Som ni kanske vet bor jag i ett 200 år gammalt hus med tveksam/obefintlig isolering.
Att tilläggsisolera tegelväggar är inte något jag ens har lust försöka.
Med tanke på att el bara blir dyrare och dyrare och att nu dessutom effektavgift är på väg in så måste vi se över om det går att dra ner på elförbrukningen under vintern. Det är inte ovanligt att vi gör av med 150kWh per dygn när det är nollan eller lägre.
Huset värms idag med en fet luft/vatten-VP (IVT Optima 1700) men inte ens denna orkar med när det blir kallt. Under nollan så är det inte alls ovanligt att den måste ha stöd av elpatronen för att hålla värmen. Då skall det sägas att vi sannerligen inte har varmt inne, typ 18 är absolut max, oftast lägre än så.
Jag har ingen lust att byta till pellets fullt ut, för större delen av året så är VP otroligt effektiv och elförbrukningen fullt rimlig utan det är typ november-februari där vi kan ligga upp mot 4000kWh per månad och topp-timmar på 14kWh vilket kommer innebära maximal effekttaxa.
Min tanke var om det kunde gå att fippla in en pelletsbrännare i systemet som gör att vi kan stödelda med pellets för att slippa ha en VP som går dygnet runt och ändå måste stödjas av elpatron när det är kallt (med Skånska mått mätt).
Jag fattar att det blir lite komplicerat, jag har till exempel läst om t.ex. NIBE STO10 som borde kunna göra det jag vill, men jag behöver verkligen någon som kan designa systemet och dessutom installera.
Nån som erfarenhet av en sån här kombo och kan tipsa om firma som också kan tänka sig göra installationen? Jag uppfattar att många firmor är fokuserade på antingen det ena eller andra (VP eller eldning) och aldrig mötas de 2.