Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Att tänka på vid textiltvätt av OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -

    Att tänka på vid textiltvätt av OG9-5

    Tänkte hyra en Kärcher textilvårdmaskin och få min OG9-5:a riktigt fräsch invändigt. Någon som gjort detta med gott resultat och som vet om det är något särskilt man ska tänka på i samband med arbetet? Finns det några tygdetaljer i bilen som inte tål textiltvätt?

    Går det bra att köra maskinen på tyget som sitter i dörrarna? Taket? Överallt där det finns tyg?

    Måste det vara stekande hett utomhus för att tyget ska hinna torka i solen på en dag eller är 20 grader och sol tillräckligt?

  2. #2
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    692
    Medlem#
    116
    Det borde gå bra, om det inte är för mycket jobb kan det vara bra att ta ur stolar och baksäte men det går nog ändå.
    Jag gjorde så på en av mina 9000 hårom året.

    Min maskin köpte jag på Lidl men använder kärchers tvättmedel.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  3. #3
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    94
    Jag har använt en Nilfisk AERO 20 som är en grovdammsugare som klarar vätskor som vatten
    galant. Rengöringsmedel Kärcher RM519, 2 dl per 4 liter varmt (kran)vatten. Efter vanlig
    torr dammsugning så sprutades medlet på med en handspruta (som man pumpar upp för hand).
    Golvmattorna duschades frikostigt och sögs rena med ett litet 10 cm munstycke. Runt pedalerna
    behövdes flera omgångar och en diskborste innan åratals "kulturlager" var borta. Sätena fram
    togs var för sig och jag var inte särskilt försiktig med doseringen. Svåra fläckar fick
    "stå och dra" några minuter innan uppsugning. Straxt hitom plaskblött i lekmannatermer.
    Trots indränkningen blir det nästan torrt efter uppsugningen och den återstående fukten
    torkar på 5-10 minuter med nedvevade rutor. Litet munstycke ger mycket luft på liten yta
    och ger bra sugeffekt. Golven, dörrarna och sätena fram tvättades (inte baksätet) och det
    gick åt ca. 2 liter tvättmedel. Behållaren i dammsugaren innehöll en brun gegga med
    bottensats som visade vad som försvann i tvätten.

    De lösa golvmattorna (textil) fram & bak fick en omgång med utspädd avfettning [OKQ8]
    och högtryckstvätt. Mycket lera blir det i skogen! Mycket skog i bilen oxo!

    Taket har jag inte provat att tvätta (än).
    Resten verkar robust och tål ganska omild behandling (OG 9-5 2005).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    Tänk dock på att normala rekondare som gör detta dagligen inte tar nå fantasisummor för att göra det heller...........Man slipper då köpa maskiner och medel som bara används sporadiskt. Sen är de oftast bra på det också.

  5. #5
    Sugmotor Bagpipes avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    94
    Grovdammsugare hade jag sen tidigare så 159:- för en liter tvättmedel som
    räcker till många ytterligare användningar som till möbler, mattor och annat
    är väldigt ekonomiskt. Minst 10 gånger kvar i flaskan. Att t.ex. ta TV-soffan
    till rekonditionerings-firma är vad vi DIY-are slipper. Övning ger färdighet.
    9-5 2.0t SC BioPower -05
    Extrainstrument, fiol + säckpipa

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2021
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Bagpipe Visa inlägg
    Jag har använt en Nilfisk AERO 20 som är en grovdammsugare som klarar vätskor som vatten
    galant. Rengöringsmedel Kärcher RM519, 2 dl per 4 liter varmt (kran)vatten. Efter vanlig
    torr dammsugning så sprutades medlet på med en handspruta (som man pumpar upp för hand).
    Golvmattorna duschades frikostigt och sögs rena med ett litet 10 cm munstycke. Runt pedalerna
    behövdes flera omgångar och en diskborste innan åratals "kulturlager" var borta. Sätena fram
    togs var för sig och jag var inte särskilt försiktig med doseringen. Svåra fläckar fick
    "stå och dra" några minuter innan uppsugning. Straxt hitom plaskblött i lekmannatermer.
    Trots indränkningen blir det nästan torrt efter uppsugningen och den återstående fukten
    torkar på 5-10 minuter med nedvevade rutor. Litet munstycke ger mycket luft på liten yta
    och ger bra sugeffekt. Golven, dörrarna och sätena fram tvättades (inte baksätet) och det
    gick åt ca. 2 liter tvättmedel. Behållaren i dammsugaren innehöll en brun gegga med
    bottensats som visade vad som försvann i tvätten.

    De lösa golvmattorna (textil) fram & bak fick en omgång med utspädd avfettning [OKQ8]
    och högtryckstvätt. Mycket lera blir det i skogen! Mycket skog i bilen oxo!

    Taket har jag inte provat att tvätta (än).
    Resten verkar robust och tål ganska omild behandling (OG 9-5 2005).
    Jag har fått höra av en professionell rekondare på youtube att man absolut inte ska köra våtdammsugaren på tyget i taket eftersom det kan göra att limmet däruppe släpper.

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tänk dock på att normala rekondare som gör detta dagligen inte tar nå fantasisummor för att göra det heller...........Man slipper då köpa maskiner och medel som bara används sporadiskt. Sen är de oftast bra på det också.
    Vill man få allt tyg i bilen tvättat så kostar det någon tusenlapp. Ganska dyrt alltså. Nu kom jag undan med 390 kr totalt. Hyrde en Kärcher Puzzi av en trevlig kille och använde mig av de rengöringstabletter som följde med maskinen.

    Dammsög först bilen grundligt, sedan körde jag våtdammsugaren på allt tyg i bilen förutom taket. Två gånger till och med. Tog tre timmar och jag hade värk i benen flera dagar efteråt men bilen blev nog hyfsat fräsch invändigt i alla fall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •