Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 48

Ämne: Saab 9-5 Aero MY01, GEN 1

  1. #21
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    12120
    Nice.

    Jag gillar också första årsmodellerna av 9-5, speciellt fronten med riktig grill är snyggare än de båda faceliftarna tycker jag, gillar även glaslysena bättre än de senare plastlysena.

    Desstom tycker jag aeropaketet "står ut mer" på just de första årsmodellerna, vet inte ritktigt varför, på de nyare smälter det in för mycket och det ser mer ut som att det är standard.

    Det enda jag har lite svårt för är fälgarna, men det är ju en smaksak och lätt att byta om man vill.

    Ska helt klart följa tråden iaf

    3 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  2. #22
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660

    Saab 9-5 Aero MY01, GEN 1

    Det kommer bli att body ovanpå andra lagret färg för att det ska vara relativt enkelt att applicera och att hålla rent om man vill. Kommer inte att spraya hela underredet utan bara där CA-primern är.

    Sen blir det hålrumsbehandling i alla balkar, Dinitrol eller Fluidfilm som båda är riktigt bra. Vill helst inte ha något ”klibbigt” under hela bilen eftersom det ändå bara är en sommarbil.

    @GlennB kul att du vill följa projektet! Fälgvalet är inte helt bestämt än, tänkte att det skulle vara kul att göra en split-variant av Aero-fälgen, men det blir tyvärr för lite gods kvar för att det ska kännas safe så den idén ligger på is.


    Ett annat alternativ skulle vara att köra dessa som 18”.


    Enklast är att rulla på 18” Three Spoke Double Blade. Har inte helt bestämt mig än hur looken ska bli. Den ska iallafall inte vara ”toksänkt” utan sitta schysst. Kör man Saab-Original fälgar kommer man nog undan med lite sämre fitment, det ska se ut som i katalogerna från förr fast ”lite” bättre

    10 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    211
    Hej Jesper!

    Vad tror du om en uppsättning six spoke Hirsch?
    -02 baklyktor tror jag skulle lyfta, du är inte främmande för anakronism i bilsammanhang ;-)

    Mvh

    Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -07 Aut
    Saabo -67

  4. #24
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660
    Claeson kör 6-spoke Hirsch på sin röda, det är absolut en snygg kombo!

    Det blir ingen facelift, jag gillar den klassiska toningen som hängde med från 9000 CS

    Hur går det här då?

    Leverans från blästring! Som synes är främre spindlar blästrade med lagren kvar, de ska ändå bytas. Samma gäller de ”viktiga” bussningarna bak dvs. främre länkarmsbussning och ledlagren i länkarmarna


    Chassit har fått två strykningar primer, nu är det redo för lite pill med hjullagerbyte etc. K-hämmarna är slipade och målade i ”ändarna” där rosten krupit under pulverlacken. Restarande pulverlack är intakt och sitter så ini.. så den får va kvar


    Undertill, två strykningar även här. Känns skönt att det värsta slitet är över



    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  5. #25
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 174
    Medlem#
    6234
    Snyggt jobbat! Blir det powerflex bussningar?

    Skickat från min Nokia X20 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  6. #26
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 826
    Medlem#
    3183
    By the book as always!

    1 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & Volvo S60 T8 Polestar)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #27
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 022
    Medlem#
    5849
    Nu tycker jag allt att det börjar se ut som att hela underredet kommer att målas ändå...?

    2 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #28
    Sugmotor Claesons avatar
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    62
    Medlem#
    10741
    Grym bil och bra projekt, helt klart inspirerande till att göra liknande insats!

    Vad kommer det bli för setup på chassit sedan?

    Hirsch 6-spoke 18" sitter grymt bra på laserröd sedan! Därav inte riktigt redo att släppa tillbaks dem till dig

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 -05 2.0 GT2871R
    9-3 -01 aero Cab T5/T7
    9-3 -08 XWD aero B284R

  9. #29
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660
    Det blir ”så lite Powerflex som möjligt” för att maximera bibehållen komfort men ändå få bra livslängd. Dvs. det blir PF till främre subframe och bakre A-bussning

    Det är lite klurigt med underredet, original är det ju typ inte lackat (färgdimma på grundfärgen typ) och sen är det body / stenskottskydd i lite olika tjocklekar på lite olika ställen (t.ex. golv / längsbalkar). Enda sättet att få det enhetligt är att köra body eller färg överallt vilket känns lite overkill.

    Jag är lite inne på köra svart body där jag har slipat / grundat och ev. komplettera den med ett lager färg i hjulhusen mest för att det ser trevligt ut Det syns i hjulhusen att body behövs på några ställen som skavskydd, innerskärmarna har legat och nött igenom färgen.

    Bilen stog på billiga coilovers som sett vägsalt och ser ut därefter, tänkte försöka få liv i dem och om det går börja köra med dem. Justerbar höjd är ganska viktigt, men ledlagertopplagringar som många andra (dyrare) coilovers har lockar inte alls. Tyckte att komforten blev för dålig med sånt på kombin vi hade, det här ska inte bli nån räcerbil

    Allt i chassiväg kommer inte att bli nytt utan de viktigaste grejerna byts när allt är isär och sen kan man förbättra efter behov / smak under tidens gång tänkte jag. Det kommer ju att bli lättskruvat efter den här ”mindre” genomgången

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Schwartz den 2024-10-17 klockan 11:23.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973
    Subframe bussningarna 98-01 har avsevärt bättre livslängd än 02-05 (sämst) och 06-. Så jag hade valt original där om komfort är prioriterat.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #31
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 199
    Medlem#
    3471
    Hade med undvikt PF där det går även A bussningarna i länkarmarna bak. Original så långt det går när det ändå är nere och löst.

    Men det där kommer bli prima
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #32
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 706
    Medlem#
    7660
    Ok, tack för input! Fick med ett par Powerflexbussningar till främre subframe så en variant skulle kunna vara att sätta dem längst bak (upplever att de bakre alltid slits mest (pga. att bakre motorkudden sliter i dem med mycket moment?)) och köra t.ex. Lemförder på övriga positioner.

    Skarvkomforten med PF i länkarmen bak blir ganska dålig, hur länge håller en original A-bussning tro? Ska se om de går att hitta av nåt bra fabrikat.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo & ’01 9-5 Aero
    @schwrtzwrks - Garaget

  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 199
    Medlem#
    3471
    Ja det är nog riktigt. Det är de bakre I subframe som ger sig först så pf där är nog vettigt.

    A bussning håller nog rätt länge ändå. Kan man skydda aluminiumet som bussningen delvis består av så kommer den hålla längre. Vad jag förstår så ärgar de sönder.

    Är det löst skulle jag pressa i originaltyp av god kvalitet som går att hitta. Sitter det på bilen är ju pf enklare givet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973
    Jag tror att en stor anledning till bättre livslängd på subframe bussningar på 98-01 är att mittenbussningarna är av samma typ som övriga och mycket styvare än mittenbussningarna på 02-.
    Det är även möjligt att infästningen av drivlinan påverkar livslängden. Främre växellådskudden blev ju flyttad 02.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #35
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    12120
    Går det att få tag i gummibussningar av originalkavlitet då ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973
    Javisst.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #37
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 174
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag tror att en stor anledning till bättre livslängd på subframe bussningar på 98-01 är att mittenbussningarna är av samma typ som övriga och mycket styvare än mittenbussningarna på 02-.
    Det är även möjligt att infästningen av drivlinan påverkar livslängden. Främre växellådskudden blev ju flyttad 02.
    Sen fanns det även ett bakre momentstag 1998-99. Dock så vet jag inte hur detta påverkar bussningarna i subframen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    211
    Hej!

    Var skulle det bakre momentstaget sitta?
    Menar du i främre subframe?

    Mvh

    Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -07 Aut
    Saabo -67

  19. #39
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 174
    Medlem#
    6234
    Hej Mathias!

    Den sitter i bak på motorn och är monterad mot subframen.
    Hittar ingen bättre bild än den som är i reservdelskatalogen som jag skickar en länk på (är nr 26 som är markerad).

    https://www.fitinpart.sg/image/data/...8eb038004f.jpg
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    211
    Hej!
    Tack, man lär sig något nytt hela riden. Undrar om den har någon positiv effekt på senare årsmodeller och om den går att montera
    Mvh
    Mathias
    9-5 SC Hirsch -03 Man
    900 TurboS -91
    9-3 SS Aero -07 Aut
    Saabo -67

Liknande ämnen

  1. Diverse delar till OG9-3 Aero MY01
    Av Kerim i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-06-03, 23:48
  2. Montering av turbo 9-5 my01
    Av Maeli i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 23:42
  3. Bättre stolar 9-5 aero MY01
    Av Manick i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-03-07, 07:53
  4. 9-5 Griffin MY01
    Av madmax31 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-02, 22:10
  5. Svar: 90
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 15:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •