Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Felkoder och generatorproblem NG9-3 B284

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 904
    Medlem#
    Dolt

    Felkoder och generatorproblem NG9-3 B284

    Gäller 9-3SC Aero -06. V6 B284 250hk. Miltal 7500.

    Historia: Bilen har årligen gått några få hundra meter senaste åren och har då endast varnat för att batteriet inte laddas. Bilen har stått på underhållsladdning året om och ett nytt bilbatteri (Exide EA770) köptes i våras då det var dags att ställa på och köra med bilen igen. Trodde att det skulle räcka med att byta däck, göra full service och se över generatorn, men efter att motorn stannat på grund av trolig soppatorsk så har listan på fel ökat.

    Fyllt på 15 liter bensin och har två fulladade batteri på 77Ah och 90Ah inkopplade. Utläsning av koder med Tech2.

    Vid första lyckade starten av motorn efter bensinstoppet så var tomgången väldigt orolig och motorn stannade.


    Vid urkoppling av luftmassemätaren så går bilen nu på tomgång men inget händer när gaspedalen trycks ner. Luktar bensin.

    Ser i Tech2 att gaspedalens värde ändras när jag rör på gaspedalen.

    Har manuellt påverkat spjället i spjällhuset och ser då att dess värden i Tech2 inte ändras. (Engine Control rad 32 och 33.)
    Throttle Position Sensor 0.53 V
    Throttle Position Sensor 4.53 V


    Bilens display visar:
    Antispinnsystem ur funktion. Kontakta verkstad.
    Batteriet laddas ej. Stanna snarast. Kontakta verkstad. (Eller ännu hellre STCS forum.)



    Felkoderna just nu:

    P2229 - Atmosphere Pressure Sensor Circuit, Short to B+

    P0090 - Fuel Pump Module, Circuit, Open (Har bara fått detta ett par gånger.)

    P0223 - Throttle Position Sensor Circuit 2, Short to B+

    P0121 - Throttle Position Sensor 1 Circuit, Out of Range. (Inte alla gånger vid koll av felkoder.)

    P1895 - Engine Torque. No Data, Bus from ECM.

    P1896 - Engine Torque. No Data, Bus from ECM.



    Vad tror ni om jordfel? Var börjar jag leta?


    När motorn är igång så kan det t.ex. se ut såhär







    Batteriet laddas ej.
    Vad gäller generatorn så ser det ut såhär i Tech2 med motor avstängd respektive igång.


    Senast redigerat av mioh den 2024-09-07 klockan 17:58. Anledning: Lagt till Tech2-bild
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 889
    Det är ingen kabelhärva det finns nå gemensamma nämnare på då? Kan ju lika gärna vara avskavt helt nånstans Verkar ju liksom som den har tappat kontakt med vissa saker helt nästan..........

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 904
    Medlem#
    Dolt
    9-3:orna är kända för att inte gilla låg batterispänning. Rensar jag felkoderna och kollar igen så återkommer 4-5 av dem alltid.

    Det vill säga:
    P2229 - Atmosphere Pressure Sensor Circuit, Short to B+
    P0223 - Throttle Position Sensor Circuit 2, Short to B+
    P0121 - Throttle Position Sensor 1 Circuit, Out of Range. (Inte alla gånger vid koll av felkoder.)
    P1895 - Engine Torque. No Data, Bus from ECM.
    P1896 - Engine Torque. No Data, Bus from ECM.


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 455
    Jag har ingen erfarenhet av nämnda felkoder men jag skulle börja med att felsöka de två Short to B+. Frånvaron av data från de sensorerna borde kunna ställa till med mycket problem och borde vara hyfsat enkla att felsöka. Med lite tur så är övriga fel en följd av en kortslutningar på bussen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #5
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 904
    Medlem#
    Dolt
    Tack för tipsen! Har fått kikat i WIS men tyvärr inte börjat mäta på motorn än. Detta även om jag egentligen borde det eftersom jag just nu inte har någon bil att köra med.

    Motorstyrdonet ME9 är inblandad i många felkoder så jag ska försöka kolla över jordpunkter och anslutningar till den.


    Kom på en grej. Jag lät CTEK-laddaren (MSX 5.0) vara ansluten under mina första startförsök. Hade googlat innan och hittat info om att det var ok men är lite osäker på om det kan ha ställt till det på något sätt.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    683
    Tror inte CTEK kan ställa till något. Hur skulle det gå till? Den klipper nog bara sig själv på överström och återgår till vanlig operation efter startförsöket. Jag har ofta en CTEK inkopplad vid startförsök. Med alla dessa felkoder så är det nog problem med kabelhärva/kontaltstycke eller i västa fall internt fel på styrdonet. Bara att mäta på kontakterna så styrdonet matar ut 5v och att du har bra jord på de stift som ska ha det. Power and grounds är ju alltid steg ett att kolla.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 730
    En lite lurig pryl på dessa farkoster är den lilla airbag/krocksensorbrytaren som sitter på pluspolen, kan vara värt att testa bygla förbi eftersom du har lite märkliga fel.

  8. #8
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 904
    Medlem#
    Dolt
    Tack för tips. Provat bygla airbag/krocksensorbrytaren och även tittat på P2229 och P0223 med hjälp av WIS. "Byte komponent" blir svaret i båda fall, vilket känns orimligt. Tyvärr räcker inte ork och hjärna till för att felsöka vidare för tillfället så jag får se om det går att lösa det på annat sätt någon gång. Är dessutom ganska mycket mer jag behöver hjälp med innan den är körklar.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  9. #9
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 904
    Medlem#
    Dolt
    Går inget bra för mig.

    Bilen står på verkstad sedan ett bra tag tillbaka och de har konstaterat internt fel i styrdonet. De har letat i ett par veckor efter ett begagnat ME9.6 och jag har letat sedan i fredags utan att lyckas hitta något. Har kollat Laga och Bildelsbasen plus lite allmänt googlande. Ett litet tag trodde jag att jag hittat lösningen på Speedparts och deras ECU ReUse, men tyvärr fick jag svar idag att de inte hade några styrdon.

    Förutom en köpesannons här på forumet, hur och var kan jag fortsätta leta?

    På Speedparts står det att alla 9-3 2,8 ME9,6 är kompatibla med varandra. Hur är det med Opel, Cadillac eller andra bilmärken?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 889
    Även om "grunden" är densamma så går det nästan aldrig att klona nåt annat styrdon. Det måste vara från samma typ av bil och motor. Så oftast handlar det ju om att hitta ett likadant. Det som är kompatibelt är ju oftast om det funnits kanske tre olika utföranden till samma bilmodell. Att det ersatts vartefter. Då kan man oftast använda de andra så att säga.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 032
    Medlem#
    2555
    Långskott, men läs igenom min tråd väldigt noga så kanske du kommer något på spåren.
    Första jag skulle gjort på din är att kolla och byta plats på en del/många relän. Detta är när man har ett 100% fungerande batteri.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...and-NG9-3-B284

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 904
    Medlem#
    Dolt
    Det här forumet är fantastiskt!
    Jag har nu ett ”nytt” ME9.6 med rätt motor och växellåda i min hand. Ska leverera det till verkstaden och hoppas det löser problemet med motorn.

    2 användare gillar detta inlägg


    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  13. #13
    Kasta inte den gamla ECUn! den går att fixa

    1 användare gillar detta inlägg



    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab'
    MVP - Modern work, Har ni M365 frågor så är de bara pinga!

Liknande ämnen

  1. CE och felkoder NG9-3 B284
    Av ChristianM i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2023-06-15, 22:43
  2. Felkoder på samtliga tändspolar Vectra OPC Z28NET (B284)
    Av Vauxhallkillen i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-08-06, 15:39
  3. [LÖST] Hjälp med felkoder/misständning NG9-3 B284
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-08-16, 22:47
  4. [LÖST] Generatorproblem på 9000
    Av HCP i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 00:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •