Trevligt projekt
Trevligt projekt
92B Svart -53 x2, 95B -61 Pärlgrå, 99 -69 Custom, 900 TurboS Cabriolet -91 Platanagråmet, 9000 CDE -94 Platanagråmet, 9-5 Vector Sedan Anniversary -07, 9-3 TTiD Griffin -12 Carbon Grey
Ägnat senaste tiden åt lite blandat plock. Inväntar paket med bussningar och skärmkanter, dags att börja med svetsningen snart. Behöver köpa svetsprimer innan dock, är Volvos den bästa?
Gick över chassibultarna med ståltrissan och testar zinkspray (kallgalv) på dem. Får se hur det håller över tid, de såg riktigt trista ut innan så oavsett blir det en förbättring.
A-bussningar och ledlager har pressats ur bak.
Främre hjullager är ur oxå, farsans 5-tons press räckte inte. Hans granne hade lite stöddigare grejer
Coiloverchassit då, det såg verkligen ut som kriget och jag trodde inte att jag skulle få loss kontramuttrarna med tanke på att det såg ut som att de hade blivit ett med stålet. Slipade rent gängorna undertill med ståltrissa, dränkte allt i 5-56 och slog loss muttrarna med dorn i skruvstädet. Efter lite övertalning släppte allt och muttrarna överlevde!
Slipade med ståltrissa.
Två lager zinkspray senare ser de riktigt anständiga ut. Gängorna lämnades obehandlade, de ska smörjas med nåt inför montering sen. Tänkte inte lägga överdrivet mycket energi på detta eftersom det är TA-Technix. Fjädrarna ser inte kul ut just nu, får se vad jag hittar på med dem…
Sen va jag tvungen att de hur de tilltänkta hjulen gör sig på bilen, tror det kan bli bra ”trots” TX-grå Notera dammlagret efter slipningen…
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
@schwrtzwrks - Garaget
Skulle inte påstå att Volvos svetsprimer är den bästa. Lite hypad kanske. Hehe
Den är bra det är den. Men det funkar även med zinkspray som svetsprimer. Så länge det är något än inget mellan plåtarna så är det bra skulle jag säga.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Du skickar inte bultarna till Herr Lööf för lite eloxering
Fälgarna är snygga och med den grå färgen.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Finns 2st till penselbara svetsprimer utöver Volvos när jag googlade nyss.
Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
I normal förpackning ? (inte 20l-dunk typ) som kan köpas av privatpersoner ? i sverige ?
Isåfall får du gärna posta en länk eller två
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Surfat lite svetsprimers nu och Volvos verkar ju helt orimligt dyr nuförtiden. Såg att zinksprayen från Motip som jag använt är svetsbar så den får nog duga.
Annars nöter jag på med to-do listan…
Insatsgängan till bakre bulten till främre subframe på högersidan snurrade med när subframen skulle ned. Kapade av den då och tog ut insatsmuttern när den var nere. Nu var det dags att lösa det.
Ny ”insatsmutter” tillverkad, snurrar förhoppningsvis inte med i första taget…
På plats. Biten som kapades ur för att få ur den gamla svetsades tillbaka. Lite färg på det så blir det som nytt!
Förstärkningsplåten tog lite stryk av kapskivan när bulten kapades av, nu återställt.
Främre subframe fick en ny pinnbult, de andra höll mirakulöst nog. Vilken superkonstruktion…
Har tänkt om lite om ytbehandlingen undertill, det blir färg där det bara var färg från fabrik, och body där det var body. Tog med tanklocket till färgaffären och köpte en burk Bengalack (1K rostskydds/metallfärg) blandad i RAL3002.
Nåt sånthär blir det, tänkte inte måla mer än där det är grundat (i nuläget iaf)
'69 Earlybay
'74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
'91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
@schwrtzwrks - Garaget