Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Segstartad NG9-3 B207

  1. #21
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Spännande, uppskattar att du håller oss uppdaterade!

    Vi är ett par stycken på forumet som till synnes har väldigt märkliga problem med våra NG9-3or med B207. Håller tummarna att det löser sig för dig.

  2. #22
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Byter över till org. fuelrail+ kina-BTR imorgon så man kan använda den.
    Så får vi se vad Ekelund säger.
    Han menade på att sätta adapter+ BTR från T7 = går inte sönder.

  3. #23
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Det var en ny lösning som jag aldrig hört talats om, men låter ju som ett bättre alternativ än Biopower BTR. Å andra sidan så har vi ju 03-06 railen som inte heller dras med detta problem och passar mer eller mindre bolt-on.

  4. #24
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Uppdatering.
    Igår och idag har den startat utan bråk. Självläkande? I wish.
    Var hos Ekelunds idag och bränsletryck är bra, BTR läcker inte.
    Han tyckte att jag ska testa med bensin om felet kommer tillbaka, annars vill han ha den att felsöka när den är kall.
    Så ska känna av den några dagar, kanske få uppdaterat mjukvaran om det är något med kallstart/bränsle + dessa spridarna.

    Men den har börjat misstända på cyl 3 helt plötsligt vid full last. Det är dock separat problem, ska byta stift och minst den spolen.

  5. #25
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Kom inte felet "från ingenstans" dvs, bilen har gått bra innan med samma konfiguration? Känns konstigt att det skulle bero på mjukvaran..

    Hur mättes bränsletryck både under tomgång och last? Hade varit intressant och se vad bränsletrycket var efter att bilen stått ett par timmar.

    Testade du att köra bilen utan LMM inkopplad? I Trionic 7 finns det ju en "redundant" map som baseras på laddtryck om Trionic skulle sakna signal från LMM, finns säkert en likadan map i Trionic 8 (dock har jag aldrig hittat den), så det är inte omöjligt att bilen går OK ändå trots trasig LMM.

  6. #26
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Inte gått med dessa spridare innan problemen.
    Vet inte hur han mätte exakt men han sa att det var ok. Och efter vi stängt av motorn så låg det också bra länge.

  7. #27
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    700
    Medlem#
    10483
    Ah, fattar.

    Har också Bosch 550cc, skicka ett PM om du vill jämföra kallstartsmappar.. :- )

  8. #28
    Ni sitter troligen på samma mjukvara från M SirMacke är väl ÅF

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

  9. #29
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Så är det. Men min är rätt gammal så ska in med en uppdatering.

  10. #30
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Ja vad ska man säga.
    Idag var den sur på mig igen.
    Vrider till On, väntar lite, försöker starta. Bara tuggar, hostar någon enstaka gång.
    Vrider till Off, sedan On i 1-2 sekunder. Startar direkt, ingen tvekan.

    Då det är fruns bil som jag sällan kör har jag också märkt att tomgången svajjar. Inte särskilt lågt men det går upp och ned, även med varm motor.

  11. #31
    Grundladd roffe84s avatar
    Reg.datum
    mar 2020
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    329
    Medlem#
    13945
    nästa gång du ska kallstarta. pröva att vrida på tändningen och vänta 2 sekunder sen slå av. repetera 2-3 ggr sen pröva att starta.

    hjälpte det? din soppabrygga tappar tryck när bilen står och den korta primningen den gör vid nyckelpåslag (1.5 sekunder) räcker inte för att bygga nog med tryck i bryggan.

    backventilen på soppa ledningen kan ha gått och blivit dålig.

    lösning?

    har dokumenterat en mod för att ändra tiden så den primar pumpen längre:
    https://www.trionictuning.com/forum/...c.php?p=154789

    dock så måste man vrida till on och vänta lite innan man startar. inte i med nyckeln och sen vrida direkt till vev

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    968
    Min rejält segstartade B207a (men som iaf till en början gick bra i övrigt) visade sig vara en dålig LMM.

  13. #33
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Citat Ursprungligen postat av roffe84 Visa inlägg
    nästa gång du ska kallstarta. pröva att vrida på tändningen och vänta 2 sekunder sen slå av. repetera 2-3 ggr sen pröva att starta.

    hjälpte det? din soppabrygga tappar tryck när bilen står och den korta primningen den gör vid nyckelpåslag (1.5 sekunder) räcker inte för att bygga nog med tryck i bryggan.

    backventilen på soppa ledningen kan ha gått och blivit dålig.

    lösning?

    har dokumenterat en mod för att ändra tiden så den primar pumpen längre:
    https://www.trionictuning.com/forum/...c.php?p=154789

    dock så måste man vrida till on och vänta lite innan man startar. inte i med nyckeln och sen vrida direkt till vev
    Ja, det är så jag fått igång den hittills.
    Kan testa modden, frun är dock inte tålmodig så hon vrider direkt till start så det kanske är backventilen. Var sitter den?

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Min rejält segstartade B207a (men som iaf till en början gick bra i övrigt) visade sig vara en dålig LMM.
    Har en LMM som jag tänkte byta med i helgen.

  14. #34
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Torsdags tankades bensin, fredags bytes tändstift, tändspolar och LMM.
    Har inte haft några startbekymmer sedan dess.
    Hurvida den börjar bråka igen på etanol få vi se.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 452
    Medlem#
    6988
    Kört på etanol efter den enda tanken bensin och inga problem.
    Om det var det eller något annat förblir ett mysterium.

Liknande ämnen

  1. Segstartad, Byte av förglödningsrelä? NG9-3 TTiD
    Av Mixon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-06-03, 21:26
  2. Segstartad OG9-5 Biopower vid +7C
    Av MangeH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2008-10-31, 23:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •