Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem efter urladdat batteri OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    12

    Startproblem efter urladdat batteri OG9-5

    Bilen 9-5 aero 06:a har stått en månad och nu skulle jag flytta på den, var helt död, batteriet helt urdraget. Körde för ca 1 månad sedan utan problem.
    Startkablar fram och försöker på så vis få fart i den, då bara står instrumentpanelen och blinkar bilen bara tickar (tic-tic-tic ....) inte ett slag från startmotorn.
    Jag mäter batteriet medans jag har startkablarna kopplade och har då 14V. försöker igen men med samma resultat tic tic och allt blinkar.
    Laddar batteriet under 12h försöker nu på morgonen igen har då bara 11,9V, som jag hade redan i gårkväll alltså har inte batteriet tagit laddning riktigt, eller? är nere på 8V direkt.
    Det märkliga är att bilen är nu helt svart, helt död mätarna hoppar lite men inget ljus i instrumentpanelen, men relä nr 8 under huven (kylfläckt låg hastighet) står och tickar när jag har nyckeln i "avstängt" läge.
    Vrider jag på nyckeln igen slutar den ticka.
    slår på relät men det är samma förfarande så jag får plocka ur det för att det skall bli tyst, provade flera ggr med att plocka i och ur, samma tickande. Provade sedan att stoppa tillbaka efter 10 min då var det tyst.

    Jag tror batteriet är helt fucked och skall prova med ett nytt, men varför funkade det då inte med startkablarna ? Vad kan bara gå sönder när det står still? jordfel ? vad rekomenderas att jag skall göra?

    Tacksam för hjälp.

    mvh Björn
    Äger en 9-5 -06 Aero sport combi, kör oxå Kia Nero ladd hybrid.

  2. #2
    Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    5 088
    Medlem#
    12120
    Låter ju helt klart som att bilen inte får ström, antingen dött batteri eller jordfel, alt fel på den långa pluskabeln.

    Enklast att börja med är väl att ta en startkabel mellan lämplig plats på motorn (tex en lyftögla) och minus på batteriet och testa,

    Plus på generator och startmotor är ju inte helt lättåtkomliga på en 9-5 tyvärr.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 313
    Medlem#
    8758
    Min gissning är att startkablarna är för klena, minsta storlekarna som säljs räcker ofta inte.

    Tickande betyder i praktiken normalt att det inte finns tillräcklig kräm, spänningen sjunker när lasten kopplas på.

    Hade förresten ett styvmoderligt behandlat äldre Biltema 80-2624 som avled på ett helt nytt sätt för mig, när jag försökte köra startmotorn på den gamla 9-5:an vi inte haft igång på något år, dvs. kan ha varit låst motor, stendog det och efter detta så klarade det bara att ge någon ampere = dämpad innerbelysning, antar att en platta korroderat av och lossnat eller något liknande. Och tickade mycket riktigt när man försökte slå på tändningen. Vilospänningen är fortfarande fullständigt normal.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Smedjebacken
    Inlägg
    12
    Jag tackar ödmjukast! för svar. Batteriet är inlämnat på Biltema för garanti claim, hoppas dom köper det.
    Sedan är ju frågan vad som drar ur batteriet. När ni vet att bilen skall stå länge lyfter ni då av en pol ?

    mvh
    Äger en 9-5 -06 Aero sport combi, kör oxå Kia Nero ladd hybrid.

  5. #5
    Sugmotor NilsGs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Gôtet
    Inlägg
    93
    Medlem#
    6555
    Jag brukar ta bort batteriet och ladda upp det ordentligt om jag ställer en bil ett längre tag, tycker även og9-5 är mer känslig än og9-3 när det gäller att batteri är friskt av någon anledning?

    Gällande klena startkablar håller jag med, de billiga blir det mest värme med och nästan smälter.
    9-3 Sport Coupé '99, 9-3 Aero 5dr '01
    9-5 2.0t SC ’05
    samt en 96 V4 Super '77b
    Garaget.org/NilsG

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Kablarna är väl en sak men det som ställer till det vid helt tomt batteri är kontaktytorna i klämmorna. Det blir alldeles för litet. Vid hjälpstart av dylika bilar brukar man få stå och ladda på batteriet lite först med startkablarna.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


Liknande ämnen

  1. Startproblem efter urladdat batteri NG9-3
    Av mikael holmberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2015-09-16, 22:00
  2. Batteri urladdat efter en vecka NG9-3
    Av Stefan_93SSAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 00:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •