Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Köpa, 9000 Aero/A50/cse? prestanda o allmänt!??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    43

    Köpa, 9000 Aero/A50/cse? prestanda o allmänt!??

    Hej på er där ute,
    Det är så att man blir ju inte annat än sugen på att byta upp sej till nåt snabbare när man läser om era åk, av nån anledning gillar jag 9000 o är därför sugen på en liten uppgradering till kanske en nyare Aero eller A50, eller liknande...
    Skulle kunna tänka mej en liten optimering av den bilen isåfall, om man tänker sej att man vill landa kanske strax under 300 hk, är det dumt att satsa på för en som inte är utbildad mekaniker utan bara kan det yttersta o kanske lite halvduktiga kompisar eller måste man räkna med att det är en jäkla massa skruvande o svår elektronik?
    Om man tänker sej att man hamnar strax under 300 hk, hur väl står sej den bilen mot förslagsvis en 850 turbo med likvärdiga hästkrafter?
    Vad kan man räkna med att behöva göra, antar att en starkare koppling är att föredra?

    O ni som tipsar mej att söka, jag lovar, jag gör det! Läser "allt" här men vill veta mer!! Tack så länge!
    //Peter

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    om du är ute efter en bil som klarar att trimmas till närmare 300 hk utan allt för mycket modifiering är de Aero (2,3T 225 hk) motorn du ska ha tag på.
    Då är de främst -98 som A50 och Classic du ska leta efter om du inte vill ha en Aero från -97 eller tidigare.
    Byte som behövs då är en kraftigare tryckplatta, stålomspunnen kopplingslang och annan programvara så räcker de långt.
    Vill du trimma lite till är de annat avgassystem + lite till.
    Men offtast finns den informationen på seriösa trimm firmor vad som behövs bytas för ca 300 hk.

    Ett annat motor alternativ är 2,3t i 170 och 200 hk uförande.
    De går ju att få upp dom till 300 hk men vill man ha bra drag på högre varv är turbo byte att rekomendera.

    Annars är de bara att leta efter info här på forumet och på seriösa trimm firmors hemsida.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Byte som behövs då är en kraftigare tryckplatta, stålomspunnen kopplingslang och annan programvara så räcker de långt.
    Vill du trimma lite till är de annat avgassystem + lite till.
    Varför skulle man behöva byta koppling för ett steg 1? En hyfsat frisk Aero originalkoppling räcker till 420-430 Nm sisådär. Vill man vara på den säkra sidan lägger man vridmomentet runt 400 Nm.

    Kraftigare koppling behövs då man monterar ett lite vassare steg 3, där vridmomentet gärna hamnar uppåt 460-470 Nm.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 161
    Strax under 300hk är ganska precis vad ST3 till 9000 Aero brukar ge.

    Vanligtvis byts då:
    * Avgas inkl kat => 3"
    * Sportluftfiler
    * Programvara
    Utöver detta behövs en lätt portning av wastegatehålet i turbon.

    På den nivån ligger IC, spridare, turbo och koppling i princip "maxade".
    Jagar man mer effekt bör byta dessa prylar och då springer ju priset iväg skapligt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    43
    Ok, tackar för info´n hittils, genast blir det lite följdfrågor..!
    Kikade på sqr, dom ville ha 7690:- för ett steg två, nordic ville ha 10375:-... Antar att det blir en massa tjaffs återigen mellan vilket märke som är bäst osv... men det jag vill veta är om dom är jämförbara, och om nordic är värt 3000 :- till?
    Om man tänker sej att jag kommer över en Aero, eller A50 av senare årsmodell medhyfsade mil, o jag monterar ett steg två,kommer jag att behöva göra några fler modifieringar av bilen, förutom luftfilter o andra "smågrejer"?
    ska väl tilläggas att jag inte ska köra skiten ur bilen utan bara att kunna gasa på ibland (säger väl alla!?!?)
    Tack så länge!!
    //Peter

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av Pettan
    Kikade på sqr, dom ville ha 7690:- för ett steg två, nordic ville ha 10375:-... Antar att det blir en massa tjaffs återigen mellan vilket märke som är bäst osv... men det jag vill veta är om dom är jämförbara, och om nordic är värt 3000 :- till?
    Hej,

    Nordic levererar ju rostfritt halvsats avgassystem till sitt steg 2. Det är en "prioriteringsfråga" om man anser att det är värt de extra pengarna för rostfritt avgas. Beror ju t ex på hur länge man har tänkt behålla bilen osv.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. går allmänt orent då motor är varm!9000 aero 91
    Av gurret i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-09, 10:32
  2. Prestanda 9000 Aero -93
    Av Sasse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 22:35
  3. Prestandahöjning 9000 2,3T -91
    Av KlimaX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 00:08
  4. 9000 Aero vs. 9-5 Aero (prestanda)??
    Av Angus i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 09:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •