Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Wifi7

Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    402

Wifi7

Tjena!

Tänkte kolla om det finns nån SAAB-fantast som har koll på WiFi.....

Funderar på att uppgradera mitt WiFi här hemma och är inne på WiFi7. Kollar man runt så ser man att många
    routrar och Mesh-system kör WiFi7 och några tar upp 6GHz-bandet. Sen finns det system so har WiFi7-loggan
    men man ser inte skymten av att de kommunicerar på det bandet i specen. Så min fråga är: Är alla
    WiFi7-system bestyckade med 6GHz eller finns det nån "light"-version som inte använder det bandet?

Sugen på denna...
    https://www.kjell.com/se/produkter/n...xoC4bgQAvD_BwE

Mvh/ Mr_Nitro
    Senast redigerat av Mr_Nitro den 2024-11-30 klockan 08:02.
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Bor du i hus eller lägenhet?
    Varför behöver du wifi 7? Vad kör du som kräver så mycket bandbredd

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Kör med Ubiquiti UniFi här hemma, installerade nytt i april i år. Bor i lägenhet, lite pill att "sätta" upp men sedan rullar det bara på.
    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Ubiquiti UniFi är alltid svaret om man har råd! Sjukt bra grejer

6 växlad Automat

Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    402
    Bor i hus med en boyta på drygt 220 kvadrat i två plan. Vore ju trevligt med bra täckning även
    på tomten och i garaget. Kör inte så mycket som tar massa bandbredd, men tänkte att när man
    ändå ska uppgradera, så är det lika bra att ta den senaste tekniken. Kommer ju säkert att ha
    den nya routern ett bra tag om jag känner mig rätt...

mvh/ Mr_Nitro
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    För det första har du ingen användning av "högre nummer" på ditt wifi än vad dina enheter klarar av. Wifi7 är väldigt nytt, faktiskt säger wikipedia att standarden inte är slutgiltigt klubbad än.
    Min erfarenhet av Wifi6 är att räckvidden för just de höga hastigheterna är kort, mycket kort och om du har ett stort hus kan du nog inte räkna med några höga hastigheter mer än på vissa ställen nära sändarna.
    Nu har vi visserligen ett riktigt gammalt hus där väggarna verkar vara bra på att blockera signalen, men jag måste ha 4 enheter för att få vettig täckning inomhus, sen har jag 2 sändare till i uthuset som gör att hela gården har täckning också.
    Just nu befinner jag mig ungefär 6 meter och våningen direkt under min enda Wifi6-station (resten är Wifi5, eller 802.11ac) och har hastigheten 216MBit men Wifi6-täckning iaf.

Med det vill jag alltså säga att du kanske är mer hjälpt av _fler_ basstationer än _snabba_ basstationer. Jag blev inte nöjd förrän jag fick upp 4 här inne.

Jag kör TP-Link Omada-system rakt igenom med deras router, switchar och basstationer. Controllern kör jag på en virtuell windows. Nöjd med det systemet för det är i princip likvärdigt med Ubiquity, men mycket billigare.

Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ubiquiti UniFi är alltid svaret om man har råd! Sjukt bra grejer
    Kollade lite på Ubiquiti och det var ju verkligen snygg design på deras grejer. Hittade nåt system med
    router och två mesh-repeatrar som bara skulle sättas i vägguttag...

https://www.kjell.com/se/varumarken/...-ac1750-p61927

Vet inte om det kitet kan mäta sig med Asus-meshet jag länkade till i mitt första inlägg, men snygga
    var dom iaf. Nåt annat kit du kan rekommendera?

mvh/ Mr_Nitro

Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    För det första har du ingen användning av "högre nummer" på ditt wifi än vad dina enheter klarar av. Wifi7 är väldigt nytt, faktiskt säger wikipedia att standarden inte är slutgiltigt klubbad än.
    Min erfarenhet av Wifi6 är att räckvidden för just de höga hastigheterna är kort, mycket kort och om du har ett stort hus kan du nog inte räkna med några höga hastigheter mer än på vissa ställen nära sändarna.
    Nu har vi visserligen ett riktigt gammalt hus där väggarna verkar vara bra på att blockera signalen, men jag måste ha 4 enheter för att få vettig täckning inomhus, sen har jag 2 sändare till i uthuset som gör att hela gården har täckning också.
    Just nu befinner jag mig ungefär 6 meter och våningen direkt under min enda Wifi6-station (resten är Wifi5, eller 802.11ac) och har hastigheten 216MBit men Wifi6-täckning iaf.

Med det vill jag alltså säga att du kanske är mer hjälpt av _fler_ basstationer än _snabba_ basstationer. Jag blev inte nöjd förrän jag fick upp 4 här inne.

Jag kör TP-Link Omada-system rakt igenom med deras router, switchar och basstationer. Controllern kör jag på en virtuell windows. Nöjd med det systemet för det är i princip likvärdigt med Ubiquity, men mycket billigare.
    Läste också på Wikipedia att WiFi7-standarden slutligen skulle fastställas i slutet av 2024. Kan säkert förklarar
    att en del produkter på marknaden som hävdar WiFi7 inte uppfyller/kommer uppfylla den slutliga specen, utan
    är baserade på nån tidigare, preliminär version.

Visst är det som du skriver, att många av mina andra enheter här hemma inte stödjer WiFi7, men om låt oss
    säga 5 år, så har nog många enheter kommit i kapp och då kan det vara trevligt med WiFi7...tänkte jag

Var först inne på detta smidiga WiFi6-system, men läste att överföringshastigheten på WiFi7 var betydligt
    bättre, så tänkte sikta på det i stället....?
    https://www.kjell.com/se/produkter/n...-3-pack-p65528

mvh/ Mr_Nitro

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    En av frågorna du kan ställa dig är hur snart du tror att du kommer få mer än 1GBit i ledningen IN till huset.
    Jag skulle inte hålla andan...

1 användare gillar detta inlägg

Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro Visa inlägg
    Kollade lite på Ubiquiti och det var ju verkligen snygg design på deras grejer. Hittade nåt system med
    router och två mesh-repeatrar som bara skulle sättas i vägguttag...

https://www.kjell.com/se/varumarken/...-ac1750-p61927

Vet inte om det kitet kan mäta sig med Asus-meshet jag länkade till i mitt första inlägg, men snygga
    var dom iaf. Nåt annat kit du kan rekommendera?

mvh/ Mr_Nitro
    Asså, Ubiquiti slår alla andra routrar med hästlängder. De är commercial grade istället för consumer grade som ASUS, TPLink routrarna m.m är!
    De är dyra men det är för du får en riktig kvalités produkt

Kör unifi-cloud-gateways + 1-2 U7 pro så borde de täcka hela huset!

https://eu.store.ui.com/eu/en/catego...ys/products/ux
    +
    https://eu.store.ui.com/eu/en/catego...roducts/u7-pro

Alt U6 Pro:
    https://eu.store.ui.com/eu/en/catego...oducts/u6-plus

6 växlad Automat

Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Medlem#
    10483
    Nja, ta inte i så du spricker.. Ubiquiti gör helt ok grejer, förvaltar ett nätverk med 100+ enheter och det fungerar överlag mycket bra. Men företaget har enligt mitt tycke prisat ut sig själva senaste åren. Det är en typ av "prosumer" produkt som gränsar till för dyr för en vanlig hemmaanvändare men saknar en del grejer i företagsmiljö. Framförallt på brandväggs/router sidan, de produkterna håller inte alls måttet.

Likt Bollman rekommenderar jag också TP-Link Omada för hemnätverk numera. Är mer eller mindre en kopia på Ubiquiti's prylar men till bättre pris.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Jag hade Extremes prylar på switchsidan (vi kör Extreme på jobbet) men bytte till TP-Link för enklare hantering. Extremes prylar är _inte_ billiga och det är ju sjukt bra, såklart, men för hemmabruk föredrar jag nog enkelheten i TP-Link.

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Vad har du för system nu som du inte verkar tycka räcker till?

Kan inte Tp-link Deco vara ett tillräckligt system för hemmabruk att mesha med några enheter.
    På dessa är det riktigt bra priser på just nu.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Medlem#
    -
    Köpte tvåpack Tp-link Deco BE65, funkar riktigt bra i huset o garaget och även ute på tomten.
    Har nog ganska bra effekt för jag är typen som ställer dessa prylar inne i ett skåp el dyl så man slipper se dem.
    Fint att inte tappa uppkoppling om man är i ett möte o går mellan garage o hus.

Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vad har du för system nu som du inte verkar tycka räcker till?
    .
    Kör nu en gammal Asus RT-AC66U

- - - Uppdaterad - - -

Routern behöver ju ha vettigt gränssnitt och bra säkerhetsfunktioner också. Ubiquiti verkar ju kräva PoE, ngt som jag inte har för tillfället. En PoE-swirch eller en injektor verkar ju lösa den biten...?

Mvh/ Mr_Nitro

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Asus XT8 vore nog något.

Har 2st sådana hemma i etage-lgh på ca 100kvm
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Dessa kör jag i en brf/lägenhet på 70m2. Monterad i taket i hallen, har fin täckning i hela lägenheten samt balkong. Bor på 3:e våningen och har tillgång till vårt wifi i den lokal jag arbetar hemifrån i ”källarplan” rakt under vår lägenhet och utanför på gatan. Nu har jag annat nätverk i lokalen jag arbetar i men ändå.

Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Ni som bor i lägenhet har det lätt
    Så här ser det ut i mitt nät:
    Router, 3 switchar, 6 AP
    Det ger hyfsad täckning på de flesta platser inom- och utomhus.
    Skärmavbild 2024-12-01 kl. 11.33.36.jpg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •