Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Funderingar kring tryckrören till og9-3 aero

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389

    Funderingar kring tryckrören till og9-3 aero

    Hallo

    Funderar på att nu under vintern byta ut mina tryckrör till lite grövre diton. Om vi börjar med inloppsröret till turbon(aka. snok eller har jag fel?), att få bytt det mot ett större är ju bara välkommet har jag förstått, Hur sitter det infäst mot turbon? Är det klämt fast eller bultat? Bökigt att få loss? Ser lite trångt ut Några här som snickrat ihop det själva? Berätta gärna hur det gick till och hur det blev Det finns ju även en del anslutningar på inloppsröret, vad är de till för? Vet ju så långt iaf att en är retur för bypassen.

    Sen skulle man ju även kunna byta det smala plaströret mellan IC o spjället oxå. Har kikat lite på det och från IC´n går det en gummislang som uppskattningsvis mäter ~2". Sedan tar plaströret vid och fortsätter till insuget. Behöver man gå upp i större diameter ända från IC´n eller räcker det med att bara byta ut plaströret till ~ samma diameter som gummislangen från IC´n? Vore lite enklare o snickra ihop ett rostfritt då än om man ska göra det ända ifrån IC´n. Har för mig att jag har läst om folk som har krökt nya rör i 2" eller räcker inte det? Sen e det ju alltid kul o ha ngt o putsa upp under locket oxå

    Bör även nämna att bilen idag inte är trimmad och planerna för den är inte heller att det ska bli en dräpare, utan bara att det ska gå schysst såsmåningom med ett lättare stegtrim(2-3).

    Många frågor, hoppas ngn/några orkar svara

    Vid knapparna

    Magnus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Frågan är ju snarare om man ens ska bry sig att böka med rören i så fall, åtminstone med de från kompressorn och vidare, då det knappast gör ett skit för mödan för de små trimgrader du siktar på.

    Inloppsröret däremot, samt kanske luftburk mm. kan göra skillnad värt besväret.

    Enligt mig så är ökad dimension på tryckrören klart överskattat för alla normala trimnivåer. Ska man över 400 hk och vidare, så kan man kanske börja fundera på det.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Jag ska över 500hk!

    Detta är mitt!
    Klicka bilden


    Nya spjällhusanslutningen i 3"


    Såhär ser den ut original.. Lite för mycket flaskhals för min del!..

    Nu är det ju lite annorlunda på min jämfört med en og9-3 Aero men ändå!
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389
    Att det e överskattat att gå upp i dimension på trycksidan har du alldeles rätt i Tony men i min mening så ser det lite fräschare ut med lite putsat rostfritt! Kalla mig för stereotyp ifall du vill men
    Tanken med att byta inloppet mot ett grövre känns som en bra grund sen ifall man vill botanisera vidare i trimdjungeln.

    Mike, har du bockat ditt rör eller har du bara lyckats polera bort svetsskarvarna? Såg jäkligt bra ut iaf
    Hur ser ditt inlopp ut till turbon då? Bild?

    /M

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Mike, har du bockat ditt rör eller har du bara lyckats polera bort svetsskarvarna? Såg jäkligt bra ut iaf
    Hur ser ditt inlopp ut till turbon då? Bild?
    /M
    Det är maskinbockat efter cad-ritning av ett företag i Värnamo! Så det är inga skarvar någonstans!

    Inloppet till turbon håller på att byggas av www.pipe-arts.com och extraktorgrenrör för den nya snurran! Det blir 3" inlopp som är börjar med 2st!!! luftfilter, en som går ner i innerskärmen och en som ligger som ett vanligt optiflow. Sen blir det skyddsplåt som tätar mot huven med list!
    Så det blir alltså dubbla 3" inlopp som går ihop till ett!.
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Om man tycker att det ser trevligare ut, eller vill räta ut lite väl tvära krökar, ja då är det naturligtvis en helt annan sak.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Om man tycker att det ser trevligare ut, eller vill räta ut lite väl tvära krökar, ja då är det naturligtvis en helt annan sak.
    MVH Tony
    Vad anser herr tony om mitt då?....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389
    [quote=9-3 Mike][quote="Magnus Aero":3cigpd0m]
    Mike, har du bockat ditt rör eller har du bara lyckats polera bort svetsskarvarna? Såg jäkligt bra ut iaf
    Hur ser ditt inlopp ut till turbon då? Bild?
    /M[/quote]

    Det är maskinbockat efter cad-ritning av ett företag i Värnamo! Så det är inga skarvar någonstans!

    Inloppet till turbon håller på att byggas av [url="http://www.pipe-arts.com"]www.pipe-arts.com[/url] och extraktorgrenrör för den nya snurran! Det blir 3" inlopp som är börjar med 2st!!! luftfilter, en som går ner i innerskärmen och en som ligger som ett vanligt optiflow. Sen blir det skyddsplåt som tätar mot huven med list!
    Så det blir alltså dubbla 3" inlopp som går ihop till ett!.[/quote:3cigpd0m]

    show n´go då!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    show n´go då!
    Klart att det ska se bra ut, om det var det du täntke på??... hehe
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 069
    Medlem#
    5389
    Jajamän, det såg kanon ut

    Är det viggen du kör? Är det samma diameter på spjället? 3" lr vad?

    /M

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Jajamän, det såg kanon ut
    Är det viggen du kör? Är det samma diameter på spjället? 3" lr vad?
    /M

    Tack!
    Näe, ingen Viggen. Trionic 7 vill jag inte köra! Ja, spjället är 3".
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

Liknande ämnen

  1. Funderingar kring instrumentpaneler till 9-5 '00
    Av ChristianL i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-01-13, 13:10
  2. funderingar kring renovering av spjällhus till T7
    Av kamelkungen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 11:18
  3. diverse funderingar kring huvudenheter i 9000 Aero...
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 07:38
  4. Funderingar kring att byta till B234E/L/R i 9000 B204E
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-09-14, 16:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •