Jag håller på att smäller ihop en ny motor till en 900 coupé eftersom att det verkar som att den gamla har nypt fast.
Jag hade en gammal B204 liggandes som från början var tanken att en kompis skulle ha satt den i en Ford Sierra men det blidde ingenting av det så den hamnade hemma hos mig under en presenning. Dessvärre så var det ingen väderbeständig presenning så efter nåt år så hade det regnat in i motorn lik förbaskat så jag ställde in den i en container och försökte konservera den genom att spruta in 5-56.
Nu fick jag ju som sagt nytta av motorn och skruvade isär den för att fixa till. gissar att ventilerna har rostat i den gamla toppen så den har jag inte ens bemödat mig på att kolla på men jag har ju en del skrot som ligger så jag plockade fram en dammig fast rentvättad topp från en hylla som var märkt med "96" (alltså två år nyare än den som det hade regnat på). Jag blåste av den med tryckluft och tog sen fram en stållinjal och ställde på högkant på tätningsytan. Den verkade plan på insugssidan men på avgassidan så såg man ljuset under linjalen på mitten så jag bestämde mig för att lämna in den på planing och när det var klart så var det avverkat 0,45mm.
Kolvarna har varit ur och har blivit avsvarvade 1,2mm. Tillräckligt mycket för att urgröpningarna för ventilerna nästan helt har försvunnit men bara nästan för man ser fortfarande antydningar till det på en av urgröpningarna på varje kolv. Tanken är alltså att köra med B2X5-packning.
Men nu är ju frågan, kommer det att funka eller finns det risk att ventilerna kommer att ta i?
Kommer att köra med vanliga T5-kammar.
Någon som har erfarenhet av detta och vet i huvudet ungefär hur mycket som går att plana bort innan det blir kollision?