Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Startproblem NG9-3 1,9TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Startproblem NG9-3 1,9TTiD

    Hej.
    Köpte en 9-3 1.9 -08 i onsdags som började gå dåligt helt plötsligt när jag körde och satte felkod på Egr ventilen, bilen gick bara sämre och sämre och i en brantare uppförsbacke så orkade den inte och stannade. Den luktade även väldigt mycket diesel och bränt. Först gick bilen att starta och gick oroligt på tomgång men stannade så fort jag försökte gasa med driven i så det fick bli bärgare hem. Nu startar inte bilen alls, den går runt och låter som den är nära att starta när jag kör på starten men vill inte riktigt hoppa igång. Egr ventilen är bortprogrammerad nu så den ska inte vara något problem. Hade även en felkod på 2st glödstift men dom är också bytta.
    Om jag kör en liten stund på starten så börjar det ryka väldigt mycket från två stycken hål som jag upptäckte nu i insuget? Just bredvid vart röret från egr är monterat, bifogar bild på detta.
    Batteriet vart även urladdat men har testat med booster på batteriladdare samt med startkablar från annan bil.

    Någon som har nån aning om vad det skulle kunna vara eller har nått tips på vad jag kan testa för just nu har jag slut på idéer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2024
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Problemet löst. När egr ventilen hade gått sönder och stått öppen hela tiden så skickade den in för mycket varma avgaser i insuget och smälte hål i det. Testade tillfälligt att fylla igen hålet med kemisk metall och bilen startade direkt.

Liknande ämnen

  1. Problem med ny ECU NG9-3 1,9TTiD
    Av eol123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2024-02-20, 16:37
  2. [LÖST] Startproblem NG9-3 1,9TTiD
    Av psjobb1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2022-01-12, 11:54
  3. [LÖST] Startproblem NG9-3 1,9TTiD
    Av Christianmk2 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2020-11-16, 14:13
  4. Sportavgassystem NG9-3 SC 1,9TTiD?
    Av slipztream i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 23:48
  5. NG9-3 1,9TTiD
    Av flash-71 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-12-25, 20:00

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •