Hej. Min fråga gäller en SAAB 9-5 2,0 Biopower automat 2007. Ett par dagar efter ett turbobyte har automatlådan ballat ur.
Att jag nämner turbobyte är för att jag tog bort batteriet och batterilådan, vilket skulle kunna påverkat elsystemet.
Upplevt fel:
1. när R läggs i smäller det som tusan i hela bilen, dvs inte så smooth som det ska vara.
2. Drive går i smooth men bilen driver mycket klent framåt oavsett A, L eller M.
3. Display på instrumentpanelen visar inte någon växel alls. Tankmätaren är inte helt stabil. Airbag lampan lyser, varning för transmission lyser, antispinn OFF lyser, ABS lyser.
Dessa fel kom 3-4 gånger med rättade till sig vid omstart under 2 dagars normal avändning. Den 3:e dagen uppstod det igen men felet blev bestående.
4. Tech2 får ingen kontakt med TCM eller ABS. Tech2 säger "no communication with brake system. Check K-line and breaksystem ECU"
Jag har gjort:
Bytt ATF. Mobil 3309.
Mätt att det finns jord på stift 4 i ABS modulens kontaktdon.
Alla säkringar för ABS och TCM är hela och det är spänning fram.
Sandpapprat alla jordpunkter, öppnat alla kontakter på lådan, i motorrummet, under instrumentpanelen och sprayat kontaktspray. (Alla kontakter enligt WIS.)
Jigglat på kabelhärvorna och hållt koll på Tech2.
Kollat OBD-kontakten så alla stift är på plats.
Lånat (bytt för att testa) TCM och ABS från min Aero aut -08. Ingen skillnad.
Vad tror ni att det kan vara? Vad behöver jag kolla och göra?
Att det är elfel är uppenbart och att det kan vara mekaniskt fel i lådan är säkert inte omöjligt heller. Men innan jag ger mig på att byta den vill jag komma in i TCM så jag kan utläsa eventuella felkoder. Kopplingen mellan ABS/ESP/TCM är oklart för mig.
Efter 4 dagars felsökning ber jag er om hjälp. Tack på förhand!!