Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Vinglig bakvagn NG9-3

  1. #1
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 324

    Vinglig bakvagn NG9-3

    Tja!

    Sambons dotter kör en 9-3:a från 2008. På sistonde har den känns lite vinglig i bakvagnen. Lyfte bilen idag och bände kite och kikade över bussningar. Allt såg ganska bra ut borsett från den bussningen (på båda sidor) som sitter längst ner i spindelhuset, i fästet som möter det nedre tvärstaget. Artikelnr 24469643 has i EPC.

    Såg att den bussningen finns att köpa hos Powerflex (lila färg). Kan man göra så att man bara byter den bussningen till en PF? Eller är det bättre att byta till en OEM eftersom resten är OEM?

    Själv har jag aldrig bytt bara en bussning utan jag har köpt en alla bussningar till både fram o bak samtidigt. Vet inte riktigt hur det blir då. Priset var ju inte så fasligt mycket dyrare och jag har varit jäkligt med PF tidigare.


    /Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 438
    Medlem#
    6973
    Jag tror mer på glappa toe-stag eller bananstag. Har du försökt göra hjulinställing?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 251
    Visst kan man byta bara en bussning. Speciellt fiffig metod om det bara är en som behöver bytas.
    PF istf OEM innebär väl främst att bussningen håller mycket längre. Annars skal det väl inte vara ngt problem.

    Hyvens tror mer på toe- eller banan-stag. Om du bara tittat och inte känt på bussningarna är den gissningen minst lika bra som din. Om det är vingligheten som skall fixas. Att en bussning ser sliten ut behöver ju inte betyda att det är orsaken till symptomet. Därmed inte sagt att det är en väldigt god idé att byta det verkar utslitet. Men det är bättre att veta än att gissa.


    Vill man ha hjälp att veta och hitta glapp i bakvagnen är besiktningen rätt duktiga på sådant. Man kan åka in och be dem kolla, lär ju inte kosta mer än en besiktning. Rent principiellt brukar besiktningen gilla folk som vill ha chassit i bra skick på sina bilar...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    En seriös verkstad tittar på bussningar och stag före hjulinställningen (som då lämpligen senareläggs till dess att hårdvaran är OK). Att anlita ett bilbesiktningsföretag är att chansa, p.g.a. varierande kompetens.

    PF är bortkastade pengar i en bruksbil särskilt om övriga bussningar är std.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vinglig NG9-3 SS
    Av perk i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-11-02, 10:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •