Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Har jag blivit blåst? "nytt" spjällhus B2x5

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Medlem#
    -

Har jag blivit blåst? "nytt" spjällhus B2x5

Jag köpte ett, enligt säljaren, helt nytt spjällhus till min og 9-5 på Ebay. Har nu fått det och efter att ha ockulärbesiktat det misstänker jag att det i själva verket är ett som är plockat från en använd motor och sedan rengjorts ordentligt.

Bifogar bilder på saker som gör mig misstänksam (allmänt slitage, repor som ser ut att ha uppkommit man försökt rucka loss luftröret, var som ser ut som gamla oljebeläggningar där man fäster slangarna osv).
    Vad tror ni? Kan det vara ett oanvänt som legat på lager i många år eller har det suttit i en motor?

https://imgur.com/a/htMLpUK

MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Jag har ett nytt spjällhus i kartong och det ser inte ut så. Plastarmen är helt klart ruggad/sliten den ska vara blank o fin. Så nytt njae.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Medlem#
    -
    Okej, tack! Skulle vara superschysst om du kunde kolla hur det ser ut vid kontakterna på ditt. Funderar på om konturerna kring varje kontakt beror på att anslutningen suttit med tryck där eller om du också har de konturerna på den röda ytan (sista bilden i albumet). Det skulle kunna visa svart på vitt att det suttit monterat

Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Tycker även skönja att det syns märke efter bricka/skruv i aluminiumet vid hålen där det skruvas fast i insuget.

Men det kan vara nytt men monterat på en motor men inte använt. Jag kan ta bilder lite senare.
    Björn #3471
    Västerås

Reg.datum
    feb 2003
    Medlem#
    3471
    Du får avgöra själv av bilderna.

Kolla på stiftens yta om de är repiga.
    Björn #3471
    Västerås

Spjällhuset från eBay är varken nytt eller oanvänt. Förutom alla skador på plasten så finns det färgskiftningar på mässingsanslutningarna (vilket antyder att de varit anslutna). Ser, precis som föregående skribent, även tryckmärke i godset. Reklamera!

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Medlem#
    -
    Som jag misstänkte då
    Nåja, stort tack för hjälpen! Blir att skicka tillbaks det och fortsätta leta.

Steg 5 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Medlem#
    12120
    Jag hade också reklamerat om det var utsatt som nytt..

Funkar det så kan du ju acceptera att få tillbaka en del av pengarna ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Durken Visa inlägg
    Okej, tack! Skulle vara superschysst om du kunde kolla hur det ser ut vid kontakterna på ditt. Funderar på om konturerna kring varje kontakt beror på att anslutningen suttit med tryck där eller om du också har de konturerna på den röda ytan (sista bilden i albumet). Det skulle kunna visa svart på vitt att det suttit monterat
    Om man jämför den röda plasten inne i kontaktdonet med motsvarande bild på Mr_Sunbears spjällhus så verkar det som man inte kan dra slutsatser där.

(Tittade inte så noga först, så jag drog fel slutsats - så detta är den redigerade, rättade versionen.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    3020
    Du skriver köpt på Ebay, eller var det Tradera? Det är en säljare som säljer allt med nytt alt låga mil, som är grejer från skroten som han rengör och snyggar till.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2020
    Medlem#
    -
    Ebay. Begärde att få returnera med ovan anledningar och han svarade att det inte var några problem och bad om ursäkt för skicket, men att de han säljer faktiskt är nya. Enligt säljaren satt de på oanvända B235-motorer när BAIC-affären skedde. Orsaken till de synliga skadorna ska ha varit undermålig förvaring innan han fick tag i dem.

Vill såklart att det ska stämma så överväger om jag helt enkelt ska lita på honom och slänga in den i bilen ändå.
    Senast redigerat av Moderator den 2024-08-14 klockan 10:01. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

Liknande ämnen

1. Blivit blåst, glapp turbo
    Av Torx i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 09:52
  2. Varför har nordic blivit "Number one"??
    Av snalle i forum Allmänt
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 15:50
  3. [LÖST] Min 9000aero ska bli inlöst. "Uppdaterad" Nytt bud
    Av 5xaero i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 13:57

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg