Spännande, uppskattar att du håller oss uppdaterade!
Vi är ett par stycken på forumet som till synnes har väldigt märkliga problem med våra NG9-3or med B207. Håller tummarna att det löser sig för dig.
Spännande, uppskattar att du håller oss uppdaterade!
Vi är ett par stycken på forumet som till synnes har väldigt märkliga problem med våra NG9-3or med B207. Håller tummarna att det löser sig för dig.
Byter över till org. fuelrail+ kina-BTR imorgon så man kan använda den.
Så får vi se vad Ekelund säger.
Han menade på att sätta adapter+ BTR från T7 = går inte sönder.
Det var en ny lösning som jag aldrig hört talats om, men låter ju som ett bättre alternativ än Biopower BTR. Å andra sidan så har vi ju 03-06 railen som inte heller dras med detta problem och passar mer eller mindre bolt-on.
Uppdatering.
Igår och idag har den startat utan bråk. Självläkande? I wish.
Var hos Ekelunds idag och bränsletryck är bra, BTR läcker inte.
Han tyckte att jag ska testa med bensin om felet kommer tillbaka, annars vill han ha den att felsöka när den är kall.
Så ska känna av den några dagar, kanske få uppdaterat mjukvaran om det är något med kallstart/bränsle + dessa spridarna.
Men den har börjat misstända på cyl 3 helt plötsligt vid full last. Det är dock separat problem, ska byta stift och minst den spolen.
Kom inte felet "från ingenstans" dvs, bilen har gått bra innan med samma konfiguration? Känns konstigt att det skulle bero på mjukvaran..
Hur mättes bränsletryck både under tomgång och last? Hade varit intressant och se vad bränsletrycket var efter att bilen stått ett par timmar.
Testade du att köra bilen utan LMM inkopplad? I Trionic 7 finns det ju en "redundant" map som baseras på laddtryck om Trionic skulle sakna signal från LMM, finns säkert en likadan map i Trionic 8 (dock har jag aldrig hittat den), så det är inte omöjligt att bilen går OK ändå trots trasig LMM.
Inte gått med dessa spridare innan problemen.
Vet inte hur han mätte exakt men han sa att det var ok. Och efter vi stängt av motorn så låg det också bra länge.
Ah, fattar.
Har också Bosch 550cc, skicka ett PM om du vill jämföra kallstartsmappar.. :- )
Ni sitter troligen på samma mjukvara från M SirMacke är väl ÅF
Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
6 växlad Automat
Projekttråd: Nico's Sista Saab'
MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!
Så är det. Men min är rätt gammal så ska in med en uppdatering.
Ja vad ska man säga.
Idag var den sur på mig igen.
Vrider till On, väntar lite, försöker starta. Bara tuggar, hostar någon enstaka gång.
Vrider till Off, sedan On i 1-2 sekunder. Startar direkt, ingen tvekan.
Då det är fruns bil som jag sällan kör har jag också märkt att tomgången svajjar. Inte särskilt lågt men det går upp och ned, även med varm motor.
nästa gång du ska kallstarta. pröva att vrida på tändningen och vänta 2 sekunder sen slå av. repetera 2-3 ggr sen pröva att starta.
hjälpte det? din soppabrygga tappar tryck när bilen står och den korta primningen den gör vid nyckelpåslag (1.5 sekunder) räcker inte för att bygga nog med tryck i bryggan.
backventilen på soppa ledningen kan ha gått och blivit dålig.
lösning?
har dokumenterat en mod för att ändra tiden så den primar pumpen längre:
https://www.trionictuning.com/forum/...c.php?p=154789
dock så måste man vrida till on och vänta lite innan man startar. inte i med nyckeln och sen vrida direkt till vev
txlogger
Brukisen Doris NG900 SE -97 2.0t, eget steg 2 ~240hk/380nm. Scarab Green
Projektet Bosse OG9-5 -04 2.3T Kombi, LJR Tune ~430hk/650nm. Graphite Green Pearl
Min rejält segstartade B207a (men som iaf till en början gick bra i övrigt) visade sig vara en dålig LMM.
Torsdags tankades bensin, fredags bytes tändstift, tändspolar och LMM.
Har inte haft några startbekymmer sedan dess.
Hurvida den börjar bråka igen på etanol få vi se.
Kört på etanol efter den enda tanken bensin och inga problem.
Om det var det eller något annat förblir ett mysterium.