Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Konvertering till elstol utan minne NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458

    Konvertering till elstol utan minne NG9-3

    Mitt första inlägg så ha överseende med om jag missar något.

    Fick en ng9-3 2003 som betalning för ett jobb, den behöver lite kärlek så jag köpte en reservdelsbil. (ng9-3 2004) Då donatorbilen har elstol (utan minne) så vill jag ju naturligtvis ha den i objektet som naturligtvis inte har elstol.
    Har sökt massor om hur det skall kopplas men hittar bara om elstol med minne vilket min inte har.

    Så om någon vänlig själ kan upplysa mig om var jag skall koppla in strömmen så att stolen går att köra. Just nu är den längst fram och högst upp så ytterst obekväm körställning.
    Jag har kontaktdonet kvar från donatorn om det kan hjälpa på något sätt.

    Bifogar bild på kontaktdon utan elstol.koppling.jpg

  2. #2
    Ström finns förvisso redan framdraget i befintlig stolskontakt (behövs för värme, ev sidokrockkudde). Enligt denna tråd behövs dock ström matas från elcentralen (REC) till vä i bagageutrymmet: http://forum.saabturboclub.com/showthread.php/160039

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Jag har försökt kolla vad som skiljer mellan kontakten med elstol och den utan. Vad jag kan se så är det bara en kabel, denna kabel har jag tagit loss från donatorn och kopplat in i den blåa. Jag drog den precis om originalet till bagaget och har även satt i motsvarande säkringar men ändå vill inte stolen röra sig.
    ECU är iväg på kloning, funderar på om den är boven i dramat att det inte fungerar utan den?
    Saab ng9-3 2.0t Vector 2003 Objektet
    Saab ng9-3 2.0t linear 2004 Donatorn

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Det är förarstolen på min jag försöker få igång. Har dragit ström från bagaget men stolen vägrar röra på sig

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973
    Motorstyrdonet (som jag gissar klonas) har inget med detta att göra.
    Det kan behövs programmering av REC.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Motorstyrdonet är tillbaka från kloning och bilen går som den skall. Skall gå ut och mäta lite och se om det kommer fram ström hela vägen. Har hittat lite olika kopplingsscheman på WIS.
    Saab ng9-3 2.0t Vector 2003 Objektet
    Saab ng9-3 2.0t linear 2004 Donatorn

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2024
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    9
    Medlem#
    15458
    Du hade helt rätt Hyvens. Kabeln satt rätt men den släpper inte genom ström från REC. Testade att koppla direkt på batteriet och då rörde sig stolen så fint så.
    Så det behövs en kabel kopplad till ström så fungerar det. (gäller stol utan minne) är det minne så skall det finnas en kabel i stolens plastslang som är brun/gul som man kan koppla in på en grön kabel i kabelstammen under baksätet.
    koppling.jpg
    Problemet är löst. Hyvens hade mycket riktigt rätt i att det nog måste programmeras i rec. Testade med direktström och då fungerade det utan problem.
    Saab ng9-3 2.0t Vector 2003 Objektet
    Saab ng9-3 2.0t linear 2004 Donatorn

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 874
    Citat Ursprungligen postat av Mpj Visa inlägg
    - Vad jag kan se så är det bara en kabel, denna kabel har jag tagit loss från donatorn och kopplat in i den blåa. Jag drog den precis om originalet till bagaget och har även satt i motsvarande säkringar men ändå vill inte stolen röra sig.
    Som du ser på skjema for elektrisk manøvrebar stol uten minne: https://v2.saabwisonline.com/9-3-944...power-seat-357, består spenningsforsyningen også av et relé R1. Dette er ulikt for elektrisk manøvrebar stol med minne, der spenningen til stolen kommer rett fra en sikring.

    Reléet skal operere når tenningsnøkkelen er i posisjon "ON", som styrt via I-Bus. Ett forsøk for å sjekke om du nå har riktig oppkobling, kan være å ta ut R1 og så strappe (kortslutte) pinnene #30/#87 i sokkelen. Da vil det alltid(!) være spenning ut fra sokkelen, uavhengig av posisjonen til tenningsnøkkelen. Får du da justert stolen er det REC som ikke får melding til reléet på I-Bus.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Elstol med minne som "hackar", hjälp tack! 9-5
    Av fälgen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 22:50
  2. AS3-stereo utan minne?
    Av Matte J i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 20:59
  3. El till stolar med minne & fläkt 9-5:a
    Av Robin_s i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-21, 21:04
  4. Elstol utan minne går det att komplettera?
    Av mkaudio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 17:10
  5. problem med minne till elspegel
    Av a.sarebro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-24, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •