Före tänkt i motorns rotationsriktning då misstänker jag? Alltså om markeringen på lagerbocken står "klockan 12" så ska kammen stå vid 3 minuter över 12 (på ett ungefär) om man beskådar dreven från hållet
mot växellådan.
Före tänkt i motorns rotationsriktning då misstänker jag? Alltså om markeringen på lagerbocken står "klockan 12" så ska kammen stå vid 3 minuter över 12 (på ett ungefär) om man beskådar dreven från hållet
mot växellådan.
Senast redigerat av EPG den 2024-10-07 klockan 12:09.
Precis.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Fast är syftet att ersätta en sliten kamkedja?
Om det är sliten kamkedja behöver man normalt byta hela kittet med drev och släpor, samt balansaxelkedjan eftersom de slits likartat.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kolvarna har varit ur och blivit svarvade och nu ska det sättas ihop igen.
Är lite mindre avstånd mellan toppen och blocket nu så kan ju hända att kedjan är lite för lång men jag sätter ihop och testar innan jag beställer nytt.
Är en annan topp nu mot innan men kamdreven är samma som tidigare.
Toppen planades ju som sagt 0,45mm, jag trodde inte att det behövdes tas så mycket men så fick det bli i alla fall:
Snubben som hjälpte mig att plana av toppen sa att jag bör ha minimum 0,5mm spel för att det ska finnas marginal även vid höga varvtal. Jag tog därför fram lite modellera för att testa så det finns tillräckligt med spel:
Jag hittade en rulle med hålband i källaren, den var 0,7mm tjock så jag ritade ut en cirkel med ungefär 88-89mm diameter på ett bakplåtspapper och kavlade sedan ut leran över cirkeln mellan två hålbandsbitar:
Sedan klipptes bitarna rent och blev till 4st "plättar" som är 0,7mm tjocka:
Kolvytan tvättades rent, "plättarna" placerades och bakplåtspappret avlägsnades försiktigt så att det låg en "plätta" på respektive kolv:
T7-packningen och toppen monterades på, drogs fast med ett lågt moment för att inte förstöra packningen och sedan drogs motorn runt några varv efter att kamkedjan hade monterats på:
Topplocket avlägsnades igen.
Cylinder 1:
Cylinder 2:
Cylinder 3:
Cylinder 4:
Som synes så finns det inga avtryck efter några ventiler i leran så jag ser testet som godkänt.
Edit: Bilderna gick inte att lägga som jag hade tänkt mig men de ligger i rätt ordning så ni får fantisera hur jag har tänkt istället.
Senast redigerat av EPG den 2024-10-09 klockan 00:02. Anledning: Bilderna hamnar fel
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Snyggt jobbat!
Det finns märkning /fördjupningar på toppen som visar max planing = när de försvinner.
Så har jag förstått det i alla fall. De 3 halvmånarna längs kanterna.
Senast redigerat av Johan H den 2024-10-09 klockan 07:06.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Det har jag också "hört talas om" är någon form av indikation på gränsvärde.
Borde ju stå in någon verkstadslitteratur i grundmotor-avsnittet..
9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2
B204E/L/R eller B204i botten?
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det är ju olika komphöjd på en sugis och en turbo. Därav frågan.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag åker på att byta hela kamtransmissionen. När jag hade satt ihop det och dragit runt motorn så återstod det ett klick på fjäderspännaren.
Jag märkte att kamkedjan på B204:an jag håller på att fixa i ordning var lite väl slapp så jag bestämde mig för att byta rubbet med ledskenor, spännare, kedja och drev.
Och tur var väl det för när jag lossade på remhjulet så såg det ut såhär där inunder.
Nu behöver jag ragga upp en ny och har några följdfrågor.
Jag kollade först om en kåpa från en B234 skulle passa men den såg lite annorlunda ut. Troligtvis på grund av att motorerna i 9000 lutar mer än övriga bilar som har "kortmotorn" och därför är generator, vattenpump, servopump och AC-kompressor lokaliserade på lite andra positioner än på de övriga bilarna.
Är det däremot samma kåpa i både NG900 som i OG9-3? Är det möjligen samma i 9-5 också?
Antar att kåpans ändar planas av tillsammans med blockets över och undersida så att därför är dessa kåpor lite individer sådär och det inte är säkert att en begagnad kåpa passar ihop med mitt motorblock?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Testar att montera ventilfjädrar från Volvo B230 (rödblock) i en B204-topp och upptäckte då att fjädertallrikarna till T7 passar rakt av mot Volvofjädrarna utan svarvning. Lite tajt är det men det funkar.
Nån som vågar testa?
Receptet för T7-toppar är i så fall 29mm Volvofjädrar (finns 26 och 33 millimeter också), orginal fjädertallrikar samt ventiltätningar till Z18XE men när jag tänker efter så kan det faktiskt funka med orginal ventiltätningar också eftersom att innerdiametern på Volvofjädrarna är större än T5.
Sista bilden är storleksjämförelse T7, T5 samt Volvo B230 i den ordningen från vänster till höger.
Senast redigerat av EPG den 2024-10-16 klockan 22:23. Anledning: Storleksjämförelse
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Vad är datan på fjädrarna då? De ser ju ganska lika ut så...T7 och volvo alltså.
vilka som är lika vet jag inte men de planas knappast ihop med blocket iallafall. Det låter långsökt och krångligt.
Nej T7 är den som skiljer sig mest från de övriga 2. Den enda likheten mellan T7-fjädern och Volvofjädern är att innerdiametern på dem är hyfsat lika.
Jag satt faktiskt och läste igenom gamla forumtrådar igår och det går att hitta data för alla 3 fjädrarna exempelvis hur många kg det krävs för att trycka ihop dem 10mm. För T7-fjädern blir det ju lite annorlunda eftersom att den är mer förspännd från början än de andra två plus att de använder en hjälpfjäder också.
Jag fick däremot lite obekräftad information från en av de som sålde fjädrar till mig. Enligt honom så återfinns rätt typ av fjäder i Volvo 940 lättrycksturbo med 530-topp.
Det är alltså 29mm ytterdiameter som gäller men det förekommer såna som är både 26 och 33 millimeter också (fast i andra (cylinderlock/på andra bilar).
De som trimmar Volvomotorer byter ut till de som är 33 millimeter (för stora för att få plats i en saabtopp) och oftast så hamnar de gamla 29mm fjädrarna i soporna så med andra ord så är de både billiga och ganska lätt att hitta om man har rätt kontakter.
Jag tänkte montera turbo i min NG900 med hjälp av OG9-3-grejer. Orginal på de bilarna så sitter turbon med 9000-grenrör så nu blir det alltså med samma utformning som på exempelvis 9-5.
Dock har det suttit en sugmotor i den bilen från början så vattenpumpen saknar banjoanslutning för turbon.
Jag trodde det var samma bara det att den anslutningen var pluggad från fabrik men tydligen inte. Eller är det nån specialpump jag har bara?
På Biltema så säljer de dock nya pumpar fast på bilderna så verkar det som att man i så fall bara får med halva pumpen och på den halvan så finns inte den banjoanslutningen med. Vad är anledningen till att man gör så?
9-5 SC 2,3T "Biopower" -05, 96 -80 (projekt), 9-3 Coupé (rostlagning), Opel Omega -99 (Saab B234R), VW Caravelle -88 (Subaru EG33), Subaru Impreza -97, (vinterbil).
Vad jag kan se så verkar det som att det undere vattenröret får in i blocket men kan inte säga till 100% att det är så.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Det är ingen skillnad på vattenpumpshuset på ng900/og9-3 med B2x4 med sugmotor eller turbo, alla saknar vattenrörsanslutningen som kom på B2x5. Så det är en sådan du söker.
- - - Uppdaterad - - -
9000 grenrör används för övrigt bara på 9000.
- - - Uppdaterad - - -
NG900 och OG9-3 med B204 turbo har vattenrörsanslutningen i blocket ungefär vid vevaxelgivaren.
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Fast den anslutningen fanns på pumphuset till 9000 iaf.
Men bra, jag ska kolla om det sitter nån sån anslutning där vid vevaxelgivaren. Det borde det göra.