Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lyckas inte att blinka ut ANTI LOCK felkoder OG900

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt

Lyckas inte att blinka ut ANTI LOCK felkoder OG900

När jag vrider tändningen till ON så lyser ANTI LOCK och (!). Efter några sekunder slocknar (!) men ANTI LOCK fortsätter lysa med fast sken.

Tidigare år så har både (!) och ANTI LOCK tagit 5-15 sekunder på sig innan de släcks, men i år (dvs sedan i fredags) slocknar bara (!).

Jag har under baksätet på höger sida där man har hälarna hittat kontakten som ska jordas för att aktivera "ut-blinkandet" och har där kopplat in en strömbrytare. Trots flera försök på olika sätt så får jag aldrig ANTI LOCK att börja blinka. Den fortsätter lysa med fast sken till dess nyckeln vrids till läge OFF. (Jag har provmätt min byglande strömbrytare och den får 12 volt med Nyckel ON och den har jordning på andra kabeln.)

Hur ska koderna från ABS-enheten blinkas ut på en Saab og900 -93?

Följer dessa instruktioner jag hittat: https://townsendimports.com/Web/brak...codessbpg1.htm

1. Nyckel OFF
    2. Strömbrytare till
    3. Nyckel ON
    4. Strömbrytare från
    5. Här ska ANTI LOCK börja blinka ut koder men inget händer. Inget blinkande.

Detta har jag också provat.
    1. Nyckel OFF
    2. Strömbrytare till
    3. Nyckel ON
    4. Inget blinkande

1. Nyckel OFF
    2. Nyckel ON
    3. Strömbrytare till
    4. Strömbrytare från
    5. Inget blinkande

Elschemat på första sidan, nästan längst ner till höger, visar kontakten 397 som jag byglar.
    https://www.genuinesaab.com/psi/file...bs-diagram.pdf

Kollat "FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000 - uppdatering" även om jag har en 900 -93.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ight=anti+lock

Kontakten som jag byglar med strömbrytare.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Jag har kört enligt anvisning från vhb och då funkar det att läsa ut koder. Det viktiga är att man verkligen 0ar boxen sedan då den kommer ihåg trots man gjort boxen strömlöst.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Du är säker på att du har MKII och inte MKIV?

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Hm, jag har nog aldrig sett MKIV i en og900 så det fanns nog inte i dom.
    Jag vet att det var något med sena ABS på og900, men fasen att komma ihåg...

Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Medlem#
    5849
    Använt den metoden många gånger och aldrig haft några problem....

Vad menar du med 12V "med nyckel ON och jordning på andra kabeln"?
    Kontinuitet skall finnas mellan jord (chassi) och den svarta tråden i diagnoskontakten samt mellan blå i diagnoskontakten och pinne 26 i styrenheten.
    Har du lossat handsken på ABS-styrenheten och mätt upp den blå tråden samt kollat läget så att det inte är någon besudling, oxid eller annat som kan ställa till det??

Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ... MKII och inte MKIV?......Jag vet att det var något med sena ABS på og900, men fasen att komma ihåg...
    Du behöver inte komma ihåg mycket för att komma ihåg mer än mig.

Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vad menar du med 12V "med nyckel ON och jordning på andra kabeln"?
    Om jag inte byglar mellan diagnoskabels blå och svarta kabel:

Med tändning av så har jag 0v mätt mellan blå diagnoskabel och chassi (jord).
    Med tändning på så har jag 12v mätt mellan blå diagnoskabel och chassi (jord).

Det vill säga att den blå diagnoskabeln ger 12v ut när startnyckeln vrids till ON.

Jag får skruva loss både handsken och ABS-styrenheten och se om jag hittar något uppenbart.

Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Medlem#
    Dolt
    Plockade loss styrenheten utan att se något uppenbart. Skruvade loss de fyra synliga skruvarna men fick inte öppnat den. Vågade inte bryta och bända mer än jag gjorde då jag inte ville riskera tätningen. Monterade tillbaka enheten och ANTI LOCK betedde sig likadant. Lyste konstant och jag kunde inte blinka ut koder. Bilen fick rulla några kilometer men lampan lös konstant vidare.

Fungerar vilken "ATE 40 02 176" som helst om jag lyckas prova med en annan styrbox?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •