Bilen 9-5 aero 06:a har stått en månad och nu skulle jag flytta på den, var helt död, batteriet helt urdraget. Körde för ca 1 månad sedan utan problem.
Startkablar fram och försöker på så vis få fart i den, då bara står instrumentpanelen och blinkar bilen bara tickar (tic-tic-tic ....) inte ett slag från startmotorn.
Jag mäter batteriet medans jag har startkablarna kopplade och har då 14V. försöker igen men med samma resultat tic tic och allt blinkar.
Laddar batteriet under 12h försöker nu på morgonen igen har då bara 11,9V, som jag hade redan i gårkväll alltså har inte batteriet tagit laddning riktigt, eller? är nere på 8V direkt.
Det märkliga är att bilen är nu helt svart, helt död mätarna hoppar lite men inget ljus i instrumentpanelen, men relä nr 8 under huven (kylfläckt låg hastighet) står och tickar när jag har nyckeln i "avstängt" läge.
Vrider jag på nyckeln igen slutar den ticka.
slår på relät men det är samma förfarande så jag får plocka ur det för att det skall bli tyst, provade flera ggr med att plocka i och ur, samma tickande. Provade sedan att stoppa tillbaka efter 10 min då var det tyst.
Jag tror batteriet är helt fucked och skall prova med ett nytt, men varför funkade det då inte med startkablarna ? Vad kan bara gå sönder när det står still? jordfel ? vad rekomenderas att jag skall göra?
Tacksam för hjälp.
mvh Björn