Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 83

Ämne: Div trubbel med B2x4/B2x5 T5

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Före tänkt i motorns rotationsriktning då misstänker jag? Alltså om markeringen på lagerbocken står "klockan 12" så ska kammen stå vid 3 minuter över 12 (på ett ungefär) om man beskådar dreven från hållet
    mot växellådan.
    Senast redigerat av EPG den 2024-10-07 klockan 12:09.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Precis.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 345
    Medlem#
    8758
    Fast är syftet att ersätta en sliten kamkedja?

    Om det är sliten kamkedja behöver man normalt byta hela kittet med drev och släpor, samt balansaxelkedjan eftersom de slits likartat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Kolvarna har varit ur och blivit svarvade och nu ska det sättas ihop igen.
    Är lite mindre avstånd mellan toppen och blocket nu så kan ju hända att kedjan är lite för lång men jag sätter ihop och testar innan jag beställer nytt.
    Är en annan topp nu mot innan men kamdreven är samma som tidigare.

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Toppen planades ju som sagt 0,45mm, jag trodde inte att det behövdes tas så mycket men så fick det bli i alla fall:

    Snubben som hjälpte mig att plana av toppen sa att jag bör ha minimum 0,5mm spel för att det ska finnas marginal även vid höga varvtal. Jag tog därför fram lite modellera för att testa så det finns tillräckligt med spel:

    Jag hittade en rulle med hålband i källaren, den var 0,7mm tjock så jag ritade ut en cirkel med ungefär 88-89mm diameter på ett bakplåtspapper och kavlade sedan ut leran över cirkeln mellan två hålbandsbitar:

    Sedan klipptes bitarna rent och blev till 4st "plättar" som är 0,7mm tjocka:

    Kolvytan tvättades rent, "plättarna" placerades och bakplåtspappret avlägsnades försiktigt så att det låg en "plätta" på respektive kolv:

    T7-packningen och toppen monterades på, drogs fast med ett lågt moment för att inte förstöra packningen och sedan drogs motorn runt några varv efter att kamkedjan hade monterats på:

    Topplocket avlägsnades igen.

    Cylinder 1:

    Cylinder 2:

    Cylinder 3:

    Cylinder 4:

    Som synes så finns det inga avtryck efter några ventiler i leran så jag ser testet som godkänt.

    Edit: Bilderna gick inte att lägga som jag hade tänkt mig men de ligger i rätt ordning så ni får fantisera hur jag har tänkt istället.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av EPG den 2024-10-09 klockan 00:02. Anledning: Bilderna hamnar fel
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  6. #26
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 829
    Medlem#
    3183
    Snyggt jobbat!
    Det finns märkning /fördjupningar på toppen som visar max planing = när de försvinner.
    Så har jag förstått det i alla fall. De 3 halvmånarna längs kanterna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Johan H den 2024-10-09 klockan 07:06.
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #27
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 009
    Medlem#
    5849
    Det har jag också "hört talas om" är någon form av indikation på gränsvärde.
    Borde ju stå in någon verkstadslitteratur i grundmotor-avsnittet..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    B204E/L/R eller B204i botten?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    B204 med turbo.
    B204I och B206 är ju inte lika kraftiga kolvar i de motorerna.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Johan H Visa inlägg
    Snyggt jobbat!
    Det finns märkning /fördjupningar på toppen som visar max planing = när de försvinner.
    Så har jag förstått det i alla fall. De 3 halvmånarna längs kanterna.
    Så har jag också förstått det. Dock är väl det anpassat för att man kör med T5-packningen väl?

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Det är ju olika komphöjd på en sugis och en turbo. Därav frågan.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Jag åker på att byta hela kamtransmissionen. När jag hade satt ihop det och dragit runt motorn så återstod det ett klick på fjäderspännaren.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228

    Kamkedjekåpor/transmissionskåpor B204/B2X5?

    Jag märkte att kamkedjan på B204:an jag håller på att fixa i ordning var lite väl slapp så jag bestämde mig för att byta rubbet med ledskenor, spännare, kedja och drev.
    Och tur var väl det för när jag lossade på remhjulet så såg det ut såhär där inunder.

    Nu behöver jag ragga upp en ny och har några följdfrågor.

    Jag kollade först om en kåpa från en B234 skulle passa men den såg lite annorlunda ut. Troligtvis på grund av att motorerna i 9000 lutar mer än övriga bilar som har "kortmotorn" och därför är generator, vattenpump, servopump och AC-kompressor lokaliserade på lite andra positioner än på de övriga bilarna.

    Är det däremot samma kåpa i både NG900 som i OG9-3? Är det möjligen samma i 9-5 också?

    Antar att kåpans ändar planas av tillsammans med blockets över och undersida så att därför är dessa kåpor lite individer sådär och det inte är säkert att en begagnad kåpa passar ihop med mitt motorblock?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Testar att montera ventilfjädrar från Volvo B230 (rödblock) i en B204-topp och upptäckte då att fjädertallrikarna till T7 passar rakt av mot Volvofjädrarna utan svarvning. Lite tajt är det men det funkar.

    Nån som vågar testa?

    Receptet för T7-toppar är i så fall 29mm Volvofjädrar (finns 26 och 33 millimeter också), orginal fjädertallrikar samt ventiltätningar till Z18XE men när jag tänker efter så kan det faktiskt funka med orginal ventiltätningar också eftersom att innerdiametern på Volvofjädrarna är större än T5.

    Sista bilden är storleksjämförelse T7, T5 samt Volvo B230 i den ordningen från vänster till höger.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av EPG den 2024-10-16 klockan 22:23. Anledning: Storleksjämförelse
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 850
    Vad är datan på fjädrarna då? De ser ju ganska lika ut så...T7 och volvo alltså.

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 850
    vilka som är lika vet jag inte men de planas knappast ihop med blocket iallafall. Det låter långsökt och krångligt.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Nej T7 är den som skiljer sig mest från de övriga 2. Den enda likheten mellan T7-fjädern och Volvofjädern är att innerdiametern på dem är hyfsat lika.
    Jag satt faktiskt och läste igenom gamla forumtrådar igår och det går att hitta data för alla 3 fjädrarna exempelvis hur många kg det krävs för att trycka ihop dem 10mm. För T7-fjädern blir det ju lite annorlunda eftersom att den är mer förspännd från början än de andra två plus att de använder en hjälpfjäder också.

    Jag fick däremot lite obekräftad information från en av de som sålde fjädrar till mig. Enligt honom så återfinns rätt typ av fjäder i Volvo 940 lättrycksturbo med 530-topp.
    Det är alltså 29mm ytterdiameter som gäller men det förekommer såna som är både 26 och 33 millimeter också (fast i andra (cylinderlock/på andra bilar).
    De som trimmar Volvomotorer byter ut till de som är 33 millimeter (för stora för att få plats i en saabtopp) och oftast så hamnar de gamla 29mm fjädrarna i soporna så med andra ord så är de både billiga och ganska lätt att hitta om man har rätt kontakter.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228

    Vattenpumpar sugmotor/turbo B2x4

    Jag tänkte montera turbo i min NG900 med hjälp av OG9-3-grejer. Orginal på de bilarna så sitter turbon med 9000-grenrör så nu blir det alltså med samma utformning som på exempelvis 9-5.
    Dock har det suttit en sugmotor i den bilen från början så vattenpumpen saknar banjoanslutning för turbon.

    Jag trodde det var samma bara det att den anslutningen var pluggad från fabrik men tydligen inte. Eller är det nån specialpump jag har bara?
    På Biltema så säljer de dock nya pumpar fast på bilderna så verkar det som att man i så fall bara får med halva pumpen och på den halvan så finns inte den banjoanslutningen med. Vad är anledningen till att man gör så?
    9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).

  18. #38
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 156
    Medlem#
    6234
    Vad jag kan se så verkar det som att det undere vattenröret får in i blocket men kan inte säga till 100% att det är så.

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 494
    Medlem#
    6973
    Det är ingen skillnad på vattenpumpshuset på ng900/og9-3 med B2x4 med sugmotor eller turbo, alla saknar vattenrörsanslutningen som kom på B2x5. Så det är en sådan du söker.

    - - - Uppdaterad - - -

    9000 grenrör används för övrigt bara på 9000.

    - - - Uppdaterad - - -

    NG900 och OG9-3 med B204 turbo har vattenrörsanslutningen i blocket ungefär vid vevaxelgivaren.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    444
    Medlem#
    12228
    Fast den anslutningen fanns på pumphuset till 9000 iaf.
    Men bra, jag ska kolla om det sitter nån sån anslutning där vid vevaxelgivaren. Det borde det göra.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Åtdragningsmoment vevlageröverfall B2X4/B2X5?
    Av EPG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2024-12-30, 12:17
  2. Ventildemonteringsverktyg B2X2/B2X4/B2X5 (16V)?
    Av EPG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-01-18, 18:00
  3. B2x5-startmotor på B2x4?
    Av JB9 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 16:33
  4. Serviceintervall OG9-3 B2x4/B2x5
    Av Owe_T i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 18:20
  5. Bränsleförbrukning B2x5 vs B2x4
    Av m2949 i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 10:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •