Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Förstudie: NG9-3 Manuell till Automat

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 930

    Förstudie: NG9-3 Manuell till Automat

    Fick in en 9-3 2009 automat på skroten.
    Då väcktes en liten idiotisk idé.
    Konvertera min 6 vxl manuella 2009 till automat.

    Är det ens möjligt? Är första frågan. Bilen måste reggas om?
    Utöver det vad kan tänkas behövas?

    Automatlåda
    Flexplatta
    Kylare med slangar/rör specifikt för automat
    Spakstället
    Pedalställ
    Programmera om ECU?
    Huvudinstrument/SID?

    Vet inte om det skett förut. Lite därför jag frågar här om någon har mer koll än mig på vad som kan behövas.

  2. #2
    Ja, de är möjligt!

    Du behöver Dra el, montera TCS, Byta i mjukvaran att de är en automat, byta kylare till automat

    Bilen behöver reggas om!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  3. #3
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Om vi bortser från att det är dumt att nedgradera till automat så går det inte att göra det lagligt på en helbilsgodkänd bil annat än om man reggar om den som ombyggt fordon med allt vad det innebär.

    På äldre bilar kan man bara byta lådan och göra nån förenklad regbesiktning när man byter från automat till manuell låda

    Edit: verkar inte vara helbilsgodkännandet som är grejen, utan om den är ibruktagen innan eller efter 1 jan 1993.

    Efter det är det jobbigt<tm>
    Senast redigerat av GlennB den 2024-09-15 klockan 16:29.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Ja, eller bara byter man och låtsas som det regnar vid besiktningen.
    Lär ju inte vara någon besiktningsperson som tror att någon gjort en så knasig konvertering så om någon upptäcker något så skulle de nog tro det var ett misstag någonstans som inte upptäckts tidigare.
    Jag menar, hur många på besiktningen kan tolka chassikoderna så de ser att bilen borde vara manuell?
    Gör du det så det ser helt original och "rätt" ut så skulle det förvåna mig om de inte bara "rättar" i registret.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Rattknappar samt eventuellt framfjädrar.

    Behövs bilens mjukvaru-VIN ändras till bil med AT? Vid fordonsbesiktning kontrolleras felkoder via OBD, avläses även VIN då?

  6. #6
    Behövs inte ändras i VIN, Man kan regga om till automat utan problem, då den modellen redan finns som automat men de krävs avgasintyg! Det kan/kunde man göra från Hedin/Orio via aukt.verkstad!

    Rattknappar kan va nice att ha men inget måste!

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Jag menade inte att något skulle ändras. Jag menade att jag inte tror besiktningen skulle ränka på det, alls. Om de ens upptäcker att det skiljer från deras uppgifter så skulle de nog ändra i registret om man spelar dum. Det jag menade var att de nog inte har kunskap nog att kunna se på VIN att bilen varit manuell från början.

  8. #8
    Ja, Saab va ju inte direkt kända för reggat bilar rätt

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #9
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ja, eller bara byter man och låtsas som det regnar vid besiktningen.
    Lär ju inte vara någon besiktningsperson som tror att någon gjort en så knasig konvertering så om någon upptäcker något så skulle de nog tro det var ett misstag någonstans som inte upptäckts tidigare.

    Jag känner personligen folk som har gjort så, och sen "åkt dit" på en besiktning, kanske inte första gången men efter några år.

    Jag menar, hur många på besiktningen kan tolka chassikoderna så de ser att bilen borde vara manuell?
    Chassikoder ? det står klart och tydligt i bilregistret huruvida bilen är manuell eller automat, jag gissar att det även står i deras handdator även om det inte är en kontrollpunkt.

    Gör du det så det ser helt original och "rätt" ut så skulle det förvåna mig om de inte bara "rättar" i registret.
    Det kan inte en vanlig besiktninsgtekniker göra.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Färg kan de iaf ändra, men det kanske inte känns lika viktigt?

  11. #11
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Behövs inte ändras i VIN, Man kan regga om till automat utan problem,
    Nej det kan man inte då bilen är nyare än 1993.

    då den modellen redan finns som automat men de krävs avgasintyg! Det kan/kunde man göra från Hedin/Orio via aukt.verkstad!

    Ja i teorin, tillverkare och ev generalagent kan utfärda sådana intyg, vilket vad jag vet INGEN gör på så nya bilar, inte ens de tillverkare som fortfarande existerar.


    Bilen måste reggas som ombyggt fordon för att gå runt detta, vilket kräver en hel del annat.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Ibland så undrar jag om du bara vill säga emot för sakens skull...

    https://portal.hedinparts.com/produc...parts/32002910


    Både BMW, Audi och Toyota kan man få ut CoC för runt samma pris. Har gjort de innan, ledtiderna är olika beroende på tillverkare. Sen finns de tredje partare som man kan köpa ifrån

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #13
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 089
    Medlem#
    12120
    vet du vad, ibland undrar jag detsamma om dej..

    Hint: det är INTE ett CoC du behöver för att byta växellåda.

    Men tror du mej inte så kan du ju prata med SFRO eller någon som regbesiktar på bilprovningen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879
    Grejen är ju mest att de vill ha papper som visar att den bilen du har byggt om till 100% överensstämmer med den modell som finns. Det är bara då ett bef avgasintyg kan användas. Allt ska överensstämma och det ska intygas av någon....Volvo hade det som tjänst tidigare, en komponentkontroll. Opel hade nån hos generalagenten som skrev intyg utan nån direkt koll alls. Saab vet jag inte............Det underlättar säkert att ha en del kontakter.
    Farsan min byggde om en bil 1972 innan SFRO och hela baletten. Bytte axlar och de begärde bromsprov. Jobbade på Arlanda och där har de ju en del mätutrustning så han gjorde väl lite egna tester och skrev nå intyg själv med Luftfartsverket logga och visade. Jaha hrrm vad är det här då ? ja det ser ju bra ut och ingen brydde sig mer om det............De hade ju ett "intyg" i handen iallafall som visade en massa värden......

Liknande ämnen

  1. Konvertera från manuell till automat?
    Av JopeThePope i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-07-04, 20:56
  2. Växellådsbyte automat till manuell OG9-5
    Av spedy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 11:51
  3. Konvertera från automat till manuell!?
    Av PimPim i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 22:14
  4. Byte Automat till manuell 9K 2,3T -92 TCS
    Av T.P i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-28, 19:54
  5. Växellådsbyte automat till manuell NG900
    Av H.Blom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-01-29, 13:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •