Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: ABS fel C0035 06 NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458

    ABS fel C0035 06 NG9-3

    Bilen NG9-3 2003 jag fick med diverse fel låter mig fortfarande inte leva ett enkelt liv.
    Har problem med att ABS-lampan lyser och ABS samt ESP ur funktion i SID.
    Gjorde en analog kolla av vilken broms som inte är som den skall och pallnitade på grusväg vilket visade på vänster fram.

    Fick tag i en Tech2 och läste ut felkoder. 20 koder från början men efter en nollning så återstod 5 koder varav två rör vänster fram.

    C 0035 06 Left Front Wheel Speed Sensor Circuit Low Voltage/Open
    P 1711 71 Wheel Speed FL. Bus Data Unreliable

    Bytte hjullager (tog hela spindeln från reservdelsbilen som jag körde hem med fungerande abs)
    Fortfarande samma problem med abslampan. Nu har jag dock ingen Tech2 att läsa koder med men skulle tro att det fortfarande är samma.

    IMG_6053.jpg

    Min fundering är om det kan vara värt att testa byta absmodul från reservdelsbilen. Tycker att jag har kontrollerat kablarna och kan inte se några skador.


    Lösningen var att byta kabel
    Senast redigerat av Mpj den 2024-08-31 klockan 20:42.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    man bör mäta från kontakten vid lagret upp till abs modul.......koden pekar sällan på nån speciell del man ska byta utan mer att signalen är fel på endera sätt. På dessa är det oftast avbrott och det syns sällan. Lagade nyss en som hade kod vänster bak. Var hundra på paj härva på bakaxeln för det är det 99ggr av 100 men den här gången var en kabel skadad och nu avärgad i härvan strax innan det svänger upp under baksätet. Så det finns inga regler hur det ska vara..........

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Du råkar inte veta på rak arm vilka stift det är man skall mäta mot i kontakten vid modulen? Eller om det finns ett kopplingsschema någonstans som jag inte lyckats hitta.
    Saab ng9-3 2.0t Vector 2003 Objektet
    Saab ng9-3 2.0t linear 2004 Donatorn

  4. #4

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Tackar.
    Kontrollmätte på reservdelsbilen och där var kabeln hel, på objektet så gav den inte utslag så mest troligt är kabeln defekt.
    Blir att beställa en kabel och hoppas på det bästa.
    Saab ng9-3 2.0t Vector 2003 Objektet
    Saab ng9-3 2.0t linear 2004 Donatorn

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Byte av kabel löste problemet. Nu blir det att boka besiktning och se vad mer som skall fixas på den.

    2 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •