Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Säkerhetsblankett

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    99
    Medlem#
    150

    Säkerhetsblankett

    Säkerhetsblanketten finns här
    Senast redigerat av Samuelf den 2021-04-26 klockan 22:38. Anledning: Länk uppdaterad
    That's why.....

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Blanketten är lite knepigt formulerad i några fall.

    Exempel:
    6. Släpp fram snabbare bilar Kontrollera ständigt backspeglarna. Markera tydligt. Håll till höger och blinka till höger innan du blir omkörd. Upprepad brist i vaksamhet leder till varning och vid utebliven bättring, avstängning. Du som låter snabbare bilar passera kör med vaksamhet, insikt och sunt förnuft.

    7. Iakttag stor varsamhet vid om körning! Räkna med att den omkörde ej har observerat dina avsikter.


    Jag tycker följande formuleringar är bättre eftersom den gamla lägger det största ansvaret på föraren i den bil som blir omkörd. Ansvaret skall (naturligtvis) ligga på föraren i den snabbare bilen. Det förekom en del groteska omkörningar på Kinnekulle senast.

    6. Släpp fram snabbare bilar genom att hålla till höger samtidigt som du blinkar åt höger. För att underlätta omkörningen kan du gärna sänka farten något. Försvårande av omkörning leder till omedelbar svartflagg och avstängning från bankörningen.

    7. Vid omkörning skall du vänta tills framförvarande bil tydligt gått åt sidan och visat med blinkers att du är observerad. Omkörning skall alltid ske till vänster och alltid på raksträcka. Omkörning på högersida eller i kurva leder till omedelbar svartflagg och avstängning från bankörningen.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Bra tanke där Roger.

    Skall ta med det till styrelsen. Inga problem att ändra på den digitala blanketten men då det finns ett stort antal, sedan tidigare, färdigtryckta som delas ut till alla dom som inte har med egen på varje träff så kommer det ju att finnas två varianter av blanketter.

    Inte för att det kanske rent juridiskt spelar så stor roll men en och samma blanket underlättar.

    Men då det blir dax för nytryck så självklart skall vi kolla över texten ytterligare en gång för att då kasnke formurlera om det hela.

    MVH
    Magnus Krantz
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Bra tanke där Roger.

    Skall ta med det till styrelsen. Inga problem att ändra på den digitala blanketten men då det finns ett stort antal, sedan tidigare, färdigtryckta som delas ut till alla dom som inte har med egen på varje träff så kommer det ju att finnas två varianter av blanketter.

    Inte för att det kanske rent juridiskt spelar så stor roll men en och samma blanket underlättar.

    Men då det blir dax för nytryck så självklart skall vi kolla över texten ytterligare en gång för att då kasnke formurlera om det hela.

    MVH
    Magnus Krantz
    Jättebra! Jag räknar med dig!

  5. #5
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Ny säsong men samma gamla dåliga blankett!
    Det är dags att uppdatera den omgående!!!

    Det är bannemig inte den som BLIR OMKÖRD som skall ta ansvar för säkerheten när en snabbare bil ska om! Ansvaret är delat men om den som ska köra om inte fått klartecken av framförvarande så skall man vänta! Båda skall vara överens om när det är dags!

    Jag har ju sedan länge haft ett förslag till ny formulering härovanför.

    edit. 060613
    Eftersom jag inte fått någon respons från styrelsen på mitt förslag så har jag nu skickat in en motion om utbyte av den dåliga blankett som STCS använt i flera år. Förhoppningsvis har vi en bättre blankett till nästa år.

    edit. 060825
    Jag har fått positivt besked av nuvarande ordföranden att mitt förslag redan diskuterats och att det troligtvis införs ganska snart. Har vi tur kan den nya blanketten vara klar före Gelleråsen. Om inte tas det upp som en punkt på årsmötet.
    Tills dess får vi dras med den gamla men tänk på att den som kör om ändå skall vänta tills framförvarande visat att det är ok att köra om och kör aldrig om på högersidan!!! (som vissa hetsporrar gjorde på Kinnekulle förra året...)

    edit. 061030
    Min motion angående blanketten har bifallits på årsmötet.
    Detta innebär att vi har en bättre säkerhetsblankett till nästa års banträffar!

  6. #6
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Av nån anledning är det fortfarande den gamla blanketten som ligger utlagd på hemsidan...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460
    Jag satt och jobbade med formuleringarna i den nya blanketten i slutet av förra veckan och visade upp den vid det RaceCrewmötet vi höll i Helsingborg i lördags och skall nu bara kolla igenom den en gång extra innan vi lägger ut den på hemsidan.

    (Har inte prioriterat detta tidigare då det funnits mer akuta frågor att jobba med)

    Så inom en vecka eller två så hoppas jag vi kommer att kunna lägga ut den nya blanketten på hemsidan.



    Bästa hälsningar

    Claes

  8. #8
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Jag satt och jobbade med formuleringarna i den nya blanketten i slutet av förra veckan och visade upp den vid det RaceCrewmötet vi höll i Helsingborg i lördags och skall nu bara kolla igenom den en gång extra innan vi lägger ut den på hemsidan.

    (Har inte prioriterat detta tidigare då det funnits mer akuta frågor att jobba med)

    Så inom en vecka eller två så hoppas jag vi kommer att kunna lägga ut den nya blanketten på hemsidan.



    Bästa hälsningar

    Claes
    Inte behöver du formulera något. Det hade jag ju redan fixat genom motionen.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460
    Det finns en hel del andra formuleringar som behöver justeras/ändras när vi ändå uppdaterar formuläret (då det hängt med ganska länge) förutom de som du föreslog på årsmötet.
    T.ex. vad som gäller vid familjekörning som även det är bankörning mm, mm.



    Mvh/

    Claes

  10. #10
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 704
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Det finns en hel del andra formuleringar som behöver justeras/ändras när vi ändå uppdaterar formuläret (då det hängt med ganska länge) förutom de som du föreslog på årsmötet.
    T.ex. vad som gäller vid familjekörning som även det är bankörning mm, mm.

    Mvh/

    Claes

  11. #11
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Så inom en vecka eller två så hoppas jag vi kommer att kunna lägga ut den nya blanketten på hemsidan.



    Bästa hälsningar

    Claes
    När kommer blanketten, det börjar ju närma sig den 21:e nu ju

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497

  13. #13
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Va bra!! måste skriva ut den när jag ska till mina föräldrar i helgen, min skrivare är kass & har inte köpt en ny än!

    Då kommer den väl snart på forumet också antar jag!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Ny säkerhetsblankett !

    Nu ligger den den nya säkerhetsblanketten ute på hemsidan.
    Gå in under "arkiv" så finns den där, så skriv ut och läs igenom och skriv under och lämna vid insläppet på banträffarna så kommer incheckningen att gå som en dröm.
    För att ytterligare förenkla vid insläpp och uppradningen inne på banområdet så kommer vi i år prova att bara märka upp bilarna med medlemsnummer i en och samma
    färg (inte som tidigare röd alt gul).

    Välkomna till årets banträffar !


    /Claes

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Länk till den nya säkerhetsblanketten! http://www.saabturboclub.com/bantraff/
    Senast redigerat av webmaster den 2019-04-27 klockan 09:51. Anledning: ny blankett

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Stora Levene
    Inlägg
    566
    Medlem#
    5497
    alla har väll skrivit ut och skrivit på blanketten nu så insläppet går fortare

    syns på knutan gott folk!

  17. #17
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av J.L
    alla har väll skrivit ut och skrivit på blanketten nu så insläppet går fortare

    syns på knutan gott folk!
    Ja det é mycket bra om vi alla gör detta så slipper vi få parkeringsböter i kön in till banan

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    741
    Länken fungerar inte.

    Denna funkar bättre...
    http://www.saabturboclub.com/bantraff/

  19. #19
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Jansen
    Länken fungerar inte.

    Denna funkar bättre...
    http://www.saabturboclub.com/images/doc ... yllbar.pdf
    Kan en moderator antingen ändra länken på första sidan till korrekt, eller lägga en hänvisning till slutet på tråden. Skall man bara in och tanka ner blanketten så finns kanske ingen anledning att läsa alla inlägg i tråden om man inte vet...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #20
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015
    Citat Ursprungligen postat av Vfr

    Kan en moderator antingen ändra länken på första sidan
    Hej !

    Fixat !

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •