Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Komplettera luft/vatten med pellets

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003

Komplettera luft/vatten med pellets

Som ni kanske vet bor jag i ett 200 år gammalt hus med tveksam/obefintlig isolering.
    Att tilläggsisolera tegelväggar är inte något jag ens har lust försöka.

Med tanke på att el bara blir dyrare och dyrare och att nu dessutom effektavgift är på väg in så måste vi se över om det går att dra ner på elförbrukningen under vintern. Det är inte ovanligt att vi gör av med 150kWh per dygn när det är nollan eller lägre.
    Huset värms idag med en fet luft/vatten-VP (IVT Optima 1700) men inte ens denna orkar med när det blir kallt. Under nollan så är det inte alls ovanligt att den måste ha stöd av elpatronen för att hålla värmen. Då skall det sägas att vi sannerligen inte har varmt inne, typ 18 är absolut max, oftast lägre än så.
    Jag har ingen lust att byta till pellets fullt ut, för större delen av året så är VP otroligt effektiv och elförbrukningen fullt rimlig utan det är typ november-februari där vi kan ligga upp mot 4000kWh per månad och topp-timmar på 14kWh vilket kommer innebära maximal effekttaxa.

Min tanke var om det kunde gå att fippla in en pelletsbrännare i systemet som gör att vi kan stödelda med pellets för att slippa ha en VP som går dygnet runt och ändå måste stödjas av elpatron när det är kallt (med Skånska mått mätt).

Jag fattar att det blir lite komplicerat, jag har till exempel läst om t.ex. NIBE STO10 som borde kunna göra det jag vill, men jag behöver verkligen någon som kan designa systemet och dessutom installera.

Nån som erfarenhet av en sån här kombo och kan tipsa om firma som också kan tänka sig göra installationen? Jag uppfattar att många firmor är fokuserade på antingen det ena eller andra (VP eller eldning) och aldrig mötas de 2.

Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Medlem#
    6770
    Jag har varit med om att koppla in en vattenmantlad vedspis på returvattnet. Syftet var att ge stöd till värmesystemet med hjälp av högre återvändande temperatur. Det kanske kan ge dig det du behöver. Ganska enkelt lägga in en slinga och en extra cirkulationspump och är nåt som en erfaren rörmokare kan göra.
    Men har du koll på om din nuvarande luft/vatten ger vad den borde ge eller är det dags byta pump?

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Bergvärme eller jordvärme kanske är en väg framåt för att få ut mer effekt när det är kallt utan elpatron. Dyrt? Ja. Men det blir ju en "renare" installation utan någon egentlig förändring inomhus. Enkelt offertförfarande iaf.

All form av eldning kräver ju skorsten, finns detta? Går tankarna kring en pelletspanna i separat pannrum eller en mindre kamin i vardagsrummet?

Att kombinera flera sorters värmekällor blir fort custombygge. Jag har ett liknande projekt på gång, men har inte bestämt mig riktigt hur jag vill göra ännu. I mitt fall handlar det om vedeldning i annan byggnad med kulvert in till slavtank, som idag värms av värmepump.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Luftvärmepumpar är det helt uteslutet?
    Dom går otroligt billigt.
    Täljstenskamin då?
    Förutsätter ju ved.

Tillägg:
    Min LVP är köpt för att klara -30 och sitter i stugan där det är ett jäkla vinterklimat.
    Klarar att hålla värmen hyfsat, stödeldar med täljstenskamin och har vanliga element på vid behov.
    En sån LVP går på ca 23-25K med installation.

1 användare gillar detta inlägg

Senast redigerat av RZ den 2024-10-20 klockan 12:09.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Vi har en kamin och vi har en skorsten till som kan "aktiveras" och det är väl också en plan, men vedeldning i kamin är mycket jobb, trots allt. Ved kan vi få tag på till ok pris så just kamineldningen är inte ett problem, mer än jobbet då

Ja, att värmepumpen ger det den skall är iofs en fråga. Jag brukar vara duktig på att rengöra inför varje vinter, tömma filter, tvätta utedelen osv. Det var ett tag sen vi fyllde på medium i den, kanske dags för det igen. Problemet som jag ser det är att huset kräver rejält med effekt för att faktiskt värmas upp. Jag tror jag räknade ut att i "bästa fall" skall värmepumpen klara ett par minusgrader med det effektbehov huset har (enligt beräkning med Purmo).
    Det går inte heller att täta ett så här gammalt hus, då blir det värre fuktproblem än vi redan har. Ett hus helt i sten/tegel är dåligt på fuktreglering. Vi skulle behöva högre inomhustemp för att få ett bättre inomhusklimat, men med nuvarande elpriser och uppvärmning är det inte riktigt görbart.
    Det blåser också ganska mycket här och vind kyler huset kraftigt på grund av tegel/sten-väggarna. Det gör att regleringen också fungerar dåligt eftersom vi kan behöva mer effekt vid +5 och 15m/s än vid 0 och 0m/s.

2021 höll vi 20 grader inomhus, då gjorde vi av med lite över 26MWh till en kostnad av 43000. 2023 höll vi nere temperaturen rejält, hade nog inte över 17 inne och då gjorde vi av med strax under 19MWh till en kostnad av 53000. Priset på elen har gått från 1:67/kWh 2021 till 2:83/kWh 2023. Tillkommer nu effektavgiften så gör det runt 1500/månad extra.

Värmeapparaten sitter i ett uthus med kulvert in till huset så att montera skorsten är inga konstigheter, men såklart inte gratis.

Vattenmantlad kamin för returen har jag också funderat på, men som jag uppfattade det så krävdes det acktank med shunt i närheten eftersom returen annars riskerar bli för varm så VP löser ut. Det finns det tyvärr inte plats för där grejerna står.

Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Medlem#
    10483
    Står inför motsatt utmaning, kör idag pellets (ombyggd oljepanna) med elpatron som backup. Men har kikat på att koppla in ett LVVP-monoblock tillsammans med en slingtank för att dra nytta av låga spotpriser.

Har uppskattat min värmekostnad för pellets till dryga 120öre/KWh (värme), så det är ju inte superkul dom dagarna spotpriset är på 0öre..

Varit i kontakt med en firma som heter https://lunnateknik.se/, dom erbjuder just lösningar för att komplettera en pelletsanläggning med LVVP. Men principen är ju densamma om man skulle göra tvärtom.

Rekommenderar även att kika på begagnat om du ska skaffa en pelletsanläggning. Finns mycket bra grejor på marknaden som blev utbytt när pelletspriserna mer eller mindre dubblades 2021/2022.

Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Medlem#
    6770
    Bollman, om din pump är 10 år eller mer så skulle jag byta till en ny eftersom de kontinuerligt utvecklas att bli effektivare. Oavsett annan kompletterande lösning så skulle jag ta det först och se vad det ger. Nästa grej för mig vore att komplettera med en luft/luft nånstans i huset. Vi har inte lika blåsigt ute och inte lika gammalt hus som du men ändå, bergslagen kan bjuda på kyla så det räcker. Och vi värmer hela huset med två luft/luft, en på varje våning. Varmt och billigt. Och inget jobb med eldning.

2 användare gillar detta inlägg

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Skall jag köpa en ny värmepump med samma kapacitet som nuvarande så går den på 120 papp så det är kanske inte riktigt det jag känner för att "testa".
    Visst, den är från 2008 så ny är den ju inte, men så länge den funkar så...

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    En IVT 417 (största modellen) ger 17kW värmeeffekt 7/35 och 13kW -7/35
    Problemet är att vid -5 behöver vi 17,8kW för att hålla 20 grader inne, och betydligt högre framledning än 35 grader. Dimensionerat med Purmo så det kan väl tas med en nypa salt.

Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Menar du att du har beräknat husets effektbehov med Purmo Calculator? Effekten av vind kommer inte med då och är svår att uppskatta/beräkna. Jag har beräknat effektbehovet med Purmo Calculator men "lite" enklare med ett hus byggt 1981. Påverkan av hård vind är stor här också. Jag bytte till större radiatorer som förberedelse för bergvärmepump. Ska nu klara -18 grader C DUT med max 45 grader C framledningstemperatur. Att byta radiatorer kan eventuellt vara något att överväga i ditt fall beroende på vad ni har nu och hur stor skillnad det skulle åstadkomma. En värmepump ger ju mycket bättre COP vid låg framledningstemperatur jämfört med upp till 70-80 grader som var vanligt förr med oljepanna eller elpanna.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Har en CTC EcoAir 622M (22kW) + EcoZenith i350 (12,2kW styrmodul) i ett hus nära Kinnekulle Ring som också är högst bristfällig isolerat, installerat 2018. Styrmodulen tillåter inte mer än 12kW husvärme (vilket 622M ska klara ner till -15C), men uppnår vad jag vill (värmeelementen är högtemperatur och jag behöver över 60C vid -10C och blåst - EcoZenith klarar upp till -70C utan elspets - när vi är där, vilket inte är så ofta på vintern).

För din del skulle en EcoZenith i555 styrmodul passa bättre, då klarar systemet 18kW +7/35 och 14kW -7/35. COP är säkert betydligt bättre än en IVT från 2008. Och den har en värmetank på 540L att leka med om man har timdebitering, samt (som de flesta nya värmepumpsystem) smart effektstyrning. Den har också byggd för att kunna styra spetspanna på en andra värmekrets.

Jag valde 622M delvis för att det var den kraftigaste LVVP jag hittade på marknaden (22kW), och jag är klart nöjd. Den klarar allt varmvatten utan elspets vilket är viktigt i mitt fall eftersom huvudsäkringen bara är 3x16A. Den är riktigt bra på att undvika elspets så länge det går.

----

Men sedan är RZ:s förslag värt att tänka på, för då värmer man luften mer än väggarna så förlusterna blir mindre (och man kan slå av när man inte där eftersom det går snabbt att justera temperaturen). (I garaget så kör jag samma idé fast med byggfläkt de få timmar det behövs.) Beror dock på planlösningen hur väl det fungerar. Sedan kan man komplettera med att punktvärma med värmemattor på väl valda golvytor så de inte känns så kalla.

----

När det gäller Ellevio så ska effekttoppar mellan 22-06 bara räknas till hälften, så om man effektstyr eller missbrukar "nattsänkning" (dvs. natthöjning) så kanske man kan spara lite. Men dock har alla nätoperatörer inte detta. Jag kollade f.ö. min villa (som har bergvärme, CTC 2008) mot Ellevios simuleringsverktyg och det blev faktiskt aningen billigare med den nya taxan, men jag antar att den glädjen inte kommer att vara länge...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Radiatorer har jag bytt de som inte var anpassade för lågtemp, injusterade med delta-T på 6-8 grader, allihopa.
    Kan säga att när jag gjorde det, alltså bytte radiatorer och justerade in, så sänkte vi nog elförbrukningen med 30-40%, framförallt kalla dagar när värmepumpen faktiskt kunde leverera effekten in i huset istället för att få den i rumpan.
    Just detta med vind beror ju också på att väggarna är oisolerade och jag misstänker starkt att de bonnläppar som byggde den här skolan 1825 inte hade lärt sig att bygga in en luftspalt. Är det -5 ute så är fan väggarna -5 på insidan också, världens bästa köldbryggor. Därav också att vi får problem med fukt: väggarna dryper om det är kallt ute, då måste vi hålla upp tempen, eller som nu: köra luftavfuktare för att hålla ner rH här inne, annars kondenserar det på väggarna.

Så, jag skulle gärna vilja "ha råd" att hålla 20 grader här inne, det hade gjort stor skillnad. Tyvärr innebär det i dagsläget att vi kör väldigt mycket elpatron så snart det blir minusgrader. Är det -10 som det kan vara nått dygn här nere, ja då går pumpen dygnet runt, med elpatron. 150+ kWh/dygn.

-7/35 är ju bara att glömma, 35 grader framledning passerar jag redan vid +5 om det överhuvudtaget skall vara möjligt att bo här. Så, vid -7 skulle jag säga framledningen är 45-50, annars är det ingen idé. Och det är där som det blir knivigt med luftvärmepumpar: effektiviteten och avlämnad effekt sjunker rätt bra med sjunkande temperatur. Hade varit intressant att se avgiven effekt vid t.ex. -15, och riktigt hög framledning, är det ens 10kW då?

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Här har du ett datablad på 622M, den klarar 11,76kW på -15/55: https://ekokamini.hr/wp-content/uplo...st_ea-622m.pdf

Men COP är inget vidare då... (men det gäller nog alla värmepumpar).

622M har energieffektivitetsklass A+++/A++ för W35/55.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Låter ju verkligen som att LVP är grejen beroende om det räcker med en eller om det behövs fler.
    Riktigt bra mot fukten som verkar vara ett väldigt stort problem. Vi kör bara avfuktare ibland på sommaren istället för AC.
    Som sagt, denna Fujitsu vi har drar inte mycket på årsbasis.

1 användare gillar detta inlägg

9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Vi kör också LVP på båda våningarna och avfuktning på sommaren för kylning.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Låter ju verkligen som att LVP är grejen beroende om det räcker med en eller om det behövs fler.
    Riktigt bra mot fukten som verkar vara ett väldigt stort problem. Vi kör bara avfuktare ibland på sommaren istället för AC.
    Som sagt, denna Fujitsu vi har drar inte mycket på årsbasis.
    Skulle också gissa det, men det måste vara en variant som är optimerad för riktigt låga temperaturer, finns några sådana.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Jag gissar på att du funderat på att sätta extra innerväggar få att få isolation, men en kompromisslösning skulle kunna vara lösa skärmväggar eller draperier nära väggarna (som man då kan dra bort på sommaren). Glesa tyger borde kunna få en balans mellan luftväxling och värmeisolering så man slipper mögel.

Jag är dock ganska säker på att min pappa skulle klistrat frigolitskivor på väggens insida (vilket han gjort på andra väggar, men de var inte stenväggar).
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Att sätta innerväggar känns som ett rätt säkert sätt att få mögel eftersom väggarna är iskalla på vintern. Som det är nu måste vi hålla uppe cirkulationen ändå för att det inte skall bli påväxt bakom tavlor som sitter mot ytterväggar. Turligen har vi många och stora fönster så det är inte så mycket yttervägg att sätta tavlor på.
    Nä, såna här gamla hus mår ju bäst av att man "eldar för kråkorna" för det är så det blir cirkulation i självdraget.
    Vi får se, sambon har kanske mjuknat lite angående en luft-luft. Det borde kunna hjälpa en del. Jag tänker, om vi håller 17 med den stora pumpen ute, och sen bygger på det med en luft-luft upp till 20 kanske. Att köra den stora pumpen så hela huset blir 20 kostar skjortan, men att "stödja" med en luft-luft kanske skulle göra det lite behagligare inne iaf.

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Sätt dit 2st LVP direkt beroende på hur huset ser ut.
    Dom kommer att betala sig direkt.
    Rh här just nu ligger på 53-55, bara LVP på. Längst bort måste jag möta lite med elementet för där är det rått.
    Har 100 kvm
    Vi ligger under 8000kwh/år.

Långmilare: Min är gjord för att klara minst -30.
    Senast redigerat av RZ den 2024-10-26 klockan 22:20.

Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Medlem#
    6973
    Fast det är väl en fråga om estetik och stil också? En luft-luft värmepump på ett äldre hus skär verkligen i ögonen, tycker jag. Bryr man sig inte om det så öppnar det mängder av dörrar för kostnadseffektiva lösningar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

1. IVT luft/luft värmepump avfrostar väldigt ofta
    Av wikander i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 21:29
  2. Ang. luft/vatten/värme till mkt trimmad 9000cse - frågor!
    Av Olle_Sthlm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-27, 23:12
  3. Komplettera motor
    Av Puppet i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-09-30, 11:56
  4. Komplettera 95 från 01 med CD-växlare
    Av shootking i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 22:21

Behörigheter för att posta