Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Cruise control problem OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -

    Cruise control problem OG900

    Jag har ett poblem med min farthållare på 1988 Saab 900 kombi.
    När jag ställer in den börjar den vilt accelerera och stannar inte förrän jag dödar den. Jag har en ny kontrollenhet. Min misstanke är att strömbrytaren inte fungerar som den ska, förmodligen någon elektrisk kontakt. Jag har hört att det går att släppa på hastighetsbotten och sedan rengöra den. Kan någon hjälpa mig?
    Saab 900 OG Arjeplog

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Det går två signaler till farthållarens kompressor, en för att pumpa och en för att släppa trycket.

    När du säger att du dödar farthållaren, gör du det genom att trycka på broms eller koppling (då kompressorn dödas elektriskt samt genom vakuumventilerna vid respektive pedal) eller dödar du den från spaken (då komprtessorn dödas elektriskt och genom den elektriska ventilen i kompressorn som också används för nerreglering av vakuum)?

    Om du dödat den via pedalerna, prova att försöka döda den via spaken istället.

    Fungerar det inte så är det vakuumventilen i kompressorn som inte fungerar, den är kopplad mellan pin 1 (spänning) och pin 3 (jord) på kompressorn. Pinnen på styrboxen som kontrollerar vakuumventilen är pinne 7, så du kan prova att mäta att sladden där, den bör ha ett värde på storleksordningen 10 ohm (gissning, skulle kunna var upp mot 100 ohm) mot jord. Om det nu inte är kabel eller kontaktproblem, så är kompressorn samma på alla og900 86-93 samt 9000 86-94 och lätt att hitta begagnad: https://www.bildelsbasen.se/sv-se/OE..._direction=asc
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 211
    Det är väl en vakuumpump?
    Samma pump sitter oavsett på Volvo också, och troligen mängder av andra bilar runt 85-95.

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 012
    Medlem#
    5849
    Om jag inte minns helt fel så ökar man väl hastigheten genom att hålla inne "SET", kan det vara så att knappen typ fastnar i intryckt läge?
    Se bifogat kopplingsschema för kontrollmätning av spaken/manöverdon.

    CruiseControl.jpg

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    39
    Medlem#
    -
    Ja, jag kan stänga av farthållaren med strömbrytaren. Ser ut som att hastighetsbotten gör en falsk kontakt. Även om jag har fliken på farthållaren på, ibland till och med utan att trycka på hastighetsbotten, börjar o accelerera. Så jag tror att det är hastighetsbotten.

    Är det också möjligt att ta bort hastighetsbotten och försöka rengöra den?
    Saab 900 OG Arjeplog

  6. #6
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 012
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av darwinland Visa inlägg
    ... hastighetsbotten ...
    Vad är detta..?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Cruise control, clima fan heated seats. OG900
    Av darwinland i forum International SAAB related talk
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-08-26, 14:37
  2. Thanks Giving cruise
    Av Lob i forum Foto & film
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-10-10, 05:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •