Jag har köpt en 9-5 Aero av första generationen, kanske inte det hetaste man kan ha som projektbil men det klassiska, rena utseendet tilltalar mig. Speciellt i laserrött som bara fanns 2001 innan faceliften kom året därpå. Det känns bra att rädda en sån här oxå, några år till på saltade vägar så hade det inte varit mycket kvar av den.
Bilen har rullat 28’+ mil men fick bl.a. en helrenoverad motor för ~2-3000 mil sedan med svarvade T5-kolvar och hela baletten därtill. Inredningen har bytts ut från grått tyg mot en fräsch delläderinredning från 2002, dvs. med de skålade sportstolarna och dörrsidor i skinn.
Detta kommer inte att bli någon utställningsbil, snarare en trevlig bil med bra helhetsintryck som går att använda på sommarhalvåret när andan faller på. Är lite halvsugen på en avtagbar dragkrok oxå, men vi får se. Den ska iallafall hållas ren och fräsch, utseendet blir nog originalnära fast lite lagom förfinat.
Först på priolistan är rostlagning och renovering av hjulupphängningen så att jag slipper skruva med rostiga saker. En gång går an när grejerna ska ner men inte mer.
Såhär såg den ut innan den åkte in i garaget, är de inte rätt snygga ändå?!
Lite tvätt hanns med innan den åkte in i garaget, dessa måste ha bättre rostskydd än senare årsmodeller. Den har klarat sig bra från falsrost.
Inredningen, bra mix av skinn och textil. Vet någon hur mycket som är skinn? Tycker att skinnet(?) på utsidan mot kåpan som alltid är skadat känns äkta här.
På plats, de flesta bultarna släpptes när den hängde på lyften
9-5 var det ja, ni som vet ni vet. Bara att göra det ordentligt och hålla den undan saltet. More to come…
Detta hamnar inte på bilen igen innan det ser anständigt ut.
Wish me luck!