som förbrukas, varmt kallt, spillvatten, oljerening/oljeavskiljare, kemikalier som används, deponi av sopor osv. Länsstyrelsen som kräver utsläppsnivåer som lokala vatten/avloppsbolagen måste följa = ställer krav på stationer om deras utrustning om rening vad som går ut i kloaksystem osv. Stationerna måste anlita företag för att suga ur oljeavskiljare och betala för att ta reda på deras avfall osv sådan hantering har blivit kopiöst mycket dyrare och byråkratisk sista 20 åren. Så att stänga GDS hallar o ta bort lyftar ses nog som en lösning för mindre problem och mer ekonomisk lösning för en kanske ansträngd bensinmack.

Det är ju som det är det måste bära sig och vara ekonomiskt och i slutändan är det vi kunder som betalar och blir det för dyrt försvinner kunderna och de står med lokaler och utrustningar som kostar pengar. Sedan är min spekulation att det är färre människor idag som är själva intresserade av att göra tyngre jobb på sina bilar som kräver lyftar. Det innebär att det måste finnas verktyg för det får kunden ta med sig själv osv. Kunnande tiden och verktygen finns inte och det är lättare för dem att hitta ngn som gör jobbet åt dem. Ja jo vi här på forumet tillhör inte den kategorin men vi är en väldigt liten del av det stora hela.

2 användare gillar detta inlägg

Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2013
    Medlem#
    -
    Men varför talar de inte om att deras hallar inte längre är i bruk eller att de kommer att avvecklas istället för att bara säga att de kommer att repareras men oklart när?
    Kan det vara så att verkstäderna som är kopplade till okq8 ser gds-hallarna som deras konkurrenter? Nu står det tomma hallar istället för att de kan tjäna lite pengar...

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    pallbockar ersätter dock inte en lyft..
    Vad tänker du på? Att ta ur motorn neråt lär inte gå med pallbockar men det går ju att lyfta ur motorn istället. Det är betydligt meckigare och tidsödande att lyfta i flera steg med domkraft och pallbockar jämfört med en lyft men när man väl har fått upp bilen i bekväm höjd så är arbetsställningen liggande på vagnen bättre än att stå under med böjd nacke och armarna rakt upp.

Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Medlem#
    6901
    Men då hade väl varenda verkstad kört med pallbockar och liggvagn om det hade varit bättre?
    Klart att en billyft är det absolut bästa.

Polestar 4 DMLR Performance -25
    Mercedes SL500 R230 -02

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Vad tänker du på? Att ta ur motorn neråt lär inte gå med pallbockar men det går ju att lyfta ur motorn istället. Det är betydligt meckigare och tidsödande att lyfta i flera steg med domkraft och pallbockar jämfört med en lyft men när man väl har fått upp bilen i bekväm höjd så är arbetsställningen liggande på vagnen bättre än att stå under med böjd nacke och armarna rakt upp.
    Vissa grejer är svåra eller omöjliga utan lyft, exempelvis att ta ur motor, ofta är det bäkigt med avgassystem också, om kröken över bakaxlen inte är delbar tex.

Jag har legat under bil på pallbockar mååååånga timmar av mitt liv, en lyft är helt överlägsen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Jag bytte avgassystemet på min og9-3 med bilen på pallbockar helt utan problem. Har bytt handbromswire, bromsrör och lite annat utan problem. Jag ser vissa fördelar med lyften men den har även nackdelar som att det blir lite trängre i garaget. Innan jag kan installera en lyft så måste jag byta garagedörrarna då de har en mekanik ovanför bilen med en kedja som drar dörren. Det skrotet borde jag ändå byta då det börjar bli väl risigt men de fördelar jag ser med en lyft är ganska små.

Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Helt offtopic men detta med gds hallar ger mycket flashback. Märsta och OK mitten 80tal början på 90 när man var 15-20 år och höll på. Kostade inte många tior att åka in i hallen och många utnyttjade detta till max. Zigenarna stod och bytte dieselmotorer i gamla opel. Ställde sig på tvären och lade lina runt en körbrygga och hissade med. Var rena vilda västern där och personalen bara suckade och kunde inget göra. De var ju ganska harmlösa men ja de gjorde väl mer än som var tänkt.......En kompis skulle byta knutkors på en 145 och det blev bara sopor av axeln. Han visste väl inte riktigt hur man ska göra och det satt väl fastrostat som sjutton och det var bara knuffa ut och gå hem.......Man gjorde ju massor i dylika hallar då det fanns reservdelar på plats. Det var ju typ bara gå in och köpa det mesta.
    Det var då det........

MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    I samma anda som StefanM’s inlägg så en anekdot från inte så länge sedan kanske runt 2010, vi hade då i stan på två ställen en obemannad tvätthall som hette SpaceWash. Det hände ibland när man bara skulle dit o spola av bilen att det stod ngn Romer med en bil där inne och tonade rutorna eller ngt annat under huven. Så det känns lite som att vissa saker är beständiga över tid.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Jag bytte avgassystemet på min og9-3 med bilen på pallbockar helt utan problem.
    Ja, på vissa bilar funkar der, jag har bytt på OG9-5 också, däremot är det nästan omöjligt på gen6 celica och fel variant av mazda 323, bara som exempel.

Jag har även bytt bromsrör flertalet gånger och svetsat massor med rost under bilar på pallbockar, men man kan inte göra allt, och det man kan göra är ofta mycket krångligare än med en lyft.

(Just att svetsa rost under bilen liggandes under den är inte så kul tex.)

Om jag någon gång bygger ett garage från grunden ska jag frösöka se till att ha tillräcklig höjd förr att kunna ha en riktig lyft, helst tvåpelare.

3 användare gillar detta inlägg

Liknande ämnen

1. Gör-Det-Själv Hallar eller dylikt
    Av Wyrten i forum Mälardalen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-20, 21:58
  2. [LÖST] Takboxen förstörd i OKQ8-maskintvätt
    Av BIGMike i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 23:57

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar